Skip to content

چرا رشد اتریوم در حال سبقت گرفتن از بازدهی بیت‌کوین است؟

رشد اتریوم سریع تراز بیت‌ کوین
در
خواندن در ۱ دقیقه

درحالی‌که قیمت بیت‌کوین (BTC) در هفته اخیر با رشدی عالی به سقف ۱۹ ماه گذشته خود رسیده است، اتریوم نیز با نیز با گذر از سطح ۲۲۰۰ دلار برای اولین‌بار از اردیبهشت ۱۴۰۱، شتاب خود را حفظ کرده است.

تحلیلگران داده‌های درون‌زنجیر‌ه‌ای (On-Chain) در وب‌سایت CryptoQuant سه عامل بازدهی بالای این ستاره دنیای ارزهای دیجیتال را طی ماه اخیر شناسایی کرده‌اند.

راهکار ضد تورمی کار خود را کرده است

آن‌گونه که تحلیلگری با نام مستعار MAC_D در وب‌سایت Crypto Quant می‌نویسد، اتریوم هفته گذشته سطح بسیار مهم ۲۰۰۰ دلار را شکست و آن را به حمایت تبدیل کرد که این همان قیمت متوسطی است که کاربران این ارز، ابتدای امر در آن شروع به استیک کردن اترهای خود در این شبکه کردند.

«این قیمت خرید متوسط کاربرانی است که می‌خواهند اتریوم را برای بلندمدت نگهداری کنند و با گذر اتریوم از این سطح بیشتر سرمایه‌گذاران بلندمدت وارد سود شدند و این سطح حالا می‌تواند به عنوان حمایت عمل کند.»

کاربران برای شرکت در استیکینگ لازم است اترهای خود را در شبکه اتریوم قفل کنند تا در آینده از این کار سود ببرند و توکن‌های ETH بیشتری دریافت کنند. استیک کنندگان معمولاً به عنوان سرمایه‌گذارانی وفادار شناخته می‌شوند؛ چون بیشتر کاربران گمان می‌کنند نمی‌توان اتریوم‌های استیک شده را معامله کرد (گرچه که حالا با راهکارهای لیکوئید استیکینگ همچون Lido می‌توان از این محدودیت‌ها گذر کرد).

بر اساس داده‌های ultrasound Money پاداش اختصاص‌یافته به استیک‌کنندگان اتریوم در حال حاضر ۳.۱ درصد در سال است و در حال حاضر بیش از ۳۴ میلیون اتر (ETH) در قرارداد استیکینگ وجود دارد که ارزشی حدود ۷۵ میلیارد دلار دارند.

استیکینگ سال گذشته با انجام‌شدن ارتقای Merge یا ادغام در اتریوم آغاز شد و نرخ صدور اتریوم‌های جدید را هم به شکل چشمگیری کاهش داد. این سازوکار به همراه مکانیزم کارمزدسوزی (Fee Burning) در این شبکه نرخ افزایش تعداد توکن‌های اتریوم را منفی کرده است و لقب «پول فراصوت» (Ultrasound Money) را برای آن به ارمغان آورده است.

MAC_D تأکید می‌کند که این پدیده ضدتورمی از ماه گذشته و با افزایش فعالیت شبکه شدت گرفته است.

«در نتیجه، میزان عرضه کلی با شیب زیادی شروع به کاهش کرده است و آن‌چنان که گفته می‌شود میزان عرضه کلی اتریوم کاهشی ۸۲۸۶۱ توکنی داشته است».

 

غوغای ETF اتریوم

بخش زیادی از رشد فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای اتریوم از ماه گذشته با افزایش هیجانات ناشی از احتمال راه‌اندازی ETF اسپات اتریوم شکل رفته است که غول مدیریت سرمایه جهان BlackRock درخواست آن را در روز ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارائه داده است.

بااین‌حال انتظار نمی‌رود تأیید مجوز چنین محصولی به این زودی انجام شود؛ اما حمایت بلک‌راک باعث خوش‌بینی بازار نسبت به ایجاد آن شده است. تغییر میزان تخفیف یا دیسکانت سپرده تراست اتریوم GrayScale هم که از ۵۹ درصد به ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است از نشانه‌های خوش‌بینی بازار به تأیید ٰاین ETFها است.

به گفته MAC_D: «این مسئله را می‌توان به عنوان یکی از دلایل خریدهای بزرگ مؤسسات بزرگ و افزایش قیمت اتریوم دانست».

اتریوم طی ماه گذشته رشدی ۱۹.۶ درصدی داشته است درحالی‌که بیت‌کوین ۱۸.۶ درصد صعود کرده است.

;