Skip to content
top banner

روند تاریخی دلار پس از انتخابات ایران؛ دلار بعد از دور دوم بالا می رود یا پایین

قیمت دلار بعد از انتخابات
در
خواندن در ۱ دقیقه

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان روز گذشته برگزار شد و با اعلام نتایج این دور مشخص شد، برای شناخت رییس‌جمهور آینده باید یک هفته دیگر صبر کنیم و انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

اما فارغ از حاشیه‌های انتخاباتی حرکت قیمت دلار پس از برگزاری دور دوم انتخابات چگونه خواهد بود و آیا باید منتظر افزایشی شدن دلار باشیم یا احتمال کاهش قیمت دلار بیشتر است؟

برای اینکه بخواهیم این موضوع را بهتر پیش‌بینی کنیم باید چند انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین را بررسی کنیم و ببینیم پس از روز انتخابات حرکت دلار به چه شکل بوده است.

جهت حرکت دلار پس از سه انتخابات ریاست جمهوری پیشین

حرکت دلار بعد از انتخابات

در سال ۹۲ با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری قیمت دلار که به حوالی ۳۶۰۰ تومان رسیده بود یکباره ۵۰۰ تومان فروکش کرد و به ۳۱۰۰ تومان رسید.

در انتخابات سال ۹۶ هم که روحانی دومین بار به ریاست‌‌جمهوری انتخاب شد دلار کاهش یافت اما این بار شتاب کاهش قیمت بسیار کمتر بود و قیمت این ارز از ۳۷۸۰ تومان با ۵۰ تومان کاهش به ۳۷۳۰ تومان رسید.

اما در انتخابات سال ۱۴۰۰ پس از انتخاب ابراهیم رئیسی رفتار دلار متفاوت بود و این ارز با حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ۲۲،۰۰۰ تومان رسید و پس از یک هفته با این کانال خداحافظی کرده و صعود بیشتر را آغاز کرد.

چه عاملی بر قیمت دلار اثر می‌گذارد؟

در بررسی اولیه به نظر می‌رسد قیمت دلار و سمت و سوی حرکت آن به فرد انتخاب شده و شعارهای او مرتبط است و باید دید احتمال ریاست‌جمهوی کدام کاندیدا در دور دوم که هفته آینده ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود بیشتر خواهد بود.

اما آنچه مشخص است فارغ از جناح سیاسی و نام رییس جمهور انتخاب شده قیمت دلار همواره در کشورمان در میان‌مدت و بلندمدت صعودی بوده است و شاخص‌های کلان همچنان تغییر خاصی را نشان نمی‌دهد.

جایگزینی راحت‌تر برای دلار

با توجه به سختی خرید دلار فیزیکی و دردسرهای آن و نبود بازار ۲۴ ساعته برای این ارز بسیاری از کارشناسان استفاده از دلار الکترونیکی یا تتر را برای سرمایه‌گذاری یا حفظ ارزش دارایی‌ها پیشنهاد می‌کنند.

تتر علاوه بر امنیت بالا دردسرهای خرید دلار فیزیکی را ندارد و در هر ساعت از شبانه‌روز حتی روزهای تعطیل می‌توان آن را در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کرد.

برای حفظ ارزش دارایی‌های خود در تلاطم‌های خبری و سیاسی می‌توانید به جای دلار تتر نگهداری کنید.

تتر جایگزین دلار خرید و فروش تتر در صرافی تبدیل
خرید تتر

دیدگاه‌ها