بنیانگذاران همستر کامبت اسرار رشد حیرت انگیز این بازی را فاش کردند
در این خبر به نقل از وایرد به اسرار رشد همستر کامبت از نگاه بنیان گذاران و کارشناسان نگاهی میاندازیم و با زوایای تاریک جدیدی از فعالیتهای سازندگان این بازی آشنا میشویم.
شما یک همسترید که آرزوی ثروتمند شدن دارد و همزمان مدیرعامل یک صرافی ارز دیجیتال نیز هستید. این پیشفرض بازی کوچک تلگرامی «همستر کامبت» است که ادعا میکند بیش از ۳۰۰ میلیون بازیکن دارد. محبوبیت این بازی به حدی رسیده است که مقامات برخی کشورها آن را بخشی از برنامه غرب برای منحرف کردن اذهان شهروندانشان میدانند.
بنیانگذاران این بازی در مورد پیشینه خود محتاط هستند، اما آنچه به مجله وایرد گفتهاند به شرح زیر است: آنها ۱۵ سال در صنعت بازیهای حرفهای فعالیت داشتهاند، از زمانی که قیمت بیت کوین زیر ۱۰۰ دلار بود به استخراج و تجارت آن مشغول بودهاند، هیچ سرمایهگذار خارجی ندارند، تیم آنها اکنون ۵۰ نفر است که به صورت دورکاری و بدون دفتر مرکزی کار میکنند و ایده همستر کامبت را در ژانویه داشتند. چرا همستر؟ «ما فقط همسترها را دوست داریم! و برخی از اعضای تیم ما در کودکی همستر خانگی داشتند.»
بازی در ۲۶ مارس (۷ فروردینماه) راهاندازی شد و بلافاصله کاربران شروع به بازی برای کسب «سکههای» رایگان کردند که امیدوارند به زودی ارزش پیدا کنند. اکنون گفته میشود تعداد مدیرعاملان همستر از مجموع جمعیت فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا بیشتر است.
اگرچه تعداد کاربران قابل تأیید نیست، اما کانال تلگرامی همستر کامبت ۵۳ میلیون مشترک دارد، کانال یوتیوب آنها نزدیک به ۳۵ میلیون مشترک و حساب ایکس آنها ۱۲ میلیون دنبالکننده دارد. حتی با احتساب رباتها، این بازی احتمالا سریعترین پروژه در تاریخ ارزهای دیجیتال است.
خالقان بازی توضیح میدهند: «دو پیشنیاز خاص برای ایده ما وجود داشت.» اولی اکوسیستم «مینیاپ» تلگرام بود که آنها آن را پلتفرم بزرگ بعدی میدانند. بنیانگذاران ادعا میکنند: «تلگرام اساساً تنها پلتفرم اجتماعی است که از وب ۳ پشتیبانی میکند و ۹۵۰ میلیون کاربر دارد.» و این اکوسیستم دارای تجربه کاربری روان است؛ با یک کلیک میتوانید بازی را شروع کنید. سازندگان این را دوست داشتند که میتوانستند «بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن از اپ استور یا گوگل پلی، بلافاصله کاربران ورودی را تبدیل کنند.»
الهامبخش دوم، موفقیت ناگهانی یک بازی ارز دیجیتال به نام نات کوین بود که در اوایل ژانویه (دی ماه) در تلگرام راهاندازی شد و در آن شما برای کسب سکهها فقط لازم بود باید روی صفحه ضربه بزنید. در ابتدا این سکهها بیارزش بودند. سپس کیف پولهای وب ۳ کاربران (بومی تلگرام، به لطف شبکه TON) به طور جادویی ارز دیجیتال دریافت کردند. همانطور که پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، در کانال خود نوشت: «ناگهان، کاربران نات کوین که فقط برای سرگرمی این بازی را انجام میدادند، میتوانستند ارز درون بازی خود را به پول واقعی تبدیل کنند.»
دیگر بازیهای تلگرام (مانند یسکوین و کتیزن) نیز از الگوی مشابهی پیروی میکنند – مینیبازیهای «فوقالعاد ساده» که کاربران را با سکه سیراب میکنند و بازیکنان به امید دریافت رایگان ارز دیجیتال در آینده آنها را جمعآوری میکنند. هرچه سکه رایگان بیشتری داشته باشید، بعدا پول واقعی بیشتری خواهید داشت. اما چه چیزی باعث متمایز شدن همسترها میشود؟
بنیانگذاران نیروی الهامبخش سوم خود را فاش میکنند، و این الهامبخش را کمتر کسی میتواند پیشبینی کند: تیکتاک.
بنیانگذاران با اشاره به تجسم اصلی تیکتاک، میگویند: «اول، میوزیکلی بود و تقریبا نابود شد.» سپس بایتدنس (که میوزیکلی را خریداری کرد) راههایی برای تشویق به اشتراکگذاری پیدا کرد. سازندگان میگویند: «مردم تأثیر این مکانیزمهای کوچک را دستکم میگیرند. گاهی اوقات، آنها میتوانند ورق را برگردانند.»
مکانیزمهای کوچک در همه جای همستر کامبت وجود دارند. شما با دعوت از دوستان به بازی، تماشای ویدیوهای یوتیوب، عضویت در کانال تلگرام و غیره، سکه به دست میآورید. بنیانگذاران ادعا میکنند: «ما میدانستیم که تنها راه برای رشد ما این است که همه چیز داخل بازی را وایرال کنیم. ما ۵۰ میلیون دلار نداشتیم که برای بازاریابی خرج کنیم.»
وایرال شدن تصادفی اتفاق نمیافتد. بنیانگذاران هر روز به طور وسواسگونه رویدادهای دنیای واقعی را دنبال میکنند و آنها را در گیمپلی ادغام میکنند. سازندگان میگویند: «وقتی دبی میزبان یک کنفرانس ارز دیجیتال بود و ناگهان دچار سیل شد، وضعیتی ویرانگر بود، اما میتوانستید طنز آن را حس کنید. ما رفتیم و یک کارت در بازی در مورد این موضوع ساختیم. و سپس مردم شروع به دریافت این کارت، گرفتن اسکرینشات و ارسال آن در شبکههای اجتماعی کردند.»
این بازی کاملاً خودآگاه است و پر از شوخیهای کریپتویی در دنیای ارز دیجیتال است. آماندا کاست، مدیرعامل شرکت بازاریابی «سروتونین» میگوید: «میتوانم همستر کامبت را باز کنم و این شوخی داخلی را ببینم که منعکس کننده حرفهای جامعه است. این بازی سرگرمکننده و طنزآمیز است.»
وقتی برای اولین بار همستر کامبت را باز میکنید، آنقدر ساده به نظر میرسد که حتی احساس نمیشود یک بازی است. ضربه بزنید، سکه بگیرید. ضربه بزنید، سکه بگیرید. ماتوی دیادکوف، بنیانگذار شبکه تبلیغاتی کریپتویی بیت مدیا که بازیهای کریپتویی را ایجاد و تحلیل کرده است، میگوید: «من آن را بازی نمیدانم. نوعی سرگرمی است. حتی از بازیهای فوقالعاده ساده هم ابتداییتر است.»
اما بعد اتفاق عجیبی میافتد. وقتی اپلیکیشن را کاوش میکنید، با یک منوی گیجکننده از گزینهها برای رشد صرافی ارز دیجیتال همستر خود مواجه میشوید، مانند سرمایهگذاری در تیم UX و UI خود، ساخت یک متاورس NFT، یا اخذ مجوز قانونی برای فعالیت در نیجریه. این گزینهها برشهای عمیقی در دنیای طرفداران وب ۳ هستند و اغلب برای افراد خارج از این حوزه نیاز به کمی تحقیق دارند. هر گزینه دارد با سکههای رایگانی که به دست میآورید هزینه، اما سرمایهگذاری در آن میتواند سود هر ساعت همستر شما را افزایش دهد. این میتواند اعتیادآور شود.
لیلیا چومارینا، یک بازاریاب آزاد ۲۴ ساله ساکن میلان میگوید: «متوجه شدم که استراتژی به صرفهجویی در وقت و افزایش بهرهوری کمک میکند.» در ابتدا او فقط کلیک میکرد، سپس ویدیوهای آموزشی بازی را تماشا میکرد (برای همستر کامبت بازدید رسانههای اجتماعی کسب میکرد)، سپس یک صفحه گسترده برای بهینهسازی بازده ایجاد کرد. چومارینا میگوید به لطف این خودکارسازی، «اکنون معمولاً روزانه بیش از یک ساعت وقت نمیگذارم.
بنیانگذاران از برچسب «فوقالعاده ساده» بازی ناامید به نظر میرسند. سازندگان میگویند: «برخی افراد آن را بازی کلیکی مینامند. این کاملا درست نیست و آن را سادهانگارانه میکند. شما فقط در ابتدا باید ضربه بزنید. خیلی زود، به تمام جریانهای درآمد غیرفعال دسترسی پیدا میکنید که به سرعت از همه چیز دیگر پیشی میگیرد.»
هنگامی که از آنها خواسته شد تا مکانیسمهای ساده کارتونی بازی را توضیح دهند، پاسخ دادند: «آیا تا به حال تیندر را امتحان کردهاید؟» آنها توضیح دادند که «اپهای مدرن میلیونها دلار برای یادگیری نحوه جذب افراد هزینه کردهاند.» سادگی یک ویژگی است نه یک اشکال. (اوضاع در ایالات متحده کمتر ساده است، جایی که تلگرام به دلیل نگرانیهای نظارتی و تسویه حسابهای قبلی با SEC از کیف پول رمزنگاری داخلی پشتیبانی نمیکند. از نظر فنی TON و تلگرام نهادهای جداگانهای هستند.)
سوال بزرگ آتی، جدا از هویت سازندگان، این است که آیا بازی میتواند پایدار باشد. دیادکوف میگوید: «شما نمیتوانید از ضربه زدن روی صفحه ارزش پولی کسب کنید. این واضح است.» باز هم، سوال این است که آیا ارز دیجیتال میتواند «ارزش واقعی» داشته باشد از زمان آغاز بیت کوین وجود داشته است، و میتوان گفت اگر یک جامعه تصمیم بگیرد که چیزی ارزش دارد، ارزش دارد.
البته آن ارزش درک شده میتواند ناپایدار باشد. آکسی اینفینیتی، بازی محبوب «کریپتویی» از بازار صعودی قبلی ارز دیجیتال، در نهایت شکست خورد. من مستقیماً از بنیانگذاران میپرسم که همستر کامبت با آکسی چه تفاوتی دارد. (یک تفاوت واضح است: کاربران آکسی برای بازی کردن باید NFT میخریدند و این هزینهها میتوانست بیش از ۱۰۰ دلار باشد.)
بنیانگذاران ادعا میکنند: «اولاً، ما سودآور هستیم. ما چندین کانال درآمد داریم. ما در بازی خود تبلیغات میفروشیم. از تبلیغات یوتیوب خود درآمد کسب میکنیم. ما ۱۸ کانال به زبانهای مختلف داریم. ما بزرگترین کانال تلگرام را داریم و تلگرام درآمد تبلیغات را با دارندگان کانال تقسیم میکند.»
همچنین یافتن بسیاری از جوامع آنلاین که ادعا میکنند ۳۰۰ میلیون عضو دارند دشوار خواهد بود. این به تنهایی ارزش دارد. حتی اگر خود بازی همستر کامبت از نظر اقتصادی پایدار نباشد، میتوان آن جامعه را ابزار جذب پول کرد. و اکنون آنها ورد اکوسیستم TON شدهاند.
دیوید ناج، مدیر پرتفوی شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر وب ۳ آرکا، میگوید: «این یک ضربه نسبتاً هوشمندانه از تیم تلگرام است.» او همستر کامبت (و بازیهای دیگر مانند نات کوین) را ورودی یک مرکز خرید میداند و اکنون همه تماشا میکنند تا ببینند مردم بعد از ورود چه میکنند. ناج میگوید: «بعد چه میکنند؟ آیا به فروشگاه مینیاپ میروند؟ آیا از برنامههای اجتماعی- مالی استفاده میکنند؟ آیا برنامههای دیفای وجود دارد؟»
همستر کامبت، از یک نظر، اسب تروایی برای ورود مردم به دنیای ارز دیجیتال است. پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، گفته است که این پتانسیل را دارد که «مزایای بلاک چین را به صدها میلیون نفر معرفی کند.» سازندگان میگویند این هدف نهایی آنهاست. این بازی به عنوان یک کلاس ساده برای مفاهیم ارز دیجیتال طراحی شده است. سازندگان میگویند: «ما میخواهیم یک میلیارد نفر بعدی را به وب ۳ بیاوریم، بنابراین باید به همه نشان میدادیم که وب ۳ واقعاً چگونه کار میکند. و سادهترین راه برای انجام این کار از طریق بازی است.»
آینده همستر کامبت چیست؟ در یک وایت پیپر تازه منتشر شده، سازندگان ادعا میکنند که ایردراپ آینده آن «بزرگترین ایردراپ در تاریخ ارز دیجیتال» خواهد بود. این به صدها میلیون کاربر یک توکن «HMSTR» با ارزش نامشخص پاداش خواهد داد. سپس میتوانند آن را بفروشند یا در یک اقتصاد جدید همستر استفاده کنند. سازندگان میگویند: «ما میخواهیم یک اکوسیستم حول همستر کامبت بسازیم که بر انتشار بازی متمرکز باشد. این چیزی است که ما بهتر از همه بلدیم انجام دهیم. توکن آینده در مرکز این اکوسیستم از بازیها و خدمات مرتبط خواهد بود.»
شاید این توکن رشدی فضایی کند و برخی از این مدیرعاملان همستر به میلیونر واقعی تبدیل شوند. شاید این توکن سقوط کند و میلیونها بازیکن را ناامید کند. هر دو گزینه در دسترس هستند. این هم نحوه کار واقعی وب ۳ است.
جالب بود مرسی
از شما بابت حسن نظرتان سپاسگزاریم.