بعد از اختلالات داگز، آیا شبکه TON واقعا برای ایردراپ همستر کامبت آماده است؟
بازیکنان بازی همستر کامبت در تلگرام این هفته خبرهای هیجانانگیزی دریافت کردند؛ زیرا توسعهدهندگان این بازی وایرال رمزارزی «همستر کامبت» اعلام کردند که عرضه توکن HMSTR اکنون برای تاریخ ۲۶ سپتامبر در شبکه «اوپن نتورک» (TON) برنامهریزی شده است. این تاریخ پس از تأخیری از هدف اولیه در ماه ژوئیه اعلام شده است.
اما این اعلامیه با اخبار دیگری درباره این شبکه همراه شد. آخر هفته گذشته، پاول دوروف، بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام، در فرانسه دستگیر شد و این موضوع باعث کاهش قیمت TON و ایجاد عدم اطمینان در مورد شبکه مرتبط با تلگرام شد.
همچنین، روز سهشنبه، قبل از اعلامیه همستر کامبت، شبکه TON به دلیل افزایش تقاضا به مدت چند ساعت پردازش بلوکها را متوقف کرد. خدمات شبکه در طول شب دوباره راهاندازی شد، اما این شبکه دوباره روز چهارشنبه با مشکل مواجه شد و برای چند ساعت دیگر متوقف شد.
پس از ماهها رشد شتابان در شبکه و افزایش قیمت TON که هنوز هم در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۰۰٪ رشد دارد، رویدادهای هفته گذشته یک ضربهی سهگانه برای «اوپن نتورک» محسوب میشوند. در حالی که اعلام تاریخ عرضه توکن همستر کامبت یک رویداد مهم برای حامیان به شمار میرود، این موضوع میتواند لحظهای بزرگتر برای فشار بر شبکه TON نیز ایجاد کند.
توسعهدهندگان اصلی TON علت تراکم و وقفههای شبکه در این هفته را تقاضای زیاد برای برداشت DOGS، یک میم کوین ارائه شده از طریق ایردراپ به بیش از ۱۰ میلیون کاربر این اپلیکیشن تلگرامی اعلام کردند. DOGS وارد صد ارز دیجیتال برتر بازار شد و در روز چهارشنبه با وجود مشکلات شبکه حجم معاملات آن به ۱.۸ میلیارد دلار رسید.
رشد «اوپن نتورک» در طول سال گذشته، به پشتوانه یکپارچگی بیشتر خود با تلگرام و موفقیت نات کوین و بازیهای رمزارزی، ترافیک بیشتری را به سمت TON کشانده است. روز جمعه، توسعهدهندگان در تلگرام اعلام کردند که شبکه به رکورد جدیدی با ۱.۱ میلیون کاربر روزانه دست یافته است؛ این یکی از سه روز این هفته بوده که تعداد کاربران روزانه بیش از یک میلیون نفر بوده است.
خطر همستر؟
این افزایش تقاضا به شبکه فشار وارد کرده و TON نتوانست آزمون فشار این هفته ناشی از DOGS را مدیریت کند. اما همستر کامبت پایگاه کاربری بسیار بزرگتری دارد، بهطوریکه خالقان بازی ادعا میکنند تا اواخر ژوئیه ۳۰۰ میلیون بازیکن داشته و خود مینی اپلیکیشن تلگرام نیز در اوایل این هفته بیش از ۸۰ میلیون کاربر فعال ماهانه را نشان داده است.
حتی اگر تعداد بازیکنانی که مشتاق هستند به زنجیره بلاکچین بپیوندند و بلافاصله توکن را در تاریخ ۲۶ سپتامبر دریافت کنند، بخش کوچکی از هر یک از ارقام بالا باشد، این مسئله باز هم ممکن است میلیونها کاربر را درگیر کند که برای دریافت سکههای همستر خود و انجام تراکنشها بر شبکه فشار وارد میکنند.
سخنگوی تیم توسعه TON Core در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات این هفته گفت که این مشکلات تنها به دلیل تقاضا برای توکن DOGS نبوده، بلکه این تقاضا در میان مشکلات عملیات آنچین به وجود آمده است. به گفته وی، DOGS نزدیک به یک میلیون هولدر آنچین و دهها میلیون تراکنش در این هفته داشته است، اما متغیرهای دیگری نیز به مشکلات عملکردی منجر شدهاند.
به گفته تیم توسعه: «مشکلات این هفته عمدتاً به دلیل دو عامل اصلی بوده است: اولاً، پیکربندی پیشنهادی ما برای اعتبارسنجها حاوی خطاهایی بود و ثانیاً، برخی از اعتبارسنجهای TON با سختافزار ضعیف کار میکردند. پروژهها همچنان در حال بررسی بهترین راهکار برای توزیع توکنهای خود در مقیاس بزرگ هستند و این موضوع به مشکلات ایجاد شده از سوی این عوامل افزوده است.»
در مورد اعتبارسنجها یا اپراتورهای NODE که شبکه را امن کرده و تراکنشها را تأیید میکنند، تیم اعلام کرد که در حال کار بر روی بهبود سیستمی هستند که به گفته آنها، اپراتورها را به عملکرد در سطح بالاتر تشویق خواهد کرد.
آنها افزودند: «ما در حال بهبود سیستم جریمههای غیرمتمرکز شبکه هستیم تا به ما کمک کند تا اعتبارسنجهای کمکارکرد را بهتر شناسایی کرده و آنها را جریمه کنیم. این به ما کمک خواهد کرد تا پایداری کلی شبکه را تقویت کنیم، در حالی که همچنان میلیونها کاربر جدید را به TON و به دنیای کریپتو میپذیریم.»
علاوه بر این، با ایجاد توکنهای بیشتر، برای مخاطبان بزرگی که از طریق مینی اپلیکیشنهای تلگرام جمعآوری شدهاند، توسعهدهندگان اعلام کردند که فناوری را بهبود میبخشند تا چنین عرضههایی هم به لحاظ عملکردی و هم از نظر هزینه برای خالقان در هنگام رویدادهای تولید توکن (TGE) مقرون به صرفه باشد.
آنها توضیح دادند: «ما به طور مداوم شبکه را بهروزرسانی میکنیم تا از تعداد بیسابقه کاربران که این رویدادها توکن به آنها میرسد، بیشتر بیاموزیم. ما اخیراً فناوری جدیدی به نام «ژتون بدون ضرب TON» توسعه دادهایم که به کاهش فشار شبکه در هنگام رویدادهای تولید توکن آینده کمک خواهد کرد. این فناوری به پروژهها اجازه میدهد تا سکهها را به صدها میلیون کاربر با هزینهای کمتر از یک دلار در شبکه توزیع کنند.»
زیادی تعداد بازیکن برای TON
همانطور که توسعهدهندگان TON Core اشاره کردند، نحوه طراحی توزیعهای توکن توسط خالقان نیز میتواند بر توانایی شبکه در مدیریت بار تأثیر بگذارد. همستر کامبت هدف اصلی زمانی برای ایرداپ خود در ماه ژوئیه را از دست داد زیرا تیم توسعهدهنده ناشناس اعلام کرد که هنوز در حال برنامهریزی نحوه اجرای چنین فرایند توزیع عظیمی است و با تیم TON برای یافتن راهحل در این زمینه همکاری میکند.
این هفته، توسعهدهندگان بازی تأیید کردند که آنها هنوز هم «واقعاً به طور نزدیک با تیم TON کار میکنند تا ایردراپ را انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که تمام بازیکنان به راحتی سهم خود را دریافت کنند.» و با توجه به بزرگی پایگاه کاربران، این مطمئناً جذابیت زیادی خواهد داشت.
تیم همستر کامبت گفت: «ما انتظار داریم رویداد تولید توکن همستر کامبت به بزرگترین ایردراپ تاریخ منجر شود. ما فکر زیادی برای پیادهسازی فنی کردهایم و این دلیل تغییر تاریخ به ۲۶ سپتامبر بود.»
بزرگترین نمونهای که تاکنون از ایردراپ در TON وجود داشته، نات کوین است، که الگوی بازیهای کریپتویی تلگرام را تعیین کرد. این بازی در بهار امسال ۳۵ میلیون بازیکن جذب کرد، اما سپس درآمدهای درون بازی بازیکنانی که مدتی وارد بازی نشده بودند را کاهش داد. همچنین، این بازی مشوقهایی برای کاربران فراهم کرد تا توکنهای خود را در بازی استیک (قفل) کنند تا از مزایای آینده بهرهمند شوند تا از شلوغ شدن یکباره شبکه هم بکاهد.
به طور کلی، این اقدامات ممکن است تعداد بازیکنانی که در صدد برداشت توکن و احتمالاً فروش داراییهای خود در روز اول بودند را کاهش داده باشد. با این حال، پایگاه بازیکنان همستر کامبت به طور قابل توجهی بزرگتر است و توسعهدهندگان هنوز آماده نیستند که جزئیات نحوه برداشت را فاش کنند.
آنها اعلام کردند که در هفتههای آینده «جزئیات بیشتری در مورد راهکار فنی که توسعه دادهایم، به اشتراک خواهیم گذاشت.» با این حال، به نظر میرسد که آنها برنامهای برای کاهش تعداد بازیکنانی که قادر به برداشت توکنها خواهند بود ندارند. مگر اینکه حذف حسابهایی که به نظر میرسد با رباتهای خودکار در تلاشند سیستم را دور بزنند تا سهم بیشتری از توکنها به دست آورند در کار باشد.
تیم همستر کامبت گفت: «برای توزیع، ما میخواستیم به تمام بازیکنانی که شرکت کردند، پاداش بدهیم. بنابراین، به جز رباتها، هر بازیکن شانس دریافت توکنها را دارد، از جمله کسانی که همین حالا تازه وارد بازی شدهاند.»
در حالیکه تنها حدود چهار هفته تا ایردراپ فرصت باقی است، تیمهای همستر کامبت و TON Core در حال کار بر روی یافتن یک راهکار بهینه هستند. شاید مشکلات فنی این هفته روشن کند که چه کارهایی را نباید انجام داد، اما در نهایت، ما تا لحظه پرتاب نخواهیم دانست که آیا بهترین برنامهریزیهای سازندگان بلاکچین قادر به ایستادگی در برابر آزمون نهایی هستند یا خیر.
تیم همستر کامبت اضافه کرد: «این ایردراپ بیسابقه است، اما امیدواریم که به خوبی پیش برود.»
دیدگاهها