Skip to content

بازار توکن‌های هواداری بسیار بزرگ‌تر از NFTها است

فن توکن ها بزرگ از NFT
در
خواندن در ۲ دقیقه

 بلاکچین چیلیز (Chiliz) در حال تلاش است تا به «بلاکچین ورزش» تبدیل شود. الکساندر دریفوس، مدیرعامل این پلتفرم، در مصاحبه‌ای با CoinDesk اعلام کرد که بازار توکن‌های هواداری بسیار بزرگ‌تر از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است.

دریفوس همچنین اعلام کرد که چیلیز از تاریخ ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) قصد دارد یک میم‌کوین به نام Pepper را عرضه کند. او دلیل انتخاب این نام را به طنز این دانست که Pepper به معنی فلفل است و چیلیز به معنی تنت «خوب، فلفل چیلی است».

توکن اصلی بلاکچین چیلیز با نام CHZ شناخته می‌شود و پشتوانه پلتفرم Socios.com، بزرگترین پلتفرم ایجاد توکن‌های هواداری ورزشی، است. توکن Pepper به دارندگان توکن CHZ به‌صورت ایردراپ اهدا می‌شود، اما این ایردراپ شامل شهروندان آمریکایی نخواهد شد. همچنین این توکن قابل فارم کردن است. صرافی Upbit در کره جنوبی اولین صرافی‌ای بود که اعلام کرد Pepper را لیست خواهد کرد.

در ماه مارس و در آستانه مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا (UEFA Euro)، قیمت توکن CHZ طی ۷ روز ۲۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح دو ماهه خود یعنی بیش از ۰.۱۵ دلار رسید. با این حال، طبق داده‌های CoinDesk، این قیمت از آن زمان تاکنون به ۰.۰۶۸ دلار کاهش یافته است. همچنان توکن CHZ از نظر ارزش بازار بزرگ‌ترین توکن ورزشی در جهان است.

دریفوس گفت: «بلاکچین ما در حال تبدیل شدن به همان چیزی است که هدف قرار داده بوده‌ایم: بلاکچین ورزش. این بلاکچین منحصربه‌فرد است و هیچ‌کس دیگری کاری که ما می‌کنیم را انجام نمی‌دهد. ما هم نمی‌خواهیم کار دیگری انجام دهیم.»

توکن‌های هواداری در مقابل NFTها

دریفوس به دنبال تغییر نگرش نسبت به توکن‌های هواداری است و اظهار کرد که رشد این توکن‌ها به اندازه کافی شناخته نشده و در مقایسه با NFTها کم‌تر دیده شده است.

او با اشاره به داده‌هایی که حجم معاملات ۲۴ ساعته NFTها را حدود ۶.۸ میلیون دلار و حجم معاملات توکن‌های هواداری را ۱۳۴ میلیون دلار اعلام می‌کند، گفت: «با تمام احترامی که به جامعه NFT قائلم، چیزی که مردم متوجه نمی‌شوند این است که بازار توکن‌های هواداری بسیار بزرگ‌تر از NFTهاست.»

وی افزود: «البته، ما داریم دو بازار متفاوت را مقایسه می‌کنیم؛ یکی قابل تعویض است و دیگری غیرقابل تعویض. اما هیچ‌کس با NFT کاری نمی‌کند، در حالی که هر هفته مردم با توکن‌های هواداری به استادیوم‌ها می‌روند و رأی می‌دهند.»

اگرچه NFTها در حال حاضر حجم معاملات کمتری دارند، در اوج بازار صعودی، به یکی از بزرگترین بخش‌های دارایی‌های دیجیتال تبدیل شدند؛ زیرا افراد مشهور و برندهای بزرگ ایده دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد را که با استفاده از بلاکچین تأیید می‌شوند، پذیرفتند. در آن زمان، مفهوم دارایی‌های متمایز و غیرقابل جایگزین در جوامع مختلف از جمله هنر دیجیتال، موسیقی، ویدئو و شرط‌بندی به شهرت رسید.

توکن‌ هواداری چیست؟

 توکن‌های هواداری دارایی‌های دیجیتالی هستند که نشان‌دهنده عضویت در جامعه‌ای مانند طرفداران یک تیم ورزشی است. دارندگان توکن‌های تیم‌های خاص می‌توانند حمایت خود را نشان دهند و از مزایای ویژه‌ای از جمله بلیط بازی‌ها و شرکت در تصمیم‌گیری‌های باشگاه برخوردار شوند.

بزرگترین کارگزار ورزشی در جهان

دریفوس، چیلیز را با این هدف تأسیس کرد که «۹۵ درصد از طرفداران ورزش‌ها در استادیوم، شهر یا کشور تیمی که از آن حمایت می‌کنند، حضور ندارند.» بنابراین، او خواست سیستمی ایجاد کند که هم برای هوادار ارزشمند باشد و هم برای تیم‌ها مقیاس‌پذیر.

او اظهار داشت: «بعد از امضای قرارداد با تیم فوتبال پاری سن ژرمن به عنوان اولین تیم در سال ۲۰۱۸، اکنون با بیش از ۸۰ دارایی ورزشی در سراسر جهان همکاری می‌کنیم و ۳۰۰ کارمند در ۹ دفتر داریم.»

هر تیم که به پلتفرم ملحق می‌شود، توکن خود را دارد، اما توکن CHZ به عنوان توکن حاکمیتی در بلاکچین اتریوم عمل می‌کند. دریفوس گفت که شرکت او اکنون شبکه‌ای از «بزرگترین کارگزار ورزشی در جهان» را ایجاد کرده است. این سیستم به طرفداران امکان می‌دهد که در برخی تصمیم‌گیری‌ها، حتی اگر تصمیم‌های غیرمهم باشند، شرکت کنند؛ تصمیم‌هایی مانند انتخاب آهنگ پس از به ثمر رسیدن گل، همان‌طور که در مورد کریستیانو رونالدو در یوونتوس رخ داد.

او افزود: «این نمونه کاملی از چگونگی تغییر یک چیز در بلاکچین و تأثیر آن در دنیای واقعی است. تنها دارندگان توکن می‌توانستند موسیقی را انتخاب کنند و پیش از آن چنین امکانی وجود نداشت.»

در سال ۲۰۲۱، Socios با ۲۷ تیم بسکتبال NBA و ۱۳ تیم NFL قرارداد امضا کرد اما هنوز توکن خاصی برای آن‌ها منتشر نشده است. همچنین چندین تیم کریکت در لیگ برتر هند به این پلتفرم پیوستند. دریفوس اعلام کرد که Socios دارای مجوزهای قانونی در ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و لیتوانی است و اشاره کرد که «در کنار صرافی‌های ارزهای دیجیتال، این پلتفرم یکی از قانون‌مندترین نهادهای رمزارزی در جهان است.»

او توضیح داد: «ما همان مسیری را طی کردیم که صرافی‌ها طی می‌کنند، با این تفاوت که ما با بیت ‌کوین و اتریوم کار نمی‌کنیم، بلکه فقط توکن‌های هواداری ارائه می‌دهیم.»

ترکیه (با یک میلیون کاربر) و برزیل (با ۵۰۰ هزار کاربر) بزرگترین بازارهای چیلیز هستند.

در حال حاضر توکن های هواداری بسیاری از تیم های مطرح فوتبال همچون رئال مادرید، بارسلونا، آث میلان و … در صرافی تبدیل قابل خرید و فروش و معامله است.

توکن هواداری توکن های هواداری برترین تیم های فوتبال جهان در تبدیل
خرید فن توکن

دیدگاه‌ها

;