Skip to content

گام بعدی بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ ETFها باعث شروع عصری جدید می‌شوند

گام بعدی ارزهای دیجیتال پس از تأیید ETF
در
خواندن در ۱ دقیقه

در دستاوردی بزرگ برای صنعت ارزهای دیجیتال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) همه ۱۱ درخواست راه‌اندازی ETF بیت‌ کوین را تأیید کرد. انتظار می‌رود این تصمیم مهم و تاریخ‌ساز عصر جدیدی از ورود سرمایه، سرمایه‌گذاری مؤسسات و نهادهای بزرگ و شفافیت قانون‌گذاری و تغییر شکل افق بازار ارزهای دیجیتال را به همراه داشته باشد.

ETF بیت‌کوین گامی ضروری برای یکپارچه شدن با جامعه

به گفته مایل ون دپوپ تحلیلگر مشهور بازار، تصمیم تأیید ETFها اهمیتی تاریخی دارد زیر ۱۵ سال پس از این که یکی از توسعه‌دهندگان اولیه بیت‌کوین پیام اجرای بیت‌کوین را فرستاد انجام می‌شود.

بیت‌کوین از شکل‌گیری‌اش به عنوان یک صدای مخالف در بحران مالی ۲۰۰۸ حالا با ارائه امکان سرمایه‌گذاری بزرگان وال‌استریت در این دارایی‌ دیجیتال جایگاهش را در قلمرو دارایی‌های اصلی سرمایه‌گذاری به دست آورده است.

ون دپوپ می‌گوید: گرچه خود بیت‌کوین غیرمتمرکز است و می‌تواند به صورت مستقل از قوانین حکومتی کار کند، تأیید ETFهای بیت‌کوین برای ورود به عرصه عمومی اجتماع اهمیت بالایی دارد.

به اعتقاد این کارشناس کریپتو ETF یک محصول سرمایه‌گذاری قانونمند است که عملکرد دارایی‌ زیرساختی خود را دنبال می‌کند که در این مورد بیت‌کوین است. این ابزار اجازه می‌دهد بیت‌کوین در بازارها و کارگزاری‌های سنتی و شناخته شده‌ای همچون نزدک و AEX معامله شود و تنها به صرافی‌های ارز دیجیتال محدود نماند.

به خاطر ماهیت ETFها پویایی قیمتی این ابزار به عنوان یک محصول مشتقه با قیمت واقعی بیت‌کوین تفاوت دارد. ETF به صورت یک سپرده عمل می‌کند که اندازه‌اش از پیش تعیین شده است و بر اساس آن صادر می‌شود.

گسترش بازار ارزهای دیجیتال

تأیید درخواست‌های راه‌اندازی ETF بیت‌کوین درها را برای سرمایه‌گذاری مؤسسات بزرگ و نهادهایی که به خاطر محدودیت‌های قانونی و ذات مقررات ناپذیر ارزهای دیجیتال تا کنون نمی‌توانستند در خود بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، باز می‌کند.

ETF راهکاری قانونی را برای سود بردن از بیت‌کوین و مشارکت در توسعه بازار ارزهای دیجیتال برای آن‌ها مهیا می‌کند. این حرکت با قوانین ضد پول‌شویی و چارچوب‌های قانونی دیگر مطابقت دارد و به سرمایه‌گذاران نهادی اجازه می‌دهد با خیال راحت بیت‌کوین را در سبد سرمایه خود داشته باشند.

با ورود سرمایه‌گذاران نهادی و مؤسسات بزرگ به این بازار از طریق ETFها قیمت ETFها تحت تأثیر تقاضای بازار قرار می‌گیرد. افزایش قیمت ETF می‌تواند نشانه احساسات مثبت در بازار و علاقه به خرید و تقاضا باشد که منجر به افزایش تقاضای کلی بازار می‌شود.

شرکت متولی ETF باید از داشتن میزان کافی بیت‌کوین به عنوان پشتیبان اطمینان حاصل کند که این امر خود به افزایش تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال می‌انجامد. ون‌ دپوپ پیش‌بینی می‌کند سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی می‌توانند حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه را وارد بازار کنند و تأثیر بسیار زیادی بر قیمت بیت‌ کوین بگذارند.

اهمیت دیگر تأیید ETFهای بیت‌کوین این است که نشان‌دهنده بلوغ کلاس دارایی بیت کوین است. با افزایش توجه‌ها و آموزش، قانون‌گذاری، سیاست‌ها و نگاه بخش‌های مختلف مالی بیت‌ کوین می‌تواند رشد و پذیرش بیشتری را از آن خود کند.

ون دپوپ در این زمینه می‌گوید: تأیید ETFها زمینه ایجاد ETFهایی از چندین ارز دیجیتال را به صورت یک سبد فراهم می‌کند و احتمال تأیید ETF اتریوم در آینده را نیز افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود این مسیر اثر مثبتی بر همه ذی‌نفعان بازار ارزهای دیجیتال از توسعه‌دهندگان گرفته تا ماینرها و سرمایه‌گذاران داشته باشد.

در نهایت، ون‌ دپوپ این رویداد گام بزرگی به سوی پذیرش عمومی بیت‌ کوین و نزدیک‌تر کردن آن به تبدیل‌شدن به «طلای دیجیتال» است و می‌تواند طیف بزر‌گ‌تری از افراد و سازمان‌ها را به گذاشتن این ارز در سبد دارایی‌های خود تشویق کند.

;