Skip to content

شبکه BEP20 چیست؟ توکن های شبکه بایننس اسمارت چین را بشناسید

مبتدی

شبکه BEP20 چیست؟ توکن های شبکه بایننس اسمارت چین را بشناسید
در
خواندن در ۳ دقیقه

چکیده

شبکه BEP20 پروتکلی است که اجازه می‌دهد توکن‌ها بر زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) ایجاد و تبادل شوند. BEP20 مانند واسطه‌ای عمل می‌کند که به‌طور هم‌زمان از ویژگی‌های مثبت هر دو زنجیره بایننس و اتریوم بهره‌مند شده است؛ بنابراین علاوه بر مقیاس‌پذیری بالا از قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم نیز پشتیبانی می‌کند.

بایننس صرافی بسیار بزرگی است و سعی کرده با ایجاد زنجیره‌ها و استانداردهای اختصاصی سازوکارها را برای کاربران خود تسهیل کند؛ برای مثال یکی از شبکه های انتقال تتر BEP20 است که اجازه می‌دهد تراکنش‌های این ارز با کارمزد به نسبت پایین و سرعت بالا به ثبت رسیده و انجام شوند.

هدف از ایجاد شبکه BEP20 چه بوده است؟

BEP20 به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که توکن‌ها و پروژه‌های خود را بر بایننس اسمارت چین پیاده‌سازی کنند. بپ ۲۰ دارای استانداردهایی از پیش تعیین شده و چهارچوب‌هایی مشخص است که ایجاد توکن‌ها را تسهیل می‌کند.

زنجیره اولیه، یعنی بایننس چین از قراردادهای هوشمند استفاده نمی‌کرد و این نقظه‌ضعفی بسیار بزرگ به‌حساب می‌آمد. زنجیره هوشمند Binance عرضه شد تا با پشتیبانی از انواع قرارداد هوشمند اجازه دهد که توکن‌های BEP20 در برنامه‌های غیرمتمرکز حضور داشته باشد.

یکی دیگر از اهداف ایجاد این استاندارد کمک به ساخت توکن‌های مناسب دیفای یا همان امور مای غیرمتمرکز بود. با بهره‌مندی از دیفای می‌توان توکن‌ها را در فرایندهایی مانند استیکینگ و ییلد فارمینگ وارد کرد و از این طریق به کسب سود پرداخت. طبیعتا چنین قابلیتی محبوبیت بایننس، BNB و دیگر توکن‌های مربوط به آن را افزایش داده است.

Binance‌ می‌توانست به‌طور مستقیم زنجیره اتریوم را مبنای قراردادهای خود قرار دهد؛ اما اتریوم همواره با مشکل مقیاس‌پذیری محدود و هزینه تراکنش‌های بالا مواجه بوده است. بایننس اسمارت چین می‌تواند توکن‌های BEP20 را با سرعتی به‌مراتب بیشتر و کارمزد کم‌تر پردازش کند. بدین شکل چنین توکن‌هایی برای خرده تراکنش‌ها (Microtransactions) و ابعاد مختلف DeFi بسیار مطلوب می‌شوند.

باید اشاره کرد که BEP20 به‌طور کامل با زنجیره اتریوم سازگار است. به همین دلیل انجام تعاملات بین‌ زنجیره‌ای برای توکن‌های مبتنی بر آن بسیار آسان است.

در نهایت تمامی این اهداف باعث می‌شوند که کاربران و توسعه‌دهندگان زیادی به بایننس جذب شوند. همچنین ایجاد تعامل و تبادل در آن را آسان می‌کنند. چنین ویژگی برای یک صرافی ارز دیجیتال بسیار مهم است.

ویژگی های فنی شبکه BEP20

شبکه BEP20 چیست؟ توکن های شبکه بایننس اسمارت چین را بشناسید

توکن‌هایی با استاندارد شبکه BEP20 شباهت بسیار زیادی با توکن‌های استاندارد ERC20 دارند. همین ویژگی کمک می‌کند تا تعامل میان زنجیره‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین آسان‌تر باشد. بدین شکل انجام فرایندها برای توسعه‌دهندگان و کاربرانی که به استفاده هم‌زمان از این استانداردها وابسته هستند تسهیل می‌شود.

از جمله خاصیت‌های بایننس اسمارت چین امکان تعامل آن با زنجیره موازی بایننس چین است. به‌طوری‌که می‌توان توکن‌هایی با استاندارد BEP20 و BEP2 را به یکدیگر تبدیل کرد. این ویژگی کاربری توکن‌هایی با این دو استاندارد را افزایش می‌دهد.

زنجیره هوشمند بایننس از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. این الگوریتم نسبت به اثبات کار مزایایی دارد که منجر به ارتقاء زنجیره جدید شده است. در اثبات سهام معمولا مقیاس‌پذیری بالاتر است و تأیید تراکنش‌ها هزینه کم‌تری دارد. از طرفی زنجیره با مشکلات امنیتی کم‌تری مواجه می‌شود و احتمال حملات ۵۱ درصد، دابل اسپندینگ و اقدامات خرابکارانه مشابه کاهش پیدا می‌کند.

توکن های شبکه BEP20 چگونه کار می‌ کنند؟

در ابتدا و برای ایجاد توکن در بایننس اسمارت چین باید با استفاده از قوانین از پیش تعیین شده چهارچوب کلی قراردادهای هوشمند را تعریف کرد. این قراردادها عرضه کل توکن‌ها را مشخص کرده و به‌طور خودکار معاملات توکن را مدیریت می‌کنند.

می‌توان توکن‌های بپ ۲۰ را در معتبرترین انواع کیف پول ارز دیجیتال نگه‌داری کرد. همچنین امکان تبادل آن‌ها میان کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف وجود دارد. تمامی این فرایندها با استفاده از قراردادهای هوشمند و بهره‌مندی از الگوریتم اثبات سهام ممکن شده‌اند. نودها تراکنش را بررسی و تأیید می‌کنند و مبادلات انجام می‌شوند.

کاربران اجازه دارند که هرگونه دارایی فیزیکی یا غیرفیزیکی را در زنجیره هوشمند بایننس توکنیزه کنند؛ برای مثال می‌توان به‌طور اختصاصی سند یک ملک را به توکن یا توکن‌هایی قابل‌معاوضه تبدیل کرده و به خریدوفروش آن‌ها پرداخت. این ویژگی برای سهام‌داران بسیار جذاب است؛ زیرا می‌توانند دارایی‌های خود را وارد شبکه های بلاک چینی و صرافی مطرح بایننس کنند.

کیف پول های مناسب توکن های شبکه BEP20

شبکه BEP20 چیست؟ توکن های شبکه بایننس اسمارت چین را بشناسید

بپ ۲۰ شبکه بسیار محبوب و پرکاربردی است؛ بنابراین کیف پول‌های متعدد و معتبری از توکن‌های آن پشتیبانی می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متامسک (MetaMasl): متامسک قابل نصب و استفاده بر تلفن‌های همراه و مرورگرهای وب کامپیوتر و لپ‌تاپ است. این والت دارای رابط کاربری بسیار جذاب و کاربرپسندی است و قابلیت پشتیبانی از توکن‌های شبکه‌های مختلف و انواع ان اف تی را دارد.
  • تراست والت (TrustWallet): یکی از ایمن‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های موجود تراست والت است. می‌توان با استفاده از آن انواع توکن‌های ERC20 و BEP20 را نگه‌داری کرد.
  • کومودو والت (Komodo Wallet): یکی از بهترین انواع کیف پول با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های مختلف کومودو والت است. این کیف پول مانند یک پل بلاک چینی عمل کرده و امکان تبادلات کراس چین (Cross Chain) یا بین زنجیره‌ای در آن وجود دارد. چنین ویژگی‌ برای تبدیل توکن‌های ERC20‌ به BEP20 بسیار کاربردی است.
  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X): این نمونه یک کیف پول سخت ‌افزاری است که ارزهای دیجیتال را تا حد بسیار زیادی ایمن می‌کند. لجر نانو ایکس قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های بلاک چینی متعددی ازجمله بپ ۲۰ را دارد.
چکیده دنیای کریپتو در سکه‌نامه تبدیل
چکیده دنیای کریپتو در سکه‌نامه تبدیل معاملات شما با مطالعه ماهنامه اختصاصی تبدیل، سکه می‌شود.
دانلود رایگان سکه‌نامه

چند نمونه از برترین پروژه های مبتنی بر بایننس اسمارت چین

  • بی ان بی (BNB): بی ان بی با نام بایننس کوین نیز شناخته می‌شود. این ارز برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در Binance Smart Chain و تبادلات صرافی بایننس استفاده می‌شود. خرید بایننس کوین برای استفاده در امور مالی غیرمتمرکز و DApps نیز کاربردی است.
  • پنکیک سوآپ (PancakeSwap): پنکیک سوآپ با نام Cake نیز شناخته می‌شود. این ارز که مبتنی بر شبکه BEP20 است دارای یک صرافی اختصاصی به نام پنکیک سوآپ است. می‌توان در این صرافی با ییلد فارمینگ و استیکینگ Cake کسب سود کرد. پنکیک سوآپ به اخذ کارمزدهای پایین و نقدینگی بالا شهرت دارد.
  • ونوس (Venus): ونوس دارای رمزارزی با نماد XVS‌ است. ونوس یک صرافی غیرمتمرکز است که اجازه قرض‌گیری و قرض‌دادن دارایی‌ها را میان کاربران فراهم می‌کند. XVS نقش مهمی در این پلتفرم ایفا کرده و مبتنی بر بایننس اسمارت چین است.
  • بیکری سوآپ (BakerySwap): بیکری سوآپ یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز با توکن بومی Bake است. این پلتفرم زمینه بسیار مناسبی برای تبادل انواع NFT فراهم کرده و امکان ییلد فارمینگ و استیکینگ در آن وجود دارد.

چه چیزی شبکه BEP20 را خاص می کند؟

یکی از دلایلی که منجر به تمایز BEP20 می‌شود بهره‌مندی آن از قراردادهای هوشمند است. BEP2 از این قراردادها پشتیبانی نمی‌کرد و به همین دلیل با چالش‌هایی متعدد روبه‌رو می‌شد.

یکی از رویکردهای هوشمندانه بایننس در ارائه زنجیره جدید خود عدم رقابت با اتریوم بود. به‌هرحال اتریوم سال‌ها است که به‌عنوان یکی از برترین زنجیره‌ها برای تنظیم قراردادها و اجرای آن‌ها به‌حساب می‌آید. بپ ۲۰ به جای رقابت با اتریوم از مزایای آن استفاده کرده و با آن تعامل می‌کند. به همین دلیل کاربرانی که از این شبکه استقبال می‌کنند محدود به جامعه معامله‌گران بایننس نمی‌شوند.

باینس اسمارت چین سطح کاربری توکن‌های مبتنی به خود را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. به‌طوری که می‌توان از آن‌ها در بسیاری از فعالیت‌های سودآور مانند ییلدفارمینگ و استیکینگ استفاده کرد.

BEP20 امکان انجام فرایند Wrap یا بسته‌بندی توکن‌های دیگر شبکه‌ های انتقال ارز دیجیتال را فراهم می‌کند. بدین شکل می‌توان برای مثال ارزی مانند بیت کوین که دارای شبکه بلاک چینی مجزا است را به بپ ۲۰ منتقل کرده و آن را مبادله کرد. البته در واقع بیت کوین منتقل نمی‌شود؛ بلکه قراردادهای هوشمند به همان اندازه BTC یا هر ارز دیگری را قفل کرده و توکنی به نمایندگی از آن ایجاد می‌کنند.

بایننس اسمارت چین، هوشمند و کاربردی

شبکه BEP20 چیست؟ توکن های شبکه بایننس اسمارت چین را بشناسید

BEP20 شبکه‌ای مبتنی بر بایننس اسمارت چین است. این شبکه و زنجیره مربوط به آن از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند و بدین شکل کارایی بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. مقیاس‌پذیری این زنجیره نسبت به نسل پیشین و بلاک چین اتریوم بالاتر است. همچنین تراکنش‌ها در آن با کارمزد کم‌تری انجام می‌شوند.

استفاده از شبکه BEP20 در برنامه‌ها و امور مالی غیرمتمرکز بسیار رواج دارد. Binance Smart Chain از الگوریتم اثبات سهام استفاده کرده و امنیت بسیار بالایی برای تراکنش‌ها فراهم می‌کند.

ازجمله پروژه‌های برتر BEP20 می‌توان به پنکیک سوآپ و ونوس اشاره کرد. BNB یکی از مهم‌ترین ارزهای آن است و نقش بسیار مهمی در صرافی بایننس ایفا می‌کند.

امکان تعامل این شبکه با دیگر زنجیره‌ها و شبکه‌های بلاک چین کارایی آن‌ را بسیار زیاد کرده. بهره‌مندی آن از قراردادهای هوشمند نیز کمک می‌کند تا فرایندهای مربوط به آن در زمان لازم خودکار و بی‌نقص انجام شوند.

 

منابع:

Blockchain-council.org

Komodoplatform.com

دیدگاه‌ها

مقالات مرتبط
;