Skip to content

حامی بزرگ ارزهای دیجیتال از زندان آزاد شد

جولیان آسانژ آزاد شد
در
خواندن در ۱ دقیقه

ویکی‌لیکس اعلام کرد، بنیانگذار این سازمان که پنج سال را در سلول زندان انگلستان و نزدیک به هفت سال را در سفارتخانه اکوادور در لندن پناهنده بود، سوار بر یک جت خصوصی از فرودگاه استانستد خارج شد.

ویکی‌لیکس سازمانی غیرانتفاعی و بین‌المللی است که به ارسال و افشای اسناد از سوی منابع ناشناس می‌پردازد. وبگاه ویکی‌لیکس که در ۲۰۰۶ میلادی افتتاح شد، توسط انتشارات سان‌شاین اداره می‌شود. در طول یک‌سال از آغاز فعالیت، وبگاه ادعا کرد که بیش از ۱٫۲ میلیون مدرک و سند در اختیار دارد. خروج آسانژ از انگلستان پس از مذاکرات طولانی با وزارت دادگستری آمریکا صورت گرفت و به توافقی منجر شد که هنوز به طور رسمی نهایی نشده است.

آسانژ به دلیل نقض شرایط وثیقه پس از درخواست پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن برای جلوگیری از استرداد به اتهامات مختلف، از جمله اتهامات مرتبط با نقشش در انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای که توسط چلسی مانینگ ارائه شده بود، در انگلستان دستگیر شد.

حکم چلسی مانینگ در سال ۲۰۱۳ توسط رئیس جمهور وقت، اوباما، تخفیف داده شد. اولین توقفگاه آسانژ سایپان، پایتخت جزایر ماریانای شمالی، تحت‌الحمایه آمریکا است که انتظار می‌رود در آنجا به پنج سال زندان محکوم شود اما زمان گذرانده‌شده در انگلستان نیز به عنوان بخشی از محکومیت او در نظر گرفته شود.

ویکی‌لیکس و ارزهای دیجیتال

تاریخچه ویکی‌لیکس و ارزهای دیجیتال ارتباط نزدیکی با هم داشته است. آسانژ در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۴ گفت که بیت‌کوین و ویکی‌لیکس به بقای یکدیگر کمک کرده‌اند.

آسانژ گفت که ویکی‌لیکس در ابتدا از پذیرش بیت‌کوین خودداری کرد تا از زیر ذره‌بین دولت‌ها خارج شود، چرا که این موضوع می‌توانست پس از درخواست شخصی ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار بیت‌کوین، مانع از رشد این ارز دیجیتال شود. بعداً، زمانی که ویکی‌لیکس با محاصره مالی روبرو شد، برای دریافت کمک‌های مالی بیت‌کوین را پذیرفت که هم تأمین مالی حیاتی برای ویکی‌لیکس را فراهم کرد و هم به طور همزمان مشروعیت و کاربرد بیت‌کوین را افزایش داد.

در سال ۲۰۱۷، زمانی که شایعاتی مبنی بر مرگ آسانژ منتشر شد، او برای اثبات زنده بودنش، آخرین هش کد بلاک بیت‌کوین را خواند. در طول نبرد حقوقی آسانژ با دولت‌های آمریکا و انگلیس، حامیان او و ویکی‌لیکس برای کمک به تأمین مالی مبارزات حقوقی‌اش به یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) روی آوردند و بیش از ۱۶۵۰۰ اتر، که با قیمت‌ فعلی ارزش آن بیش از ۵۵.۲ میلیون دلار است، برای دفاع از او جمع‌آوری کردند.

دیدگاه‌ها

;