بنیانگذار ناتکوین: بازیهای تلگرامی در حال متحول شدن هستند
نات کوین اولین بازی تلگرام با مدل کلیکمحور بود که پیشگام بازیهایی به شکل مینی اپلیکیشن شد،. کاربران در این بازی فقط باید دکمهای را فشار میدادند و ارز درون بازی را کسب میکردند که بعداً به یک ایردراپ یک میلیارد دلاری تبدیل شد.
اما این بازی خود اولین بازیای بود که از این که تنها با وعده ایردراپ رشد کند فاصله گرفت. ساشا، بنیانگذار این پروژه که نام مستعار دارد، معتقد است این آخرین مورد از تغییرات این بازیها نخواهد بود.
ساشا به The Block گفت: «من انتظار ندارم این مدل برای همیشه دوام بیاورد. در واقع انتظار ندارم این مدل در طول زمان پایدار باشد. از نظر من، تنها بازیهایی که مدلهای قابل ادامه و پایداری دارند، بقا خواهند داشت.»
ساشا معتقد است که برخی بازیها وجود دارند که مدلهای پایدار و درآمدزایی دارند. او به عنوان مثال به کتیزن (Catizen) اشاره میکند که ادعا میشود بیش از نیمی از کاربرانش مشتریان پریمیوم هستند و میلیونها دلار درآمد ایجاد کردهاند.
خود ساشا در مورد نات کوین میگوید که میخواهد از روایت کلیکمحور فاصله بگیرد. برنامه برای چهار سال آینده این است که این پروژه با ساخت زیرمجموعههای پایدار و کارآمد، از تیم مستقل شود.
یکی از این موارد، تمرکز فعلی پروژه است. برنامه نات کوین کمپینهایی را ارائه میدهد که به کاربران امکان میدهد با تعامل با دیگر بازیهای جدیدتر تلگرام، توکن نات کوین به دست آوردند. ایده این است که تبدیل به قطبی برای راهاندازی سایر پروژههای اکوسیستم شوند و در عین حال برای نات کوین تحریک تقاضا کرده و توکنسوزی نیز ایجاد کنند. او انتظار دارد تعداد این کمپینها به ۵۰ تا ۱۰۰ مورد در هفته افزایش یابد.
به گفته ساشا: «این کار شبیه فارم کردن است، اما نه برای تأمین نقدینگی، بلکه برای صرف وقت و توجه شما. این مدل به ما این امکان را میدهد که پایدار باشیم زیرا مجبور نیستیم ناتکوینهای جدید چاپ کنیم.»
با این حال، ساشا خاطرنشان میکند که این فقط یکی از چندین زیرمجموعه ممکن است. به گفته او موارد دیگر میتوانند شامل مسابقات، روشهایی برای تشویق مشارکتکنندگان، پلتفرمهای بازی یا حتی یک دانشگاه غیرمتمرکز مبتنی بر محتوای هوش مصنوعی باشد که درش به روی همه باز است.
«ما این موارد را آزمایش میکنیم. برخی مدلها از بین میروند، برخی دیگر تکامل مییابند و موفق میشوند.»
نگاهی به گذشته به توزیع رایگان نات کوین
توزیع ایردراپ نات کوین در ماه مه انجام شد و در ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد) به پایان رسید و حدود ۹۰ درصد از عرضه در دست کاربران قرار گرفت. ساشا ادعا میکند که در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون هولدر نات کوین وجود دارد. قیمت توکن این ارز در اوایل ژوئن به اوج خود رسید، اما با وجود اصلاح چند روز اخیر همچنان ارزش بازار ۱.۶ میلیارد دلاری دارد.
یکی از بزرگترین چالشهای ایردراپ، مقابله با رباتهایی بود که از پلتفرم استفاده میکردند. ساشا میگوید که این پروژه با توزیع رایگان توکنها برای اقدامات انسانی و رشد برای کسانی که فعالیتهای عادی درون بلاکچینی در کیف پول ارز دیجیتال خود دارند، اولویت قائل شد. پروژه به کسانی که کاربران دیگری را که برای Telegram Premium هزینه پرداخت کردهاند، دعوت کردهاند، امتیاز ویژهای داد و ادعا میکند که ۳۰ درصد از تمام کاربران با Telegram Premium، نات کوین بازی کردهاند.
«در نهایت، کسانی که برای اکوسیستم ارزش بیشتری ایجاد میکنند، نات کوین بیشتری دریافت خواهند کرد. حتی اگر میلیونها ربات داشته باشیم، آنها در نهایت با مقادیر کمی مواجه خواهند شد.»
درون بازی، کاربران میتوانستند گروههایی را تشکیل دهند و در حالی که به صورت جداگانه بازی میکردند، با گروههای دیگر در جدول ردهبندی رقابت کنند. این کار با به اشتراک گذاشتن لینک یک اینفلوئنسر در جامعه تلگرام با آن جامعه انجام میشد. بزرگترین اینفلوئنسر توانسته بود ۲۰۰,۰۰۰ نفر را دعوت کند اما تنها ۰.۲ درصد از کل ایردراپ را به دست آورد، زیرا تعداد هولدرهای توکن بسیار زیاد بود.
ساشا گفت که این بازی بیشترین استقبال را از کشورهایی مانند روسیه، ازبکستان، نیجریه، آمریکا، آلمان و ایران داشته است – هرچند کاربرانی که ایرانی بودن خود را اعلام کردهاند، امکان برداشت نداشتند. این برنامه اولویت را بر برداشت به صرافیهای ارز دیجیتال قرار داده بود و محدودیتهایی را برای برداشت به کیف پولهای شخصی اعمال کرده بود.
علاوه بر نات کوین، بازیهای تلگرام دیگری نیز وجود دارند که بر روی بلاکچین تون (TON) تمرکز کردهاند، همستر کامبت، یس کوین، تپ سواپ و پیکسل تپ از مشهورترین بازیهای این دسته محسوب میشوند. هر چند برخی از این پروژهها برنامهریزی برای انجام ایردراپ مشابهی دارند، اما هنوز مشخص نیست که آیا آنها بتوانند موفقیت نات کوین را تکرار کنند.
دیدگاهها