Skip to content

هاوینگ و قیمت بیت کوین؛ آيا این بار قصه متفاوت خواهد بود؟

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین
در
خواندن در ۱ دقیقه

بیت‌کوین در جایی متفاوت از جایگاه چهار سال پیش خود، آخرین باری که این ارز دیجیتال به استقبال هاوینگ رفت دارد. چه چیزهایی در این مورد هست که باید بدانیم؟

به سرعت در حال نزدیک شدن به هاوینگ بیت کوین هستیم و تحلیلگران بازار معتقدند این بار این پدیده تبعات منحصر‌به‌فردی خواهد داشت که برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری دارد.

موضوعی که بسیاری را به شک و شبهه انداخته، این سوال قدیمی است که: آیا هاوینگ بیت کوین تاثیرش را بر قیمت گذاشته است یا خیر؟

قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار پس از سه هاوینگ قبلی جهشی صعودی داشت اما این صعود بلافاصله رخ نمی‌داد. اما این بار عوامل دیگری هستند که در بازار دخیل هستند. از جمله این عوامل می‌توان به افزایش علاقه سرمایه‌گذاران خرد به سرمایه‌گذاری پس از راه‌اندازی ETFهای اسپات بیت کوین در بازار آمریکا اشاره کرد. عامل مهم دیگر افزایش احتمال کاهش نرخ بهره در سال جاری است که می‌تواند به عنوان عاملی صعودی در تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های ریسک‌پذیر به حساب آید.

برای کسانی که نمی‌دانند باید بگوییم که هاوینگ بیت کوین به این معنا خواهد بود که افراد و گروه‌هایی که استخراج بیت‌کوین را انجام می‌دهند و تراکنش‌ها را بر روی بلاک چین پردازش می‌کنند و کوین های جدید ضرب می‌کنند پاداششان یک باره به نصف کاهش خواهد یافت.

ایده اصلی این است که با محدود کردن ورود کوین‌های دیجیتال جدید به بازار، تورم بیت‌کوین محدود شود. این رویداد در کدهای بیت‌کوین پیش‌بینی شده است و تقریباً هر چهار سال یکبار روی می‌دهد و تا زمانی که همه ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج شوند ادامه خواهد یافت.

دیسیسلاوا آبرت، تحلیلگر ارشد شرکت تحلیلی Kaiko معتقد است اهرم‌ها در حال افزایش هستند و شاخص Open Interest بیت کوین برای اولین بار از سال ۲۰۲۱، هفته گذشته از سطح ۱۱ میلیون فراتر رفته است. این یعنی معامله‌گران با قرض گرفتن سرمایه در بازارهای مشتقه پیش از رویداد هاوینگ، در حال شرط بستن و سرمایه‌گذاری مقاددیر بیشتر روی بیت‌کوین هستند. و انتظار دارند قیمت بیت‌ کوین در آینده کوتاه‌مدت تا میان‌مدت افزایش یابد.

اما هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد.

به گفته این تحلیلگر: «هاوینگ، افزایش قیمت بیت کوین را تضمین نمی‌کند» و باید توجه داشت که برخی از انواع ارز دیجیتال دیگر همچون لایت ‌کوین (LTC) نیز منتظر هاوینگشان بودند اما پس از این رویداد، افزایش قیمت را تجربه نکردند. این مسئله با وجود این رخ داد که این بار سروصدای بیشتری حول این ارز دیجیتال وجود داشت و لایت کوین به بلوغ رسیده بود.

از نظر این کارشناس: «تفاوت‌هایی میان این رویداد با بارهای قبلی وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد قیمت بیت‌کوین تاثیرگذار باشد: بازار به بلوغ رسیده است (نوسانات کاهش یافته است)، ماینر ها از پیش برای هاوینگ آماده شده‌اند و نقدینگی لازم را از طریق جمع‌آوری پول و فروش به دست آورده‌اند.»

از زمانی که ماه گذشته کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، ۱۰ ای.تی.اف اسپات بیت‌کوین را تأیید کرد، قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار با افزایش تقاضا رشد کرده است.

شرکت‌های بزرگ مدیریت سرمایه همچون بلک راک میلیون‌ها دلار را در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مشتریانشان سهام ETF از آنها گرفته‌اند.

اوبرت استدلال می‌کند که این مسئله در بلندمدت حتی اگر هاوینگ را هم در نظر نگیریم به بیت کوین کمک خواهد کرد. همچینن این ارز از زمان ریزش‌های سال گذشته به حد کافی در جا زده است و شاهد تقاضای زیادی از طریق ETFها بوده‌ایم».

کریگ ارلام دیگر تحیلگر بازار نیز معتقد است تغییرات قیمت بیت کوین در ماه‌های پیش رو را نباید مستقمیاً به هاوینگ ارتباط داد چون بالاتر رفتن قیمت بیت‌کوین چیزی است که باید مدت‌ها ادامه یابد.

مایکل مورچ بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری دیجیتال ARK369 اضافه می‌کند که بلوغ بازار و به طور خاص تایید ETFها مواردی هستند که به صعود بیت کوین تا سقف تاریخی جدید با رسیدن این هاوینگ کمک می‌کنند.

به گفته او: «هاوینگ بیت کوین پیش رو چیزی فراتر از یک تکرار تاریخی است. این بار نقطه عطف بیت کوین یعنی رشد سرمایه‌گذاری نهادها و موسسات بزرگ فرا رسیده است و بلوغ بازار و وضعیت خاص اقتصاد کلان می‌تواند باعث رشد بیت کوین شود.»

ارز دیجیتال بیت‌کوین خرید و فروش بیت‌کوین در بازارهای تومانی و تتری تبدیل
خرید بیت‌کوین
;