Skip to content
top banner

اگر ETFهای بیت‌کوین تأیید شوند دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؟

تأیید ETF بیت کوین
در
خواندن در ۲ دقیقه

به نظر می‌رسد پس از ۱۰ سال تلاش و خواست سرمایه‌گذاران، SEC در شرف تأیید اولین‌ ETFهای بیت‌کوین در آمریکا است.

 این هفته پانزدهمین سالگرد تشکیل اولین بلوک بیت‌کوین (بلوک پیدایش) بود. اکنون ۱۰ سال است که صنعت ارزهای دیجیتال از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) می‌خواهد تا صندوق‌های قابل‌معامله در بورس  (ETF) بیت‌کوین را تأیید کند. این ابزاری است که پیش‌بینی می‌شود می‌تواند سد تشکیل شده در مقابل سیل ورود سرمایه مؤسسات بزرگ و نهادهای مالی به بیت‌کوین را از میان بردارد.

تا پیش‌ازاین SEC همه درخواست‌ها را در این مورد رد کرده است؛ اما احتمالاً حالا این موضوع تغییر کرده است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند حداقل یکی از چندین درخواست ارائه شده برای راه‌اندازی ETF اسپات بیت‌کوین در آمریکا تا روز جمعه تأیید خواهد شد.

نظرات درباره آنچه پس از تأیید ETF اتفاق خواهد افتاد متفاوت است.

Gabor Gurbacs رئیس بخش استراتژی دارایی‌های دیجیتال VanEck در این باره می‌گوید: ETF اسپات می‌تواند ارزشی تریلیون دلاری را در بلندمدت ایجاد کند. مردم تأثیر اولیه ETF بیت‌کوین در آمریکا را بزرگ‌نمایی می‌کنند؛ اما ورود سرمای اولیه تنها چندصد میلیون دلار خواهد بود.

دیگر تحلیلگران معتقدند تأیید مجوز راه‌اندازی این صندوق‌ها باعث می‌شود شرکت‌های متولی ETF چند میلیون دلار بیت کوین بخرند تا تقاضاهای مؤسسات بزرگ و نهادهای مختلف را پوشش دهند که همین امر باعث ایجاد تغییر در پویایی عرضه و تقاضا می‌شود.

حتی برخی تحلیلگران پس از رسیدن عرضه به پایین حد خود طی پنج سال اخیر در ماه اکتبر، پیش‌بینی وقوع شوک عرضه در بازار را دارند. کمبود بیت‌کوین در صرافی‌ها به این معناست که هولدرها بیت‌کوین‌هایشان را در والت‌های شخصی نگهداری می‌کنند که نشانه کاهش تمایل آن‌ها به فروش است.

تحلیل ورود جریان پول به ETFهای طلا پس از راه‌اندازی اولین ETF این دارایی که در سال ۲۰۰۴ نشان می‌دهد در چهار هفته ابتدایی بازار طلا ۱.۹ میلیارد دلار بزرگ‌تر شد و این امر تا پایان اولین سال ارائه به۴.۸ میلیارد دلار افزایش یافت. این ETF در حال حاضر ۵۶.۳۷ میلیارد دلار دارایی در خود ذخیره کرده است.

اگر کمی به عقب‌تر برگردیم ETF QQQ که از شاخص Nasdaq-100 دنباله‌روی می‌کند در سال ۱۹۹۹ یک سال پیش از ترکیدن حباب دات‌کام ایجاد شد و ورود سرمایه  ۸۴۷ میلیون‌دلاری (۱.۶ میلیارد دلار به پول امروز) را طی ۳۰ روز تجربه کرد.

و نزدیک‌تر به زمان امروز ای.تی.‌اف Proshare Bitcoin Strategy با نماد BITO که مبتنی بر معاملات آتی بیت‌کوین است حدود ۱.۵ میلیارد دلار ورود سرمایه را طی ۳۰ روز پس آغاز کار در اکتبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) زمانی که بیت‌کوین در صعودی‌ترین حالت خود بود، در پی داشت و تا پنج‌شنبه گذشته دارایی‌های تحت مدیریت آن به ۱.۶۵ میلیارد دلار رسیده بود.

BITO که به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در ارز بیت‌کوین در معاملات قانونی آتی CME سرمایه‌گذاری می‌کند با هزینه‌های تمدید قرارداد مواجه است. بااین‌حال از آغاز کار نزدیکی بالایی به معاملات اسپات بیت‌کوین داشته است و گزینه دردسترسی برای افرادی بوده است که می‌خواسته‌اند بدون پیچیدگی‌ها و موارد قانونی مالکیت ارز دیجیتال در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.

مورد دیگری که باید در نظر گرفت اقتصاد جهانی است، بالاتر رفتن نرخ سود بدون ریسک در سراسر جهان و بدتر شدن اقتصاد خانواده. محیط اقتصاد کلان نقشی متضاد ورود یکباره بخش غالب بازار به ETFها بازی می‌کند.

بازار چه واکنشی نشان خواهد داد؟

بیت‌کوین از ابتدای اکتبر (۹ مهر) ۶۱ درصد رشد کرده است که بیشتر آن به خاطر انتظار تأیید ETFهای بیت‌کوین بوده است. این موضوع باعث شده بسیاری از تحلیلگران پیش‌‌بینی کنند پس از انتشار خبر تأیید ETFها با فروش بیت‌کوین مواجه خواهیم بود و اصلاحی را پیش رو خواهیم داشت. این تحلیلگران می‌گویند با ذخیره سود از سوی سرمایه‌گذارانی که از این رشد قیمت سود کرده‌اند قیمت نزول خواهد کرد.

CryptoQuant هفته پیش گفته بود بیت‌کوین ممکن است تا ۳۲۰۰۰ دلار عقب بنشیند؛ زیرا مقدار سودهای ذخیره نشده در بازار در سطحی بسیار بالاست و اصلاح قیمتی عجیب نخواهد بود. بیت‌کوین سال گذشته حدود ۱۶۰ درصد رد کرد و این ماه رشدی ۴ درصدی داشته است.

ورود پول از داخل همین بازار یا سرمایه تازه؟

تفاوت این مورد با مسئله فروش با انتشار خبر این است که ETF اسپات بیت‌کوین شامل معاملات واقعی بیت‌کوین می‌شود و عرضه بازار را کاهش می‌دهد. راه‌اندازی ETF ٰفیوچرز CME باعث کاهش قیمت شد؛ چون به کاربران اجازه می‌داد پس از بازار صعودی معامله Short (فروش)‌ باز کنند.

در حال حاضر ۳۵ ETF طلا در آمریکا وجود دارد که سرمایه تحت مدیریتشان در مجموع به ۱۱۸.۷ میلیارد دلار می‌رسد. گزارش جدید شرکت خدمات مالی NYDIG ارتباط و تشابه آن‌ها با ETFهای بیت‌کوین را ترسیم می‌کند.

«باتوجه‌به این که نوسانات بیت‌کوین حدود ۳.۶ برابر بیشتر از طلاست، سرمایه‌گذاران باید ۳.۶ برابر کمتر از طلا، بیت‌کوین در بد سرمایه‌شان داشته باشند تا به سطح مشابهی از تعادل برسند. این گزارش می‌گوید: بااین‌حال این موضوع می‌تواند باعث تقاضای ۳۰ میلیون‌دلاری جدید در ETFهای بیت‌‌کوین شود.»