Skip to content

چرا برخی افراد هنوز فکر می‌کنند بیت‌کوین از بین خواهد رفت؟

چرا برخی هنوز فکر می‌کنند بیت کوین از بین می رود؟
در
خواندن در ۱ دقیقه

اگر به دنبال این هستید که شکاف میان افراد عادی و جامعه کریپتو را درک کنید بد نیست نگاهی به نتایج پرسشنامه Deutsche Bank از ۲،۰۰۰ مشتری خرد در هفته گذشته بیندازید.

باید بگویم عجیب‌ترین نتیجه این پرسشنامه این نیست که یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان معتقدند بیت‌ کوین تا انتهای سال زیر ۲۰،۰۰۰ دلار خواهد بود. این یعنی کمتر از نصف قیمت فعلی این ارز و خیلی با پیش‌بینی آنتونی استراموچی که معتقد است حداقل قیمت بیت‌کوین ۱۷۰،۰۰۰ دلار خواهد بود، فاصله دارد. مبنای این پیش‌بینی این است که ورود سرمایه به ETFها و هاوینگ باعث رشد بیت‌کوین خواهد بود.

چیزی که در این پرسشنامه خیلی جلب نظر می‌کند پرسشی در مورد بقای بیت‌کوین است: بیش از نیمی از افراد پاسخ داده‌اند که بیت‌کوین طی سال‌های آینده از بین خواهد رفت و افرادی که معتقد بودند بیت‌کوین باقی خواهد ماند کمتر از نصف پاسخ‌دهندگان هستند.

مطمئنم شما هم یاد حرف‌های بزرگ‌ترهای فامیلتان می‌افتید که به شما توصیه می‌کردند به جای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین پولتان را در حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت بگذارید و ۱۸ درصد سود بگیرید! از نظر غرغروهای بازار بیت‌کوین را از سال ۲۰۱۰ تا حالا ۴۷۵ بار کشته‌اند!

اما بخواهیم یا نخواهیم پس از این همه وقت و بعد از این همه تأیید برای بقا و رشد بیت‌کوین و بیش از ۱۳ سال سابقه قیمتی و سرمایه‌گذاری روی آن پس از عصر بحران مالی جهانی، هنوز افرادی هستند که فکر می‌کنند بیت‌کوین به‌زودی از بین خواهد رفت و این نشان‌دهنده فاصله خیلی زیاد جامعه ارزهای دیجیتال با مردم عادی و نبود اطلاع‌رسانی و آموزش کافی در این زمینه است. ما به اطرافیانمان توضیح نداده‌ایم که این پدیده چیست. یا بلد نبوده‌ایم به زبان ساده بیت‌کوین را به خانواده و دوستانمان معرفی کنیم.

درک نکردن

همه ما به اندازه هم در این موضوع مقصر هستیم. چون طبیعی است که کسی که درک صحیحی از این پدیده ندارد نتواند راجع به آن درست قضاوت کند و ما هم کمکی به افزایش درک این افراد نکرده‌ایم.

مثلاً زمانی که گزارش Deutsche Bank را می‌خواندم با خودم گفتم: واقعاً؟ بیت‌کوین امسال از بین می‌رود؟! چه‌طور با خودتان چنین فکری کردید؟ چه کسی می‌خواهد بیت‌کوین را از بین ببرد؟! هیچ شخص یا شرکتی وجود ندارد که بتواند دکمه خاموش‌کردن بیت‌کوین را بزند؛ چون بیت‌کوین یک مجموعه کد متن‌باز است. منظورتان این است که بیت‌کوین خود‌به‌خود و به صورت کاملاً ارگانیک در نتیجه اعمال کاربرانش از بین خواهد رفت؟ واقعاً فکر می‌کنید تک‌تک ده‌ها میلیون کاربر بیت‌کوین که زمان و سرمایه خود را در آن صرف کرد‌ه‌اند، ماینرها، توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و کاربران که هیچ‌کدامشان راهی برای دور هم جمع‌شدن ندارند، یک‌باره بیت‌کوین را رها می‌کنند و می‌روند؟! باشه باشه! شما درست می‌گویید….!

یکی از دلایلی که پیش‌بینی از بین‌رفتن بیت‌کوین این‌قدر احمقانه به نظر می‌رسد این است که هیچ درکی از ارزش ایجاد شده از سوی بیت‌کوین و هسته مرکزی آن ندارد و نمی‌فهمد که نمی‌شود بیت‌کوین را تعطیل کرد.

در جهانی که هر چیز دیگری را می‌شود از طریق دولت، بانک، پلتفرم‌های اینترنتی یا هکرها متوقف کرد غیرقابل‌توقف بودن ایده‌ای قدرتمند است. ما اختراع فوق‌العاده‌ای را در عصر خود می‌بینیم که بر اساس سیستمی ریاضی برای ردگیری تبادل ارزش میان ما ایجاد شده است و هر تغییری را روی بلوک‌هایی ذخیره می‌کند که هر ده دقیقه بدون هر گونه امکان سانسور از سوی دیگران تشکیل می‌شوند. آدم‌ها باید واقعاً از این پدیده شگفت‌زده شوند و آن را تحسین کنند.

اما بیشتر افراد درک درستی از آن نداند.

شاید این مسئله به این خاطر باشد که بیت‌کوین ایده‌ای بیش از حد انتزاعی است. اما فواید سنجش‌پذیر آن برای آدم‌های معمولی چیست؟ آدم‌ معمولی دلار یا پول کاغذی دارد و کار می‌کند. هر چند ممکن است از دست دولت خیلی هم راضی نباشد، سیستم پولی آن را می‌پذیرد. این موضوع که چه‌طور یک سیستم بدون سانسور و دقیق پولی جهانی بدون نیاز به واسطه می ‌تواند در چرخه تبادل ارزش میان انسان‌ها نقش بازی کند برای چنین فردی چندان مسئله نیست.

 

بی‌اعتمادی

چیزی که یک شخص معمولی در جامعه می‌خواهد این است که به چیزی اعتماد کند و متأسفانه نمی‌تواند این حس اعتماد را از ارزهای دیجیتال بگیرد.

اگر کسی چیزی که نمی‌فهمد را به او بفروشد، او این را درک نمی‌کند و آن افراد را از قشری بالاتر می‌بیند و نمی‌تواند به آن‌ها اعتماد کند و زمانی که رفتار آدم‌های مرتبط با آن دارایی و چیزی که می‌فروشند را می‌بیند نمی‌تواند به آنها اعتماد کند.

همه این عبارت‌های من‌درآوردی  همچون «ٰTo The Moon» و عیبی ندارد فقیر بمان و عبارت‌های کلیشه‌ای که ما اهالی کریپتو در حرف‌زدن با آدم‌های معمول جامعه استفاده می‌کنیم هم این بی‌اعتماد را بیشتر می‌کند و هیچ نقشی در بهبودی این رابطه ندارد تا آدم عادی قصه ما بتواند با بیت‌‌کوین ارتباط برقرار کند.

;