اولین وب‌سایت تاریخ در سال 1991 ایجاد شد. شما هنوز هم می‌توانید به آن سر بزنید. اینترنت از همان روزهای اولیه تکامل بی‌سابقه‌ای داشته است و اکنون بیش از ۵ میلیارد کاربر دارد که تقریباً ۶۳ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

اما برخی از مردم بر این باورند که الگوی جدیدی برای اینترنت در راه است که وب 3 نامیده می‌شود. آنها ادعا می‌کنند که مجموعه‌ای از فناوری‌های نسل جدید که اینترنت نسل سوم را تشکیل می‌دهد، می‌تواند جامعه را دگرگون سازد، درست مانند وب 1.0 در دهه 1990. اما وب 3 چیست و چه تفاوتی با وب نسل اول و دوم دارد؟ با ما در این مقاله جامع در مورد وب 3 همراه باشید تا به پاسخ تمامی پرسش‌های خود حول این فناوری جدید دست یابید.

توضیح کلی در مورد وب 1 وب 2

وب 1.0 اولین نسل اینترنت بود که در دهه 1990 ظهور کرد. در آن دوران، ایجاد صفحه شخصی یا حتی کامنت گذاشتن زیر مقاله‌ها ممکن نبود. چراکه نسل اول وب Read only بود، به این معنی که اطلاعات «فقط قابل‌خوانش» بود و امکان آپلود اطلاعات در اینترنت وجود نداشت.

وب 1.0 الگوریتمی برای غربال کردن صفحات اینترنتی نداشت و این امر یافتن اطلاعات مرتبط را برای کاربران بسیار سخت می‌کرد. به بیان ساده، وب نسل اول مانند یک بزرگراه یک‌طرفه با مسیری باریک بود که در آن تولید محتوا فقط توسط افراد معدودی انجام می‌شد.

وب اجتماعی یا وب 2.0 به لطف پیشرفت در فناوری‌های وب مثل جاوا اسکریپت، HTML5، CSS3 و غیره، امکان آپلود اطلاعات را به اینترنت اضافه کرد و به ساخت شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، فیس بوک، ویکی‌پدیا و بسیاری دیگر منجر شد. این امر راه را برای شکوفایی شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا توسط کاربران هموار کرد.

ثبت نام با موفقیت انجام شد

عکس خبرنامه
چکیده دنیای کریپتو در یک ایمیل

با عضویت در خبرنامه تبدیل از جدیدترین مقالات آموزشی و تاثیرگذار ترین اتفاقات ارز های دیجیتال در یک ایمیل مطلع شوید

معایب وب 1 و وب 2

در وب 1، وب‌سایت‌ها یک‌طرفه و به اصطلاح ایستا (Static) بودند و امکان تعامل با آنها وجود نداشت. درواقع در این دوران، خبری از جذابیت‌های گرافیکی، ساختن حساب کاربری، ورود به سایت‌ها، ارسال کامنت و … نبود. لذا کاربران تنها مصرف‌کنندگان اطلاعات بودند.

نسل دوم وب با یک دگرگونی بزرگی همراه بود. در این نسل از وب که هم‌اکنون در آن به سر می‌بریم، کاربران می‌توانند نظرات خود را به اشتراک بگذارند و این کار، تنها در انحصار تولیدکنندگان محتوا نیست. ایرادی که بر وب ۲ وارد است این است. ما هیچ کنترلی بر اطلاعات خود نداریم و اختیار محتوای تولیدی ما در دست شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک، توییتر و غیره است.

وب 3 چیست؟

وب 3 نسل سوم اینترنت است که در آن وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها قادر خواهند بود اطلاعات را به روشی هوشمند از طریق فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی (ML)، بیگ دیتا (Big Data)، بلاک چین و غیره پردازش کنند. Web3 در اصل توسط تیم برنرز لی Tim Berners-Lee))، مخترع اینترنت، وب معنایی (Semantic) نامیده شده و هدف آن این بود که یک اینترنت مستقل، هوشمند و باز باشد.

وب معنایی، فرآیندی از فیلتر کردن خودکار داده‌ها را انجام می‌دهد که به این معنی است که کامپیوترها معنای اطلاعات موجود در وب را درک می‌کنند و بنابراین، اطلاعات را سریع‌تر، دقیق‌تر و کارآمدتر پردازش می‌کنند.

سناریوی موردانتظار با ظهور وب 3.0 این است که هر کاربر بر اساس «تاریخچه‌ی جستجوی» خود یک پروفایل شخصی در اینترنت داشته باشد که برای ارائه یک تجربه منحصربه‌فرد از مرورگری اینترنت استفاده می‌شود. به این ترتیب وقتی دو نفر عبارت یکسانی را در یک موتور جست‌وجو وارد می‌کنند، هرکدام با توجه به پروفایل شخصی خود نتایج متفاوتی دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر، Web3 هنوز یک مفهوم نسبتاً تعریف‌نشده است. انتقال از Web2 به Web3 ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد. درواقع، ممکن است ابتدا یک دوره طولانی از وب 2.5 را شاهد باشیم که در آن پلتفرم‌های وب 2 به تدریج فناوری‌های وب 3 را به کار می‌گیرند.

بین کارشناسان اتفاق‌نظر گسترده‌ای وجود دارد بر این مبنا که برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین کلید موفقیت وب 3 خواهند بود، درحالی‌که ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز به خودکارسازی و افزایش ظرفیت وب 3 در حد نیاز کمک خواهند کرد.

تعریف وب سه را می‌توان به صورت زیر گسترش داد: داده‌ها به روشی غیرمتمرکز به هم متصل خواهند شد، که این جهشی بزرگ برای نسل فعلی اینترنت ما که در آن داده‌ها در سرورهای متمرکز ذخیره می‌شوند و بنابراین در معرض دست‌کاری قرار دارند، به شمار می‌آید.

علاوه بر این، کاربران و ماشین‌ها می‌توانند با داده‌ها تعامل داشته باشند. اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، برنامه‌ها باید اطلاعات را هم به صورت مفهومی و هم به صورت متنی درک کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، دو سنگ بنای نسل سوم وب عبارت‌اند از وب معنایی (Semantic Web) و فناوری‌های هوش مصنوعی (AI).

در ادامه چند مورد از فناوری‌های وب 3 که امروزه به صورت عملی در حال استفاده از آنها هستیم را شرح خواهیم داد:

دیفای: سیستم مالی غیرمتمرکز

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های وب تری (Web 3.0) دیفای (Defi) یا همان سیستم مالی غیرمتمرکز است.

هدف دیفای ایجاد انقلاب در سیستم مالی و حذف واسطه‌های مرکزی مانند بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و سایر نهادهای واسطه است. به جای آنها یک سیستم مالی همتابه‌همتا روی کار خواهد آمد که بر روی بلاکچین اجرا می‌شود.

طرفداران دیفای استدلال می‌کنند که این رویکرد باعث کاهش کارمزدها، افزایش سرعت تراکنش و کارآمدتر شدن سرمایه می‌شود. همچنین با توجه به اینکه مبالغ وام، وثیقه‌ها و سایر اطلاعات همگی برای عموم قابل‌مشاهده و دسترس است، شفافیت این سیستم افزایش می‌یابد.

طرفداران استدلال می‌کنند که بیشتر خدماتی که بانک‌ها و سایر واسطه‌های مالی ارائه می‌دهند را می‌توان از طریق دیفای به دست آورد. این خدمات شامل سپرده‌های بانکی، وام و استقراض، تجارت دارایی‌ها، بیمه و غیره است.

توکن‌های NFT

توکن‌های غیرمثلی یا NFT دسته‌ای از دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر روی بلاک چین اجرا می‌شوند.

هر NFT منحصربه‌فرد و تعویض‌ناپذیر است و هیچ دو NFT یکسان نیستند. برخلاف ارزی مانند دلار که با یک دلار دیگر هیچ تفاوتی ندارد و می‌توان آنها را با یکدیگر تعویض کرد.

طرفداران NFT، آن را برای تایید مالکیت معنوی، احراز هویت اسناد و بازی‌های ویدئویی بلاک چینی در وب سه ضروری می‌دانند.

DAO: سازمان خودمختار غیرمتمرکز

سازمان خودمختار غیرمتمرکز (Decentralized autonomous organization) ممکن است مفهوم پیچیده‌ای به نظر برسند، اما تعریف اساسی آن ساده است. دائو (DAO) برنامه‌ای است که برای یک هدف مشترک تشکیل شده و قوانین، برنامه‌ها و اهداف آن همگی روی بلاک چین کدگذاری شده‌اند.

DAOها توسط اعضای خود کنترل می‌شوند. طرفداران ادعا می‌کنند که یک دائو هیچ سلسله مراتبی، بوروکراسی و تشریفات اداری ندارد. اغلب آنها بر اساس یک ساختار دموکراتیک عمل می‌کنند و رای کاربران بر روی تصمیمات سازمان تاثیر مستقیم دارد.

علت به‌وجودآمدن وب 3

وب نسل دو کاربران را قادر ساخت تا محتوای خود را ایجاد کنند و به اشتراک بگذارند. شبکه‌های اجتماعی نیز با راه‌اندازی چت‌روم‌ها و انجمن‌ها به یک تجارت بزرگ تبدیل شدند. امروزه حدود 4.59 میلیارد نفر در سراسر جهان به دلایل مختلف از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اما چند غول فناوری کنترل این بازار عظیم را در دست گرفتند و زیرساخت‌ها و خدمات لازم را در ازای داده‌های ما ارائه کردند. بهره‌برداری از اطلاعات ما برای شرکت‌های بزرگ IT بسیار سودآور است، در حالی که کاربران به حداقل‌ها رضایت می‌دهند.

یکی دیگر از نقاط ضعف وب 2 این است که کاربرمحور نیست. نیاز به ایجاد چندین حساب در وب‌سایت‌های مختلف، به دنبال آن به خطر افتادن رمزعبورها و همچنین نتایج ناکارآمد موتور جست‌وجو تنها چند نمونه از مشکلات وب نسل دو به شمار می‌روند.

متمرکز بودن یک عیب بزرگ دیگر وب دو است. در Web2، ارسال پول به صورت آنلاین بدون دخالت یک پلتفرم شخص ثالث معتمد غیرممکن است. در مورد داده‌ها هم همین‌طور است: فعالیت آنلاین شما منجر به کپی شدن داده‌های شما می‌شود که در نهایت به سرورهای داده ارسال شده و شما را از حریم خصوصی محروم می‌کند.

علاوه بر این، سانسور در اینترنت نسل دوم بسیار شایع است. به طوری‌که هر پلتفرم شبکه اجتماعی به طور بالقوه می‌تواند محتوای شما را بدون هیچ توضیحی مسدود یا محدود کند.

اما وب 3.0 وعده می‌دهد که آزادتر، مستقل‌تر و کاربرپسندتر باشد و با فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند بلاک چین، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده واقعیت مجازی، ابتدا به نیازهای کاربران پاسخ ‌دهد.

در اینترنت نسل سه، خدمات شخصی‌سازی‌شده و ارتباطات مؤثر با مالکیت داده‌های شخصی ترکیب می‌شود. فناوری بلاک چین با توزیع داده‌ها بین شبکه‌ای از افراد و استفاده از یک مکانیزم مبتنی بر اجماع برای بررسی اعتبار هرگونه تغییری، حفاظت از داده‌ها را تضمین می‌کند.

در Web3، سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) احتمالاً به سیستم اصلی حاکمیتی در وب 3 تبدیل می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند تا بیشتر در فرآیندهای عملیاتی و توسعه اکوسیستم‌ها مشارکت کنند.

علاوه بر این، هرکسی می‌تواند از ماهیت بدون مجوز Web3 بهره‌مند شود و بدون درخواست مجوز به یک شبکه بپیوندد. شبکه‌ها و اکوسیستم‌های وب 3 در نهایت فراگیر هستند و خدمات برای همه باز است. کاربران Web3 همچنین می‌توانند مهارت‌ها و تخصص خود را برای بهبود عملکرد شبکه ارائه دهند و در ازای مشارکت خود پاداش دریافت کنند.

به علاوه، هویت دیجیتال غیرمتمرکز به روشی پیشرفته برای محافظت از حریم خصوصی و بهبود تجربه کاربر تبدیل خواهد شد. به عنوان مثال، یک شناسنامه غیرمتمرکز که حاوی تمام داده‌های شخصی شما است، می‌تواند در پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و فقط اطلاعات خاصی را که برای این مورد خاص ضروری است به اشتراک بگذارد. به این ترتیب، هنگام احراز هویت، اطلاعاتی بیش از حد نیاز به اشتراک نخواهید گذاشت.

مشخصات وب 3 چگونه است؟

اگرچه اشاره به مشخصات وب 3 در زمانی که هنوز به طول کامل به آن دست نیافتیم دشوار است، اما چند ویژگی اصلی این فناوری بدین شرح است:

  • غیرمتمرکز است: به جای اینکه بخش‌های وسیعی از اینترنت تحت کنترل و مالکیت نهادهای متمرکز باشد، مالکیت بین سازندگان و کاربران آن توزیع می‌شود.
  • بدون نیاز به مجوز است: همه مردم یک اندازه به وب نسل سه دسترسی دارند و هیچکس امتیاز ویژه‌ای نسبت به بقیه ندارد.
  • دارای پرداخت‌های بومی است: به جای تکیه بر زیرساخت‌های قدیمی بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، از ارزهای دیجیتال برای پرداخت و ارسال پول آنلاین استفاده می‌کند.
  • نیازی به اعتماد کردن ندارد: به جای اتکا به نهادهای واسطه معتمد، وب 3 با استفاده از مشوق‌ها و مکانیسم‌های اقتصادی عمل می‌کند.

تفاوت وب 2 با وب 3

 

تفاوت اصلی وب 2 با وب 3 این است که وب3 بر پایه غیرمتمرکز بودن ساخته شده است. در وب نسل سوم کاربران مالک محتوای خود خواهند بود و کنترل کاملی بر استفاده از اینترنت خواهند داشت.

همچنین وب 2.0 بر خواندن و نوشتن محتوا متمرکز است، درحالی‌که وب 3.0 بر تولید محتوا (وب معنایی) تمرکز دارد. به علاوه، وب سه بسیار پیشرفته‌تر است و از فناوری‌های نوین برای تسهیل تبادل اطلاعات بین کاربران وب و در عین حال بالا بردن هم‌زمان امنیت سایبری استفاده می‌کند.

مزایای وب 3 نسبت به نسخه‌های قبلی

وب نسل سه نسبت به وب نسل دو و نسل یک دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

1. بهینه‌سازی بهتر برای موتورهای جستجو

وب‌سایت‌ها در وب سه می‌توانند به جای استفاده از استراتژی‌های پیچیده برای کلمات کلیدی، سایت‌های خود را برای نتایج جستجو به شیوه‌ای بسیار ارگانیک بهینه کنند.

2. بهبود عملیات داده

به دلیل ذخیره‌سازی غیرمتمرکز اطلاعات، کاربران تحت هر شرایطی به داده‌ها دسترسی خواهند داشت و در صورت خرابی سرور، کاربران نسخه‌های پشتیبان متعددی از داده‌ها دریافت خواهند کرد.

3. افزایش قابلیت اطمینان

تمرکززدایی منجر به ذخیره تمام داده‌ها در گره‌های مختلف می‌شود و در نتیجه، کاربران مجبور نخواهند بود که برای کنسل کردن یک حساب کاربری یا قطع خدمات ناشی از مسائل فنی کاری انجام دهند.

4. همکاری دموکراتیک

وب 3.0 توسط DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز)، یک ساختار مدیریتی انقلابی بدون هیئت‌مدیره و مدیرعامل اجرا می‌گردد. طی 10 تا 15 سال آینده، پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از کسب‌وکارهای دنیا به DAO روی بیاورند.

5. شفافیت و سفارشی سازی

وب غیرمتمرکز به کاربران امکان می‌دهد بر داده‌های خود نظارت کرده و به کد منبع سایت دسترسی داشته باشند. همه ذی‌نفعان دائماً از ارزش و شرکتی که به آن وابسته هستند آگاه خواهند بود. علاوه بر این، هوش مصنوعی ترجیحات کاربران را بهتر تشخیص می‌دهد و تجربه‌ای کاملاً سفارشی‌شده‌ از اینترنت را ارائه می‌کند.

کاربردهای اصلی وب 3

  • ساده‌سازی خدمات مالی: وب 3.0 به طور قابل‌توجهی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) را افزایش می‌دهد و تراکنش‌های سریع و بی‌خطر و بدون محدودیت را امکان‌پذیر می‌کند.
  • تغییر فضای ذخیره‌سازی ابری: وب 3 به طور خودکار فایل‌های شما را قبل از آپلود رمزگذاری می‌کند تا از دسترسی ناخواسته به داده‌های حساس جلوگیری کند.
  • تقویت بازی‌های ویدئویی: وب 3.0 و بازی‌های مبتنی بر بلاک چین، انتقال آیتم‌های داخل بازی را به بازی‌های دیگر و معامله دارایی‌های بازی‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند.
  • ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی: وب 3.0 مالکیت داده‌ها را در شبکه‌های اجتماعی از پلتفرم دور می‌کند و آن را به کاربران واقعی بازمی‌گرداند و دست‌کاری و بهره‌برداری از اطلاعات را غیرممکن می‌کند.

روش‌های کسب درآمد از وب 3 چیست؟

راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از وب 3 وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. شرکت در ایردراپ ارزهای دیجیتال
  2. انجام بازی‌های ویدئویی P2E (بازی کن جایزه ببر)
  3. خریدوفروش محتوا
  4. ساخت پروژه ارز دیجیتال
  5. دریافت و اعطای وام‌ ارز دیجیتال
  6. سپرده‌گذاری رمز ارزها
  7. ساخت و فروش NFT
  8. دموکراتیک کردن مالکیت دارایی‌های فیزیکی
  9. مشارکت در یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO)
  10. تبلیغات در وب 3

وب 3 با بلاکچین چه ارتباطی دارد؟

فناوری بلاک چین به دلیل توانایی خود در انتقال غیرمتمرکز اطلاعات و پول در سطح جهانی به روشی کاملاً شفاف، از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. این امر بلاک چین را برای اینترنت نسل 3 ایدئال می‌کند، چراکه می‌تواند از حریم خصوصی کاربران و اطلاعات‌شان محافظت کند.

در حالی که رمزارزها تاکنون برای ارائه یک کاربرد قانع‌کننده فراتر از نوعی پول دیجیتال تقلا می‌کردند، اکنون Web3 نقشه راه روشنی را برای اقتصاد دیجیتال آینده ارائه می‌دهد.

غیرمتمرکز بودن وب نسل سوم به این معنی است که کاربران اینترنت می‌توانند مبادلات شخص به شخص (P2P) انجام دهند، واسطه‌ها را حذف کنند و قدرت را از نهادهای متمرکز بربایند. اینجا جایی است که فناوری بلاک چین وارد معادله می‌شود. بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز بودن شبکه را تسهیل می‌کنند و اجازه می‌دهند اطلاعات در یک شبکه توزیع‌شده خارج از حوزه اختیارات هرنهاد کنترل‌کننده ذخیره شود.

کدام پروژه‌ها بر روی وب 3 فعالیت دارند؟

علاوه بر شرکت‌های بزرگی چون آمازون، اپل و گوگل که برخی برنامه‌های خود را روی وب 3 پیاده‌سازی کرده‌اند، نمونه‌هایی از برنامه‌هایی که هم‌اکنون بر روی وب 3 فعالیت دارند عبارت‌اند از سیری (Siri)، ولفرام آلفا (Wolfram Alpha) و مرورگر بریو ((Brave.

سیری

سیری دستیار هوش مصنوعی اپل، از تشخیص گفتار و هوش مصنوعی، یکی از اجزای اصلی وب 3 استفاده می‌کند تا بتواند دستورات پیچیده و شخصی سازی شده را انجام دهد.

ولفرام آلفا

Wolfram Alpha یک «موتور دانش محاسباتی» است که به طور مستقیم به سوالات شما از طریق هوشی مصنوعی پاسخ می‌دهد. اگر می‌خواهید یک مقایسه عملی داشته باشید، “England vs Brazil” را در ولفرام آلفا و گوگل جستجو کنید و تفاوت را ببینید.

گوگل نتایج جام جهانی را ارائه می‌دهد حتی اگر «فوتبال» را به عنوان کلمه کلیدی درج نکرده باشید، زیرا محبوب‌ترین موتور جستجو است. از طرف دیگر، آلفا، مقایسه دقیق دو کشور را طبق پرسش شما به شما ارائه می‌دهد. این تفاوت اصلی بین وب 2.0 و 3.0 است.

مرورگر بریو (Brave)

مرورگر Brave  به کاربران خود کنترل بسیار بیشتر بر داده‌ها، حریم خصوصی و تبلیغات از طریق استفاده از توکن BAT را ارائه می‌دهد. Brave دارای بسیاری از ویژگی‌های حریم خصوصی و امنیتی نوآورانه است که به محافظت از کاربران در برابر کلاه‌برداری‌های فیشینگ کمک می‌کند.

تاثیر وب 3 بر آینده ارزهای دیجیتال

بسیاری از پروتکل‌های وب 3.0 مانند شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، متاورس، قراردادهای هوشمند، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز، مرورگرهای وب 3 و غیره به ارزهای دیجیتال متکی هستند. آنها به هر کسی که می‌خواهد به ساخت، اداره، مشارکت یا بهبود یک پروژه‌ کمک کند، مشوق پولی (توکن‌) ارائه می‌کنند. توکن‌های وب 3.0 دارایی‌های دیجیتالی هستند که با چشم‌انداز ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز مرتبط هستند.

این پروتکل‌ها در آینده می‌توانند خدمات مختلفی مانند محاسبات، پهنای باند، ذخیره‌سازی، احراز هویت، میزبانی وب و سایر خدمات آنلاین را که قبلاً توسط ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری (Cloud) ارائه می‌شد، ارائه دهند.

آینده‌پژوهان می‌گویند که وب 3.0 به بخشی اساسی از تکامل روزافزون اینترنت تبدیل خواهد شد. اگر این چشم‌انداز محقق شود، می‌تواند پتانسیل‌ سوداگرانه را برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان آزاد کند.

شما می‌توانید با خرید ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاری، تجارت و کسب سود از وب 3 بپردازید. شما همچنین می‌توانید رمز ارزهایی را که از پروتکل‌های DAO و Defi پشتیبانی می‌کنند یا آثار هنری دیجیتال NFT را به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری کنید. به همین دلیل تاثیر بزرگ نسل سوم وب بر آینده ارزهای دیجیتال غیرقابل‌انکار خواهد بود.

تفاوت وب 3 و متاورس

بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو فناوری این است که مردم از وب سه برای دسترسی به متاورس استفاده می‌کنند. متاورس یک دنیای دیجیتال است که کاربران را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و برای آن مهم نیست که چه کسی مالک آن است. پس متاورس جزئی از وب 3 است.

این دو همچنین در نحوه استفاده متفاوت هستند. وب 3.0 مجموعه‌ای از استانداردها و فناوری‌های نوین برای استفاده و اداره اینترنت است. اما متاورس در مورد بازی‌های ویدئویی، شبکه‌های اجتماعی و تجربیات دیجیتال است.

نقدهایی که از وب 3 می‌شود

برخی نقدها که نسبت به وب 3.0 وارد شده بدین شرح‌ است:

  • وب 3.0 در حال حاضر از مشکلات تکنولوژیکی، تعامل دشوار کاربران و هزینه‌های بالای ورود به آن رنج می‌برد.
  • برخی معتقدند که وب 3، متاورس و فناوری‌های واقعیت مجازی می‌توانند برای سلامت روان مضر باشند.
  • رمزارزها و پروتکل‌های دیفای جرم و جنایت و پولشویی را تسهیل می‌کنند.
  • هوش مصنوعی ارائه‌شده توسط وب تیری، می‌تواند یک تهدید وجودی برای اقتصاد و تمدن ما باشد.
  • با وجود رمزگذاری، وب سه درواقع می‌تواند حریم خصوصی کاربران را کاهش دهد.
  • شیوع کلاهبرداری‌ها و هک‌های ارز دیجیتال، مزایای بالقوه NFT و برنامه‌های غیرمتمرکز وب 3 را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

حال با کلیات وب ۳ آشنا شدید. این فناوری هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و باید منتظر باشیم و نظاره‌گر باشیم که چگونه می‌تواند زندگی ما را در آینده‌ای نزدیک متحول کند.

منابع:

coinmarketcap.com

hitbtc.com

forbes.com

bbva.ch

101blockchains.com

4 دیدگاه

    1. از شما بابت انتقادتون ممنونیم و بابت این موضوع پوزش می‌خواهیم. مقاله‌ای خوانا و مناسب ظرف یک هفته‌ی آینده جایگزین این نوشته می‌شود.

  1. اطلاعات کامل و بدون کم و کاسته ای در رابطه با وب۳ منتشر کردید ممنونم ازتون از بابت این مطلب خوب و مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید