Skip to content

بزرگ‌ترین تهدید ETF بیت‌کوین که هیچ کس درباره‌اش حرف نمی‌زند

ریسک بزرگ ETFهای بیت کوین
در
خواندن در ۱ دقیقه

درحالی‌که هفته قبل مصرانه منتظر تأیید ETFهای بیت‌کوین بودیم، نکته‌ای نظر David Schwed نویسنده مقاله کوین‌دسک را به خود جلب کرد که معتقد است یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای ETFهای بیت کوین است که کسی درباره‌اش سخن نمی‌گوید.

بیشتر شرکت‌هایی که ETF بیت‌کوین راه‌اندازی کرده‌اند Coinbase را به عنوان صرافی امین خود معرفی کرده‌اند که این به‌خودی‌خود می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد.

این تمرکز ریسک باتوجه‌به ذات پرریسک ارزهای دیجیتال و ماهیت در حال تغییر ابزارهای امنیتی در آن می‌تواند نگران‌کننده باشد.

این Coinbase نیست که باعث نگرانی می‌شود. این شرکت هرگز تا کنون هک نشده است و احتمالاً دلیل اعتماد و انتخاب غول‌های مدیریت سرمایه هم همین است. اما چیزی به عنوان هدف غیر قابل هک وجود ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که مشکل امنیتی هرگز برای این صرافی اتفاق نخواهد افتاد.

بنابراین، این میزان از تمرکز دارایی‌ها در یک صرافی به عنوان امین می‌تواند نگران‌کننده باشد و باتوجه‌به ذات نقدشونده ارزهای دیجیتال چنین وضعیتی را نمی‌توان چندان مطمئن خواند.

ممکن است زمان آن باشد که در مورد طراحی «امین شایسته» بازنگری کنیم و اطمینان حاصل کنیم که دارایی‌های دیجیتال نقدپذیر کاملاً امن هستند. حتی بهتر است چنین صرافی‌هایی با دقت بیشتری از سوی افراد تعلیم‌دیده و متخصص امنیت مربوط به قانون‌گذاران تحت‌نظر قرار گیرند و توجه بیشتری نسبت به وضعیت فعلی به آن‌ها شود.

بیشتر مؤسسات امین اموال در شکل سنتی دارایی‌هایی همچون سهام، اوراق‌قرضه و یا دارایی‌هایی که به صورت دیجیتال قابل‌پیگیری هستند را نگهداری می‌کنند و این دارایی‌ها در بدترین حالت قابل سرقت است. اما بیت‌کوین چیزی شبیه پول نقد یا طلاست. هک موفق ارز دیجیتال مانند سرقت بانک در زمان‌های قدیم است. به‌محض این که بیت‌کوین‌ها به دست سارقان بیفتد کار تمام است.

بنابراین، یک اشتباه از سوی امین اموال کریپتویی می‌تواند باعث شود دارایی‌ها از دست برود.

از سوی دیگر می‌دانیم گروه‌های سارق ارز دیجیتال بسیار ماهری در جهان شکل گرفته است. به‌عنوان‌مثال گروه لازاروس که از کره شمالی رهبری می‌شود در ۶ سال اخیر بیش از ۳ میلیارد دلار ارز دیجیتال سرقت کرده است و نشانه‌ای از متوقف شدن آن نیز در دست نیست. در حال حاضر ورود سرمایه ETFهای بیت‌کوین تنها در هفته اول بیش از ۶ میلیارد دلار ارزیابی شده است که می‌تواند این دارایی‌ها را هدف سارقان قرار دهد.

بنابراین، کوین‌بیس باید ابزارهای لازم برای محافظت از این سطح از دارایی‌ را در اختیار داشته باشد تا مقابل گروه‌های بزرگ هکری کره شمالی، روسیه و… بایستد.

علاوه بر این در بانک‌ها و مؤسسات مالی نهادهای ناظر زیادی بر همه چیز حتی موارد امنیتی و راهکارهای پیشگیری از سرقت نظارت ‌می‌کنند؛ اما کوین‌بیس، با تنها ۵،۰۰۰ کارمند، چند درصد کارشناس و کارمند امنیتی دارد؟ به نظر نمی‌رسد چنین شرکتی از نظر امنیتی قابل‌مقایسه با بانک‌ها و مؤسسات بزرگ جهان باشد.

علاوه بر این موارد به نظر می‌رسد نیاز به وجود قوانین مشخصی برای بهبود استانداردهای امنیتی جهت طراحی یک امین کارآمد احساس می‌شود. اکنون هیچ استاندارد مشخص جهانی برای امنیت شرکت‌ها و مؤسسات مرتبط با ارزهای دیجیتال وجود ندارد و بنابراین نمی‌توان به امنیت کامل هیچ نهاد یا موسسه‌ای اطمینان کامل داشت و همیشه احتمال وجود رخنه امنیتی وجود دارد.

مطمئناً با افزایش ورود سرمایه به ETFهای بیت‌کوین و حضور شرکت‌های مدیریت سرمایه بزرگی همچون بلک‌راک قانون‌گذاران به فکر افزایش محافظت از دارایی‌های سرمایه‌گذاران بر اساس موارد قانونی می‌افتند و به تدریج استانداردهای جدیدی برای این منظور تدوین خواهد شد.

 

;