Skip to content

چگونه تحلیل ارز دیجیتال انجام دهیم؟

متوسط

چگونه تحلیل ارز دیجیتال انجام دهیم؟
در
خواندن در ۸ دقیقه

چکیده

دنیای ارزهای دیجیتال به رهبری بیت کوین، اتریوم و بسیاری دیگر، امور مالی جهانی را تا حدود زیادی متحول کرده است. از آنجایی که سرمایه‌گذاران، موسسات و افراد عادی بیشتری به حوزه کریپتو علاقه نشان می‌دهند، شناخت نحوه انجام تجزیه و تحلیل ارز دیجیتال برای تصمیم‌گیری آگاهانه در معاملات کریپتو بسیار مهم شده است. ارزهای دیجیتال به‌دلیل نوسانات خود شناخته می‌شوند و عوامل موثر بر این نوسانات کاملا چندوجهی هستند. این راهنما یک تفکیک جامع از نحوه رویکرد به تحلیل و آنالیز ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد.

۱. تحلیل ارز دیجیتال: فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال در زمینه ارزهای دیجیتال شامل ارزیابی ارزش اساسی دارایی بر اساس عوامل دنیای واقعی است. این عوامل شامل می‌تواند موارد استفاده پروژه، تیم توسعه‌دهنده، تقاضای بازار و زیرساخت‌های فناورانه آن باشد. در ادامه به مولفه‌های کلیدی تحلیل بنیادی اشاره خواهیم کرد.

چکیده دنیای کریپتو در سکه‌نامه تبدیل
چکیده دنیای کریپتو در سکه‌نامه تبدیل معاملات شما با مطالعه ماهنامه اختصاصی تبدیل، سکه می‌شود.
دانلود رایگان سکه‌نامه

کاغذ سفید و اهداف پروژه

هر پروژه ارز دیجیتال قانونی باید وایت پیپری را منتشر کند تا هدف، فناوری و نقشه راه توسعه خود را مشخص سازد. وایت پیپر در درجه اول به بیان مشکلی می‌پردازد که ارز درصدد رفع آن برآمده است. همچنین مورد استفاده، مکانیسم اجماع و توکنومیک ارز دیجیتال را توضیح می‌دهد.

وایت پیپر مشخص می‌کند که آیا ارز دیجیتال مانند اتریوم یک مشکل دنیای واقعی را حل می‌کند یا مانند میم کوین‌ها ارزشی فراتر از حدس و گمان ندارد. به‌عنوان مثال، ارزش ذاتی اتریوم از فعال کردن برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند سرچشمه می‌گیرد.

در تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت فاندامنتال باید مشخص شود که آیا پروژه راه‌حل‌های نوآورانه‌ای مانند بهبود حریم خصوصی، سرعت یا مقیاس‌پذیری را ارائه می‌دهد؟ یک نقشه راه نشان‌دهنده توسعه واضح، چشم‌انداز بلندمدت یک پروژه و نحوه برنامه‌ریزی آن برای دستیابی به اهداف خود است.

تیم توسعه‌دهنده

اعتبار و تجربه تیم توسعه‌دهنده یک پروژه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر شانس موفقیت آن تاثیر بگذارد. پروژه‌هایی که توسط چهره‌های معتبر با سوابق اثبات‌شده در بلاک چین یا توسعه نرم‌افزار هدایت می‌شوند، (مانند ویتالیک بوترین برای اتریوم) اغلب سرمایه‌گذاری و پشتیبانی بیشتری را جذب می‌کنند. آیا تیم توسعه‌دهنده پروژه‌های موفق قبلی را رهبری کرده است؟ حمایت قوی از مشاوران صنعت و مشارکت‌های استراتژیک می‌تواند نشان‌دهنده احتمال موفقیت بیشتر یک ارز دیجیتال باشد.

تقاضای بازار

در تحلیل ارز دیجیتال باید تقاضای بازار برای آن ارز را در نظر بگیرید. عواملی مانند پذیرش شبکه، حجم تراکنش و موارد استفاده در دنیای واقعی، بینشی در مورد ارزش قائل شدن کاربران برای آن ارز را به شما می‌دهد.

برخلاف ارزهای فیات، بسیاری از ارزهای دیجیتال دارای محدودیت عرضه هستند (به‌عنوان مثال محدودیت ۲۱ میلیونی بیت کوین) که با کاهش عرضه، احتمالا تقاضا را افزایش می‌دهد. یک پایگاه کاربری فعال و متعهد هم می‌تواند نشانه‌های اولیه‌ای از افزایش پذیرش و خرید ارز دیجیتال ارائه دهد. پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانند بینش‌هایی در مورد نحوه دید کاربران به پروژه را ارائه دهند.

چگونه تحلیل ارز دیجیتال انجام دهیم؟

۲. تحلیل ارز دیجیتال: تکنیکال

تحلیل تکنیکال مطالعه داده‌های قیمت و حجم تاریخی برای پیش‌بینی روندهای آینده بازار است. این روش تحلیل ارز دیجیتال در درجه اول توسط معامله‌گران یا تریدرها برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. اما به سرمایه‌گذاران بلندمدت هم کمک می‌کند تا به شناسایی نقاط ورود و خروج بهینه بپردازند. توجه داشته باشید که تحلیل تکنیکال برای استیبل کوین‌ها به‌صورت غیرمستقیم کار می‌کند و درواقع برای تحلیل تتر باید به تحلیل دلار متوسل شد. در ادامه به‌طور خلاصه به اجزای اصلی تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

نمودار قیمت

نمودار قیمت اساس تحلیل تکنیکال است که معمولا به‌صورت نمودار کندل استیک یا شمعی تجسم می‌شود. نمودارهای کندل استیک اطلاعات دقیقی را درباره قیمت‌های باز، بسته، بالا و پایین یک ارز دیجیتال در یک دوره زمانی خاص ارائه می‌دهند.

تحلیل روند

 اولین قدم در تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت تکنیکال، شناسایی روند است. مجموعه‌ای از اوج‌های بالاتر که نشان‌دهنده حرکت صعودی یا گاوی بازار است. مجموعه‌ای از نزول‌های پایین‌تر که معمولا شرایط نزولی یا خرسی را نشان می‌دهد. البته دوره جانبی هم وجود دارد که قیمت در محدوده نوسانی اندک، بدون جهت مشخص رو به بالا یا نزولی باقی می‌ماند.

سطوح حمایت و مقاومت

سطح حمایت، قیمتی است که در آن یک دارایی تمایل به توقف سقوط دارد و به سمت بالا باز می‌گردد. درحالی‌که سطح مقاومت، قیمتی است که در آن رشد ارز متوقف می‌شود و شروع به کاهش می‌کند. سطوح پشتیبانی می‌توانند نقاط ورودی خوبی به معاملات در طول یک روند صعودی باشند. اگر انتظار دارید که قیمت پس از تست سطوح مقاومت کاهش یابد، از آن به‌عنوان نقاط خروج بالقوه از معاملات استفاده کنید.

میانگین‌های متحرک

 میانگین متحرک داده‌های قیمت را برای شناسایی روندها در یک دوره خاص در اختیار می‌گذارد.

  •       میانگین متحرک ساده (SMA): میانگین پایه قیمت بسته‌شدن در یک تعداد معین دوره.
  •       میانگین متحرک نمایی (EMA): میانگین متحرک وزنی با اهمیت بیشتر به قیمت‌های اخیر.

رایج‌ترین استفاده از میانگین‌های متحرک در تحلیل ارز دیجیتال، شناسایی معکوس‌های روند است. زمانی که میانگین‌های متحرک کوتاه‌مدت از میانگین‌های بلندمدت بالاتر یا کمتر می‌شوند.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص RSI بزرگی تغییرات اخیر قیمت را برای ارزیابی شرایط خرید یا فروش بیش از حد اندازه‌گیری می‌کند.

  •       خرید بیش از حد (بیش از ۷۰): اگر RSI از ۷۰ تجاوز کند، دارایی بیش از حد خرید می‌شود که نشان‌دهنده اصلاح قیمت است.
  •       فروش بیش از حد (کمتر از ۳۰): اگر RSI به زیر ۳۰ برسد، شرایط فروش بیش از حد را نشان دهد که یک فرصت خرید بالقوه است.

حجم

حجم معاملات به تعداد کل ارزهای معامله‌شده در یک دوره زمانی معین اشاره دارد و یک شاخص کلیدی از قدرت بازار است.

  •       حجم بالا: علاقه شدید به دارایی را نشان می‌دهد و از احتمال تداوم تغییرات قیمت حکایت دارد.
  •       حجم کم: ممکن است حرکت ضعیف و احتمال بازگشت قیمت را نشان دهد.

البته فراموش نکنید که حجم معاملات باید بدون احتساب معامله اهرم دار سنجیده شود.

اصلاح فیبوناچی

اصلاح فیبوناچی برای پیش‌بینی سطوح حمایت و مقاومت بالقوه بر اساس دنباله فیبوناچی استفاده می‌شود. این شاخص تکنیکال به‌ویژه برای شناسایی سطوح اصلاحی پس از یک حرکت قوی در قیمت یک ارز مفید است.

۳. تحلیل ارز دیجیتال: احساسات بازار

هدف تجزیه و تحلیل ارز دیجیتال از طریق سنجش احساسات بازار، شناخت روحیه یا نگرش جمعی شرکت‌کنندگان در بازار نسبت به یک ارز دیجیتال خاص است. این روش به‌شدت به رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های خبری، نظرسنجی‌ها و انجمن‌ها برای ارزیابی احساسات سرمایه‌گذاران اتکا دارد. در ادامه به منابع کلیدی برای تحلیل احساسات بازار اشاره خواهیم کرد.

چگونه تحلیل ارز دیجیتال انجام دهیم؟

رسانه‌های اجتماعی

ایکس (توییتر سابق)، ردیت، تلگرام و دیسکورد پلتفرم‌های محبوبی برای بحث در مورد ارزهای دیجیتال هستند. با ردیابی روندها، هشتگ‌ها و احساسات کلی در این پلتفرم‌ها می‌توان احساس کاربران را در مورد یک ارز دیجیتال خاص ارزیابی نمود.

اخبار و رسانه‌ها

اخبار مرتبط با ارز دیجیتال می‌توانند احساسات بازار را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهند. اخبار مثبت، مانند پذیرش سازمانی (به‌عنوان مثال، زمانی که تسلا اعلام کرد بیت کوین را می‌پذیرد)، می‌تواند باعث افزایش قیمت شود. اما اخبار منفی، مانند سرکوب‌های نظارتی، نقض‌های امنیتی یا ممنوعیت‌ها معمولا باعث کاهش قابل‌توجه قیمت خواهند شد. به‌طوری‌که تاثیر اخبار در تحلیل ارز دیجیتال موجب پدید آمدن یک روش ترید تحت عنوان «نیوز تریدینگ» شده است.

سایر ابزارها

چندین ابزار دیگر هم وجود دارد که داده‌های احساسات را در قالب معیارهای ساده جمع‌آوری می‌کنند.

  •       شاخص ترس و طمع: این معیار با جمع‌آوری چندین عامل مشخص می‌کند که بازار در حالت ترس (نزولی) یا طمع (صعودی) قرار دارد. ترس شدید ممکن است حاکی از فرصت خرید باشد. درحالی‌که طمع شدید ممکن است نشان‌دهنده شرایط خرید بیش از حد و فرصت فروش باشد.
  •   پلتفرم‌های احساسات سنج: ابزارهایی مانند Santiment و TheTIE تجزیه و تحلیل احساسات بازار را بر اساس فعالیت‌های اجتماعی و آنچین ارائه می‌کنند.

۴. تحلیل آنچین

تحلیل ارز دیجیتال آنچین با استفاده از داده‌های بلاک چین از جمله معیارهای تراکنش، استفاده از شبکه و فعالیت‌های کیف پول‌ها تمرکز می‌کند. این داده‌ها می‌توانند بینش‌هایی را در مورد رفتار فعالان بازار و سلامت یک شبکه ارائه دهند. مولفه‌های کلیدی تحلیل آنچین در ادامه می‌آیند.

فعالیت شبکه

فعالیت شبکه یک شاخص خوب برای پذیرش و استفاده از یک ارز دیجیتال است. برای مثال، افزایش تعداد آدرس‌های فعال روزانه نشان‌دهنده علاقه روزافزون به شبکه است.

  •   حجم معاملات: حجم معاملات بالا می‌تواند نشان‌دهنده علاقه شدید به یک ارز دیجیتال باشد.
  •   میانگین اندازه تراکنش: بزرگ‌تر بودن میانگین اندازه تراکنش‌ها می‌تواند مشارکت نهادی را نشان دهد.
  •   آدرس‌های فعال: تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد درگیر در تراکنش‌ها در یک دوره خاص، معیار مستقیم استفاده از شبکه است.

نرخ هش (مخصوص کوین‌های اثبات کار)

نرخ هش یا هش ریت برای تحلیل ارز دیجیتال اثبات کار (PoW) مانند تحلیل بیت کوین کاربرد دارد. این شاخص، کل قدرت محاسباتی مورد استفاده برای استخراج یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد.

  •   افزایش هش ریت: نشان‌دهنده امنیت شبکه و اطمینان ماینرها است.
  •   کاهش هش ریت: ممکن است حاکی از کاهش اعتماد به شبکه یا کاهش سوددهی برای ماینرها باشد.

فعالیت صرافی‌ها

ردیابی جریان ارزهای دیجیتال بین کیف پول‌ها و صرافی‌ها می‌تواند بینش‌هایی را در مورد رفتار بازار ارائه دهد. ورودی‌های بزرگ به صرافی ارز دیجیتال می‌تواند نشانه‌ای از قصد فروش باشد که معمولا قبل از کاهش قیمت رخ می‌دهد.

خروجی‌های قابل‌توجه هم معمولا نشان‌دهنده این موضوع است که سرمایه‌گذاران بلندمدت در حال خروج دارایی‌های خود از صرافی‌ها و انتقال آن‌ها به کیف پول‌های سرد هستند. امری که اغلب در تحلیل ارز دیجیتال می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال صعودی در نظر گرفته شود.

فعالیت نهنگ‌ها

نهنگ‌ها در حوزه کریپتو افراد یا نهادهایی هستند که مقادیر زیادی از یک ارز دیجیتال خاص را در اختیار دارند. ردیابی تراکنش‌های نهنگ می‌تواند بینش‌هایی را در مورد حرکت‌های بالقوه بازار ارائه دهد. اگر نهنگ‌ها در حال انباشته کردن دارایی (خرید) باشند، ممکن است نشانه‌ای از احساسات صعودی باشد. برعکس، اگر آن‌ها در حال انتقال وجوه به صرافی‌ها باشند، می‌تواند نشان‌دهنده فشار فروش باشد.

مدیریت ریسک

ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان هستند و مدیریت ریسک برای محافظت از سرمایه شما در برابر ضررهای شدید ضروری است. یک استراتژی صحیح مدیریت ریسک می‌تواند به تعادل بین تمایل به سود و نیاز به محافظت از سرمایه شما کمک کند. تکنیک‌های کلیدی مدیریت ریسک عبارت از تنوع‌بخشی، اندازه موقعیت، سفارش حد ضرر و استراتژی متوسط هزینه دلاری (DCA) هستند.

اگر به‌دنبال یک پلتفرم قدرتمند و سریع برای شروع معاملات ارز دیجیتال هستید، صرافی تبدیل انتخاب فوق‌العاده‌ای است. اگر سرمایه اولیه شما اندک است، می‌توانید با استفاده از ابزار اهرم آسان در صرافی تبدیل به سود بالقوه بیشتر دست یابید. بااین‌حال، فراموش نکنید که اصول مدیریت ریسک باید مد نظر شما باشد.

چگونه تحلیل ارز دیجیتال انجام دهیم؟

جمع‌بندی

تحلیل ارز دیجیتال یک فرآیند چندوجهی است که به ترکیبی از تحلیل‌های بنیادی، تکنیکال، احساسات بازار و آنچین نیاز دارد. هیچ روش واحدی به‌تنهایی کافی نیست، در عوض، یک رویکرد کل‌نگر به درک جامع‌تری از شرایط بازار و حرکات بالقوه قیمت منجر می‌شود.

 

منابع

  1.   cointree.com
  2.   onetrading.com
  3.   blog.ueex.com

دیدگاه‌ها

مقالات مرتبط
;