Skip to content

سه رویداد ارز دیجیتال که در سال ۲۰۲۴ باید منتظرش باشیم

رویدادهای مهم ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴
در
خواندن در ۱ دقیقه

امروز اولین روز سال ۲۰۲۴ است و اینجا به سه رویداد مهمی می‌پردازیم که می‌تواند بر رشد اکوسیستم ارزهای دیجیتال اثرگذار باشد.

با گسترش صنعت ارزهای دیجیتال، جامعه کریپتو به رویدادهایی که بر این زیست‌بوم اثر می‌گذارد با دید ویژه‌ای نگاه می‌کند. حتماً ۲۰۲۴ هم پر از چنین رویدادهایی خواهد بود.

یکی از این رویدادها ایجاد و پیاده‌سازی مقررات شفاف ارزهای دیجیتال در مناطق و کشورهای بزرگی همچون اتحادیه اروپا است. جامعه کریپتو منتظر تأیید چندین ETF اسپات اتریوم (ETH) نیز هست و در نهایت به زندان رفتن مرد مشهور ارزهای دیجیتال و مدیرعامل سابق صرافی بزرگ ورشکسته FTX یعنی سم‌ بنکمن فرید (SBF) که یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مالی تاریخ مدرن را رقم زد، دیگر رویدادی است که در این سال اتفاق می‌افتد.

پیاده‌سازی قانون MiCA در اتحادیه اروپا

سال‌ها پس از شکل‌گیری خواسته جامعه و صنعت ارز دیجیتال برای ایجاد سیاست‌های شفاف، اتحادیه اروپا قوانین بازار دارایی‌های رمزنگاری شده (MiCA) را آماده کرده است. این چارچوب می‌تواند قوانین مشخصی را برای پیشگیری از سقوط بزرگ شرکت‌های کریپتویی که در سال‌های گذشته روی ‌داد پیاده کند.

کمیسیون اروپا MiCA را اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ پس از دو سال کار سخت معرفی کرد. این قوانین  به دنبال حکمرانی و قانون‌گذاری برای ایجاد و انجام خدمات ارزهای دیجیتال هستند و قصد دارند این بخش از صنعت را در مقابل فعالیت‌های کلاهبردارانه محافظت کنند.

پارلمان اروپا در ماه آوریل به اجرای MiCA رأی داد و در ماه مه نیز شورای اروپا آن را تأیید کرد.

این قانون‌گذاری در دو گام انجام می‌شود: قوانین استیبل‌کوین‌ها از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴ (۹ تیر ۱۴۰۳) اجرا می‌شوند و دیگر قوانین از ۳۰ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۳) رسمی خواهند بود. پیاده‌سازی قوانین جدید می‌تواند دیگر مناطق جهان را تشویق کند قوانین شفافی برای صنعت ارزهای دیجیتال وضع کنند.

تأیید مجوز ETFهای اتریوم

درحالی‌که اکنون جامعه ارزهای دیجیتال چشم‌به‌راه تأیید چندین درخواست راه‌اندازی ETF اسپات بیت‌کوین (BTC) در ماه ژانویه (دی‌ماه) است، انتظار برای تأیید ETFهای اتریوم در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز جریان دارد.

شرکت‌های مطرح زیادی همچون Ark Invest/21Share، VanEck، Hashdesx،‌ GrayScale و… درخواست‌های خود را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارائه داده‌‌اند تا ETFهای اسپات و مختلط اتریوم را را‌ه‌اندازی کنند.

تأیید این محصولات سرمایه‌گذاری می‌تواند دسترسی بیشتری به سرمایه‌گذاران عادی برای سرمایه‌گذاری در اکوسیستم اتریوم بدهد و راه را برای ورود سرمایه بیشتر باز کند.

اعلام حکم سم بنکمن فرید مدیرعامل FTX

رویداد بزرگ دیگر در سال ۲۰۲۴ اعلام حکم سم بنک من فرید مدیرعامل سابق صرافی ورشکسته صرافی FTX است که قرار است در ماه مارچ (فروردین) اعلام شود. هیئت‌منصفه دادگاه بنکمن فرید را در ۷ اتهام از جمله: کلاهبرداری و پول‌شویی گناهکار شناخته است.

SBF با درهم‌آمیختن دارایی‌های کاربران و کلاهبرداری میلیارددلاری از سرمایه‌گذاران امپراطوری خود را به صورت بهشتی برای مشتریان جلوه داده بود. سقوط FTX در نوامبر ۲۰۲۲ باعث ریزش و ازهم‌پاشیدن شرکت‌های بسیار دیگری شد و ریزش بازار ارزهای دیجیتال را هم تسریع کرد. اکنون SBF ممکن است حداکثر تا ۱۱۵ سال حکم زندان بگیرد.

;