نود چیست و نود یا گره در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟ معمولا از نود در ارز دیجیتال به عنوان عاملی برای بالاتر بردن امنیت یاد می‌شود و خیلی از کاربران از تعریف نود همین چند کلمه را می‌دانند. قرار است هر فرد با یک کامپیوتر به شبکه بلاک چین متصل شده و به عنوان نود یا گره در شبکه فعالیت داشته باشد. این تعریف برای گره در ارز دیجیتال درست اما کافی نیست.

بلاکچین‌ها در بازار کریپتوکارنسی دارای زیرساخت‌های غیرمتمرکز هستند. در آنها به جای استفاده از یک سرور متمرکز مانند اینترنت، از شبکه‌ای از رایانه‌ها در سرتاسر جهان برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود که هر رایانه متصل به این شبکه یک نود (Node) یا گره است. نودها با اتصال به بلاکچین، تراکنش‌های آن را تایید می‌نمایند و همچنین تضمین می‌کنند که شبکه از قوانین پیروی کرده و خبری از هیچ خرابکاری در آن نباشد. نوع نودها نیز بر اساس الگوریتم بلاکچین می‌تواند متفاوت باشد و در برخی مواقع ماینرها نقش نود را دارند و در برخی از شبکه‌ها نیز اعتبارسنج‌ها نقش گره در ارز دیجیتال را ایفا می‌نمایند.

با این تعریف حالا تا حدودی درک کردید که نود چیست و گره در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد، اما همچنان باید برای درک کامل این موضع کمی صبر داشته و این مقاله را تا انتها با ما در تبدیل دنبال کنید. در ادامه به استناد به گزارش لجر قرار است بیشتر درباره کاربردهای گره در ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

نود در بلاکچین

نودها را در واقع می‌توان قهرمانان گمنام بلاکچین دانست. در واقع وجود گره در  ارز دیجیتال است که امکان وجود شبکه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌آورند. کار نودها در شبکه خیلی پیچیده نیست و آنها قرار است پیشنهاداتی برای مدیریت هرچه بهتر بلاکچین را ارائه کرده و همچنین در تایید و پردازش تراکنش‌ها همیار شبکه باشند.

این تعریف نشان می‌دهد که ماهیت غیرمتمرکز بودن بلاکچین وابسته به نودها است. حتی انتقال همتا به همتا دارایی‌های دیجیتال نیز به دلیل فعالیت آنها است. نودها مطمئن می‌شوند که تراکنش‌ها در هر بار درست انجام می‌شود و حداقل دستکاری در شبکه بلاکچین صورت نپذیرد.

البته درک اینکه یک شبکه بلاکچین چگونه می‌تواند در سرتاسر جهان افرادی را به عنوان گره در ارز دیجیتال وارد نموده و آنها را مامور تایید تراکنش‌ها نماید، به این راحتی‌ها نخواهد بود. هر شبکه‌ای در بازار کریپتوکارنسی از روش‌های خاصی برای ترغیب کاربران برای تبدیل شدن به نود شبکه استفاده می‌نماید.

ثبت نام با موفقیت انجام شد

عکس خبرنامه
چکیده دنیای کریپتو در یک ایمیل

با عضویت در خبرنامه تبدیل از جدیدترین مقالات آموزشی و تاثیرگذارترین اتفاقات ارزهای دیجیتال در یک ایمیل مطلع شوید.

نود در ارز دیجیتال

مفاهیم اولیه گره در ارز دیجیتال و شبکه بلاکچین را با شما در میان گذاشتیم و حالا باید بدانید که نود در ارز دیجیتال چیست. نود یا گره در ارز دیجیتال در واقع یک کامپیوتر است که تمام اطلاعات شبکه بلاکچین در آن ذخیره شده است. در تمام نودهای متصل به شبکه این اطلاعات یکسان است و عملا هیچ کس نمی‌تواند بدون تصمیم گیری و تایید تمام نودها تغییری در ساختار شبکه بلاکچین ایجاد نماید؛ زیرا هر تغییری در شبکه بلاکچین یک نود، در صورت تایید نشدن در رایانه سایر نودها عملا معتبر نخواهد بود.

هر چه تعداد نودهای رمزنگاری یک شبکه بیشتر باشند، احتمال تقلب و کلاهبرداری نیز در آن کمتر می‌شود. در امنیت ارز دیجیتال موضوعی به نام حملات 51 درصدی مطرح می‌شود که به همین نود یا گره در ارز دیجیتال برمی گردد. در واق اگر 51 درصد از گره‌های یک شبکه یک تراکنش را تایید نمایند، عملا آن تراکنش در شبکه بلاکچین قرار داده خواهد شد، چه تراکنش مورد نظر واقعی باشد و چه جعلی یا کلاهبرداری. بنابراین اگر کسی بتواند 51 درصد از نودهای یک شبکه را برای جعل با خود همراه کند، امکان نفوذ به شبکه و تایید تراکنش‌های جعلی را خواهد داشت و به همین دلیل این موضوع به حمله 51 درصدی معروف شده که البته امکان بروز آن نزدیم به غیرممکن است.

کاربرد نود در ارز دیجیتال

بعد از اینکه به تعریف نود در ارز دیجیتال و بلاکچین پرداختیم، حالا نوبت به این رسیده تا درباره کاربردهای نود در شبکه صحبت کنیم. کاربردهای گره در شبکه بلاکچین بسیار مهم است. این کاربردها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

  •         گره‌های رمزنگاری در درجه اول قرار است اطلاعات دفتر توزیع کل یا بلاکچین را ذخیره نمایند. در واقع تمام معاملات بلاکچین توسط نودها ذخیره می‌گردد.
  •         وظیفه دیگر نودها ارتباط با یکدیگر و حفظ اجماع گره‌ها است. در این صورت هر تغییری در شبکه بلافاصله در تمام گره‌ها اعمال شده و اطلاعات تمام نودها با هم ذخیره می‌شود. این همان روش همگام‌سازی نودها با یکدیگر است.
  •         برخی از نودها با هدف دریافت پاداش، در فرایند تایید تراکنش‌های شبکه نیز وارد می‌شوند.
  •         هر گره جدیدی که تمایل به ورود به شبکه را دارد، می‌تواند اطلاعات بلاکچین را از یک نود دریافت کند.

گره بلاکچین

تفاوت نود در ارز دیجیتال با ماینرها و اعتبارسنج ها

کلمات نود و ماینر و اعتبارسنج‌ گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و ممکن است در این باره کمی گیج شده باشید. از این رو لازم دانستیم تا همراه با تعریف نود در ارز دیجیتال به بیان تفاوت آن با ماینرها نیز بپردازیم.

ماینر یک سیستم کامپیوتری دارد که به شبکه بلاکچین متصل شده و برای ایجاد بلوک‌های جدید پاداش می‌گیرد. اعتبارسنج‌ها با حل معماهای و محاسبات پیچیده ریاضی با صرف انرژی‌های لازم، به صورت مکانیکی در حال استخراج هستند. این مهم نیز برای بالا بردن امنیت بلاکچین ضروری است. ماینرها در شبکه‌هایی فعالیت دارند که الگوریتم اصلی آنها مبتنی بر اثبات کار (PoW) باشد.

حتما بخوانید: استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ | چه ارزهایی قابلیت استخراج دارند؟

دقت داشته باشید که هر ماینر در واقع یک نود یا گره در شبکه است، اما هر گره‌ای یک ماینر نیست و همین موضوع تفاوت میان نود و ماینر را مشخص می‌نماید. هر کسی بدون داشتن دستگاه‌های ماینینگ می‌تواند تبدیل به یک گره در شبکه شود و حتی برای این منظور نیازی به استخراج یک توکن نیز نداشته باشد.

البته بسته به نوع شبکه تفاوت‌هایی را می‌توانیم در گره‌ها نیز با یکدیگر در نظر بگیریم. به عنوان مثال گره‌هایی هستند که هیچ فعالیتی در تایید تراکنش‌های خرید ارز دیجیتال ندارند و این دست از گره‌ها با اعتبار سنج‌ها تعریف متفاوتی خواهند داشت.

انواع نود در ارز دیجیتال

به صورت کلی دو نوع نود در ارز دیجیتال تعریف می‌شود. گره کامل (Full Nodes) و گره سبک (Light Nodes). در ادامه همراه با اعتبارسنج‌ها و ماینرها به تعریف این نوع گره‌ها در شبکه بلاکچین نیز می‌پردازیم.

گره کامل

گره‌های کامل اساس اصلی شبکه‌های بلاکچین هستند.  این دست از گره‌ها نسخه کاملی از شبکه بلاکچین را در کامپیوتر خود ذخیره داشته و در برقراری ارتباط میان گره‌ها نیز فعال هستند. مسئولیت ارائه یک کپی به گره‌های تازه‌وارد نیز به عهده گره‌های کامل است. این دست از گره‌ها را می‌توان ستون فقرات یک شبکه بلاکچین در نظر گرفت و همه بلاکچین‌ها به دنبال رسیدن به این نوع گره‌ها و نگه داشتن آنها هستند.

ماینرها

ماینرها چه در الگوریتم اثبات کار، گره‌هایی هستند که برای تایید تراکنش‌ها وارد می‌شوند. در شبکه بلاکچین بیت کوین ماینرها به دنبال ایجاد بلاک‌های جدید و دریافت پاداش ناشی از این فعالیت هستند. نیاز اصیل برای آنها داشتن یک سیستم قدرتمند برای پردازش مسائل ریاضی پیچیده است.

نود Node ارز دیجیتال

گره‌های اعتبارسنج

گره‌های اعتبارسنج همان نقش ماینرها را الگوریتم اثبات سهام دارند. در این دست از شبکه‌های بلاکچین خبری از ماینینگ نیست، اما در ازای تایید تراکنش‌ها، پاداشی به کاربران اعطا می‌شود. البته اعتبارسنج‌ها برخلاف ماینرها مجبور به حل مسائل پیچیده ریاضی نبوده با قفل کردن سرمایه‌های خود در شبکه ر این امر فعالیت دارند.

گره‌های سبک

گره‌های سبک آنهایی هستند که نسخه کاملی از شبکه بلاکچین را در خود نداشته و تنها به دنبال تایید تراکنش‌ها در شبکه با تایید پرداخت‌ها هستند. در همه شبکه‌های بلاکچین از این نوع گره‌ها استفاده نمی‌شود. چنین گره‌هایی در شبکه‌هایی جذاب هستند که نیاز به فضای ذخیره‌سازی محدودی در هر بلوک وجود دارد. بیت کوین یکی از این شبکه‌ها را دارد.

گره‌ها چگونه کار می‌کنند؟

نحوه عملکرد گره‌ها در شبکه‌های بلاکچین با هم متفاوت است و همه آنها عملکرد مشابهی ندارند. اما به هر حال می‌توانیم یک تفسیر کلی از عملکرد گره‌ها در شبکه داشته باشیم.

هنگامی که یک کاربر یک تراکنش را در شبکه بلاکچین انجام می‌دهد، اطلاعات آن به مجموعه‌ای از گره‌ها ارسال می‌گردد. اولین مجموعه‌هایی که این اطلاعات را دریافت می‌نمایند، آنها را به سایر گره‌ها منتقل کرده و این انتقال در سطوح گره‌ها تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که تراکنش مورد نظر تایید شده و در شبکه قرار گیرد یا رد شده و دور ریخته شود.

اگر اکثر گره‌ها تراکنش مورد نظر را تایید نمایند، تراکنش به وضعیت در حال انجام در خواهد آمد. وضعیت درحال انجام به این معنی است که تراکنش آماده اضافه شدن به زنجیره بلاکچین است. در صورتی که اکثر گره‌ها تراکنش را تایید نکنند، تراکنش رد خواهد شد. در نهایت در صورت تایید، تراکنش به شبکه اضافه خواهد شد.

کار گره‌های اعتبارسنج یا ماینرها با تراکنش‌هایی است که در وضعیت در حال انجام قرار گرفته باشند. در این ‌بخش آنها بر سر اضافه کردن تراکنش به شبکه با تایید یا حل مسائل پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت گره موفق می‌تواند پاداش دریافت کند. هر  چقدر شبکه سختی بیشتری داشته باشد، حل مسائل ریاضی برای تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن آنها به شبکه نیز دشوارتر خواهد بود. فعالیت گره‌ها نیز با پاداش از سوی شبکه جبران می‌گردد.

چگونه یک نود راه اندازی کنیم؟

یک لحظه با خود فکر کنید که راه اندازی یک نوع در شبکه بلاکچین بیت کوین یا اتریوم و یا حتی سولانا چقدر می‌تواند برای شما درآمد به دنبال داشته باشد. اگر بسترهای لازم برای راه اندازی یک نود را فراهم کرده و آن را به عنوان یک شغل دائمی انتخاب کنید، سود بسیار جذابی به دست خواهید آورد و می‌توانید حتی نیاز خود به داشتن یک شغل معمولی را نیز کنار بگذارید؛ اما آیا هر کسی می‌تواند یک نود راه اندازی کند و راه اندازی نود در شبکه‌های بلاک چین چه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت؟  

اگر راه اندازی یک نود در شبکه بلاکچین بیت کوین ساده و درآمدزا است، چرا همه کاربران به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار ارز دیجیتال سراغ راه اندازی نود نمی‌روند؟ همین چندی پیش بود که همزمان با پدیده هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین، درآمد ماینرها در این شبکه به حداکثر میزان ممکن رسید و شاهد رکوردزنی شبکه بیت کوین در این زمینه بودیم. هزینه استخراج بیت کوین در طول یک روز حتی به بیش از سقف درآمد استخراج شبکه اتریوم در طول تاریخ آن نیز رسید. این میزان درآمد جذاب، فقط برای کسانی در دسترس بود که به عنوان نود بیت کوین فعالیت می‌کردند. 

برای اینکه تبدیل به یک فول نود بیت کوین یا اتریوم شده و درآمد حاصل از آنها را به دست آوریم، لازم است تا مراحلی را طی کرده و سپس بر اساس شرایط موجود به دنبال درآمدزایی از این طریق باشیم. برای اینکه بدانید آیا می‌توانید وارد این روش سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال شوید یا خیر، تصمیم گرفتیم که نحوه راه اندازی نود در شبکه‌های بلاک چین را برای شما تشریح کرده و بسترهای اولیه لازم برای آن را نیز به شما معرفی کنیم. تا چند دقیقه آینده خودتان می‌توانید به این نتیجه‌گیری برسید که آیا می‌توانید تبدیل به یک فول نود در شبکه بلاک چین شوید یا خیر.

پرسشنامه آکادمی تبدیل لطفا با شرکت در پرسشنامه زیر، دیدگاه خود درباره آکادمی تبدیل و کیفیت مقاله‌ها را با ما در میان بگذارید.
شرکت در پرسشنامه

راه اندازی نود بیت کوین

در اولین قدم نحوه راه اندازی نود بیت کوین را برای شما تشریح می‌کنیم. احتمالاً خودتان هم می‌دانید که تبدیل شدن به فول نود بیت کوین تا چه حد می‌تواند برای شما درآمدزا باشد.  در اولین قدم شما باید سخت‌افزارهای لازم برای نود بیت کوین را برای خود فراهم آورید. اجرای برنامه‌های لازم برای نود بیت کوین در سیستم‌های سخت‌افزاری ضعیف حتی اگر امکان‌پذیر هم باشد، چالش‌های بسیار زیادی را به دنبال داشته و حتی شما را از درآمدهای جذاب این روش سرمایه‌گذاری دور می‌کند. حداقل سیستم سخت‌افزاری لازم برای راه اندازی نود بیت کوین موارد زیر هستند: 

  • شما نیاز به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ کاملاً اختصاصی با یکی از سیستم عامل‌های ویندوز یا لینوکس یا مک خواهید داشت. 
  • به حداقل ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید که سرعت پردازش داده‌ها در آن حدود ۱۰۰ مگابایت در ثانیه باشد. 
  • لپ تاپ شما باید حداقل دو گیگابایت حافظه اصلی داشته باشد. 
  • نیاز به اتصال به اینترنت نامحدود بدون قطعی دارید که حداقل سرعت آپلود ۵۰ کیلوبایت در ثانیه را برای شما فراهم آورد. دقت کنید که سرعت اینترنت در این روش سرمایه‌گذاری مهم نیست و بیشتر پایدار بودن آن است که اهمیت پیدا می‌کند. 
  • همچنین لازم است تا حدود ۶ ساعت در طول روز را پشت سیستم باشید و کار را پیش ببرید.
حتما بخوانید: نود چیست؟ بررسی node یا گره در ارز دیجیتال

برای یک بازه زمانی یک ماهه شما ممکن است نیاز به آپلود حدود ۲۰۰ گیگابایت اطلاعات داشته باشید و احتمالاً حدود ۲۰ گیگابایت هم دانلود خواهید داشت. اولین مرحله راه ‌اندازی نود بیت کوین هم برای شما حدود ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز خواهد داشت. اگر چنین سخت‌افزارها و چنین شرایطی را نداشته و یا امکان تهیه آنها برای شما فراهم نیست، عملاً تبدیل شدن به نود بیت کوین هم باید به فراموشی سپرده شود؛ اما اگر شرایط بالا را داشتید، با طی کردن مراحل زیر امکان راه اندازی نود بیت کوین برای شما وجود خواهد داشت. 

در قدم اول باید کل بلاک چین بیت کوین را دانلود کرده و در سیستم خود ذخیره کنید. برای دانلود و ذخیره‌سازی بلاکچین بیت کوین در حال حاضر حدود ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید که این مهم در طول زمان افزایش هم پیدا می‌کند. این فرایند اصطلاحا IBD یا منطبق‌سازی نود جدید با شبکه بلاک چین نامیده می‌شود. در طول فرایند منطبق‌سازی ممکن است CPU کامپیوتر شما با فعالیت بسیار گسترده برای تایید بلاک‌های دانلود شده داشته باشد و احتمالاً برای این قدم نیاز به فضا فضای ذخیره‌سازی بیشتری هم خواهید داشت. 

ادامه مراحل بسته به اینکه شما از کدام سیستم عامل در کامپیوتر خود استفاده می‌کنید و یا به دنبال بهره جستن از کدام رابط کاربری برای تبدیل شدن به فول نود بیت کوین هستید، تفاوت‌هایی با هم خواهد داشت. در ادامه سعی می‌کنیم تا رایج‌ترین دستورالعمل که مربوط به راه اندازی فول نود بیت کوین با استفاده از رابط کاربری گرافیکی بیت کوین کور (Bitcoin core) و مربوط به سیستم عامل ویندوز ۱۰ است را با هم مرور کنیم. بقیه سیستم عامل‌ها با تفاوت‌های بسیار کمی روبرو هستند و با چند ترفند ساده از همین مراحل می‌توانید برای راه اندازی نود بیت کوین در آنها نیز استفاده کنید. 

در قدم بعدی بایستی وارد سایت دانلود بیت کوین کور شده و بعد از اطمینان از اتصال ایمن به سرور، بیت کوین کور را دانلود و نصب کنید. البته در این مرحله یک فرایند اختیاری که تایید امضاهای عرضه است را نیز پیش رو خواهید داشت. با کلیک بر روی لینک تایید امضاهای عرضه (Verify release Signatures) و دانلود فهرست امضا شده های SHA256 این مرحله برای شما انجام خواهد پذیرفت. 

مراحل نصب بیت کوین کور را در سیستم عامل خود انجام دهید. برای نصب بیت کوین کور بایستی انتخاب کنید که از کدام رابط کاربری استفاده می‌نمایید. رابط کاربری گرافیکی (GUI) و Daemon دو گزینه پیش روی شما هستند که می‌توانید از هر یک استفاده نمایید. البته امکان استفاده همزمان از هر دو رابطه کاربری هم وجود دارد به شرطی که آنها را در یک مسیر مشابه اجرا نکنید. 

بعد از نصب بیت کوین کور، آن را بر روی سیستم عامل خود اجرا کرده و ارورهای موجود را برطرف سازید تا مراحل دانلود بلاک چین آغاز شود. دقت کنید که فایروال سیستم عامل شما ممکن است اتصال‌های خروجی بیت کوین کور را مسدود نماید که در این صورت باید آن را غیر فعال نمایید. در زمان دانلود شبکه بلاک چین به هیچ وجه نباید سیستم خود را خاموش نمایید تا این مرحله به صورت کامل به پایان برسد. 

حتما بخوانید: بلاک چین چیست ؟ صفر تا صد فناوری بلاک چین

در طول مراحل دانلود و اجرای GUI بیت کوین کور با فعال کردن کلید Start Bitcoin on System Login از بخش تنظیمات، این دستور را برای بیت کوین قرار می‌دهید که بلافاصله بعد از روشن شدن رایانه، نود شروع به کار نماید که شرایط بهتری را برای شما در آینده ایجاد خواهد کرد. از این پس هر بار که کامپیوتر خود را روشن کنید بیت کوین کور اجرا شده و نیازی به راه اندازی دستی آن نخواهید داشت. همچنین لازم به توضیح است که شما باید نسخه به‌روزرسانی شده بیت کوین را دانلود و نصب نمایید تا مبادا در فرایند اجرای آن مشکلی پیش آید. 

همچنین اگر از رابط کاربری Daemon برای بیت کوین کور استفاده می‌کنید لازم است تا با نصب Bitcoin CLI نسبت به کارکرد شبکه اطمینان حاصل نمایید و البته باید دستورات لازم برای اجرای این رابطه کاربری را نیز در بخش CMD کامپیوتر خود تایپ و اجرا کنید. دستوراتی که باعث بهتر شدن تعامل بیت کوین کور با رابط کاربری خواهند شد. در نهایت در دفعه اولی که بیت کوین کور daemon را اجرا کنید، شروع به دانلود بلاک چین خواهد کرد که البته این مرحله ممکن است تا چند روز طول بکشد که به کیفیت اینترنت شما نیز بستگی خواهد داشت. 

راه اندازی نود اتریوم

مراحل راه اندازی نود بیت کوین را در بند قبلی برای شما تشریح کردیم. اگر هیچ چیز از مراحل بالا متوجه نشدید، نشان از این دارد که شما تجربه‌ای در برنامه نویسی نداشته و تخصصی در این زمینه ندارید؛ بله راه اندازی یک نود چه در شبکه بیت کوین و چه در شبکه اتریوم نیاز به یک دانش اولیه برنامه‌نویسی دارد و اگر شما چنین تخصصی ندارید احتمالاً باید فردی را برای راهنمایی خود حداقل برای چند روز استخدام کنید. دقت کنید که هر اشتباهی در فرایند دانلود و اجرای برنامه‌ها در راه اندازی نود بیت کوین و اتریوم شما را با ارورهای بسیار زیادی روبرو خواهد کرد و عملاً ممکن است حتی مجبور به راه اندازی از دوباره نود شوید. 

پیچیدگی راه اندازی نود اتریوم حتی از راه اندازی نود بیت کوین هم بیشتر است. برای این منظور لازم است تا در قدم اول سیستم سخت‌افزاری با مشخصات زیر را فراهم کنید: 

  • سیستم عامل لینوکس ۶۴ بیتی 
  • داشتن سی پی یو Core i7 
  • حداقل ۱۶ گیگابایت رم اصلی 
  • حداقل دو ترابایت کارت حافظه SSD

دقت کنید که این سیستم‌های سخت‌افزاری حداقل‌های لازم برای راه اندازی نود اتریوم هستند و بسته به حجم شبکه حتی ممکن از شما نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتری هم داشته باشید. اولین مرحله برای راه اندازی نود اتریوم که یکی از سخت‌ترین مراحل آن نیز است، سینک کردن بلاکچین اتریم ۱ خواهد بود. این مرحله بسته به سرعت اینترنت شما ممکن است بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز داشته باشد. برای شروع بایستی برنامه گت یا Go Ethereum  را دانلود و نصب کنید تا مراحل دانلود بلاک چین اتریوم ۱ و سینک کردن آن آغاز شود. 

با استفاده از برنامه گت آخرین نسخه از ریلیز نود اتریوم ۲ را نصب کنید و حساب کاربری خود را در آن بسازید. تمام سود حاصل از فعالیت‌های شما در این حساب کاربری قرار خواهد گرفت که حتماً باید آن را به حالت ایمن نگهداری کنید. ساخت حساب کاربری با لانچ پد نود اتریوم ۲ امنیت بیشتری را برای آن فراهم می‌آورد.

در مرحله بعدی نوبت به دانلود و نصب برنامه Prysm می‌رسد. این برنامه یک برنامه اساسی برای ایجاد نود اتریوم ۲ است. اگر در مرحله اول فرایند دانلود و سینک کردن فول نود اتریوم ۱ به نود بیکن را به خوبی و بدون اشکال انجام داده باشید، امکان اجرای برنامه Prysm نیز برای شما به راحتی در دسترس خواهد بود. در غیر این صورت احتمالاً با ارورهایی در حین اجرای آن روبرو می‌شوید. 

در مراحل بعدی نیز نوبت به وارد کردن آدرس نود اتریوم ۲ و اجرای اثبات کار می‌رسد. اجرای اثبات کار آخرین مرحله برای راه اندازی نود اتریوم ۲ است و تنها زمانی برای شما امکان‌پذیر خواهد بود که تمام مراحل بالا را به درستی انجام داده باشید. 

حتما بخوانید: آینده اتریوم چیست؟ پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2030

راه اندازی نود در شبکه‌های دیگر

مراحل راه اندازی نود اتریوم و بیت کوین را با هم مورد بررسی قرار داده و سعی کردیم تا به صورت کلی نحوه راه اندازی نود‌ها در شبکه بلاکچین اتریوم و بیت کوین را برای شما تشریح کنیم. راه اندازی نود در سایر شبکه‌های بلاکچین نیز تقریباً مراحل مشابهی دارد و شما برای آنها نیز نیاز به یک سیستم سخت‌افزاری قدرتمند و دانلود و نصب برنامه‌های مختلف خواهید داشت. به عنوان مثال برای راه اندازی نود سولانا حداقل باید از یک سیستم کامپیوتری با CPU  ۱۲ هسته‌ای با سرعت ۲/۸ گیگاهرتز یا بیشتر استفاده کنید. به حدود ۲۵۶ گیگابایت رم اصلی و حداقل یک گیگابایت کارت حافظه ذخیره سازی SSD نیاز خواهید داشت. همچنین دسترسی به اینترنت پایدار و پرسرعت برای تبدیل شدن به نود سولانا نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و با توجه به سرعت بسیار بالای شبکه بلاکچین سولانا این موضوع حتی حساسیت قابل توجهی هم خواهد داشت. 

با داشتن این سیستم سخت افزاری شما می‌توانید برنامه سولانا CLI را دانلود و نصب کرده و مراحل تبدیل شدن به نود سولانا را به سرانجام برسانید. به همین ترتیب در سایر شبکه‌های بلاک چین هم این فرایندها بایستی انجام شود تا شما بتوانید تبدیل به یک نود در شبکه بلاک چین مورد نظر شوید. 

مشکلات راه اندازی نود

اگر یک بار دیگر مراحل راه اندازی فول نود بیت کوین یا اتریوم و حتی سولانا را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که طی کردن این مراحل چندان هم ساده نیست و برای کسانی که دانش برنامه‌نویسی لازم را نداشته باشند، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. اما واقعیت اینجاست که اجرای تمام این مراحل و نهایی کردن راه اندازی فول نود بیت کوین یا اتریوم با توجه به هزینه فرصت موجود، واقعاً توجیه‌پذیر است و می‌تواند درآمد قابل توجهی را برای هر کسی به دنبال داشته باشد. اما به هر حال با وجود درآمد قابل توجه و جذاب، معایبی را نیز می‌توانیم برای راه اندازی نود در شبکه‌های بلاک چین در نظر بگیریم. مهمترین این معایب را در ادامه با هم مرور می‌کنیم. 

  • در اولین قدم بایستی به هزینه بسیار بالای تهیه سخت‌افزار لازم برای راه اندازی نود اشاره کنیم. همانطور که در بالا متوجه شدید برای تبدیل شدن به نود در شبکه‌های بلاک چین نیاز به سیستم سخت‌افزاری قدرتمندی دارید و فراهم کردن چنین سیستم‌های سخت‌افزاری در حال حاضر هزینه‌های گزافی را روی دست شما باقی خواهد گذاشت. 
  • همچنین برای راه اندازی نود و اجرای فرایندهای آن تا قبل از رسیدن به درآمد اولیه زمان زیادی نیاز خواهید داشت. صرف این زمان ممکن است شما را از سایر فعالیت‌های معمول روزانه باز دارد. 
  • یکی از مهمترین چالش‌های کاربران ایرانی برای تبدیل شدن به فول نود در شبکه‌های بلاک چین، دسترسی به اینترنت با پهنای باند بسیار زیاد و پایدار است تا قدرت پردازش بالایی را برای آنها ایجاد کند. هرچند ممکن است سرعت خیلی زیاد اینترنت ضروری نباشد، اما پایدار بودن اینترنت اهمیت زیادی خواهد داشت و در غیر این صورت عملاً ممکن است چالش‌های زیادی را در آن احساس کنید. 
  • راه اندازی نود پیچیدگی‌های فنی و امنیتی زیادی دارد و اگر شما تخصص لازم برای این منظور را نداشته باشید، به این راحتی‌ها از آن سربلند بیرون نخواهید آمد. 

با توجه به نکاتی که در بالا برای راه اندازی نود به آنها اشاره کردیم، عملاً سیستم کامپیوتری شما نیز دیگر برای سایر کاربردها قابل استفاده نخواهد بود و باید آن را به صورت اختصاصی به شبکه بلاکچین اختصاص دهید. بنابراین اگر برای سایر کارهای خود نیاز به سیستم کامپیوتری دارید، احتمالاً باید هزینه خرید آن را نیز پرداخت کنید. 

در فرایند راه اندازی و اجرای نود در شبکه بلاک چین اطلاعات بسیار زیادی ذخیره و اجرا می‌شوند و این موضوع را نیز می‌توانیم چالشی بسیار بزرگ برای کسانی در نظر بگیریم که به دنبال راه‌اندازی نود در شبکه بلاک چین هستند.

جمع‌بندی

حالا به صورت کاملا تخصصی می‌دانید که نود چیست و نود در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد. وجود نودها برای امنیت شبکه امری ضروری است و آنها جزء لاینفک شبکه‌های بلاکچین هستند. وجود نود در ارز دیجیتال است که باعث می‌شود تا بلاکچین به صورت غیرمتمرکز اداره شود. هر کاری که شما در شبکه بلاکچین انجام دهید، با گره‌ها روبرو خواهید شد. بدون گره‌ها حتی ذخیره‌سازی بلاکچین‌ها نیز انجام نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید