Skip to content

آیا ارز دیجیتال مسی و رونالدینیو یک کلاهبرداری بزرگ است؟

تبلیغ می کوین واتر از سوی مسی و رونالدینیو
در
خواندن در ۱ دقیقه

دو اسطوره‌ی فوتبال، لیونل مسی و رونالدینیو، این هفته با تبلیغ یک میم‌کوین مبتنی بر سولانا به نام WATER در استوری‌های اینستاگرام خود، باعث رشد سرسام‌آور ۱۹۴ درصدی قیمت این توکن شدند. ارزش بازار WATER تنها در عرض ۲۴ ساعت به ۶۵ میلیون دلار رسید.

با توجه به اینکه مجموع دنبال‌کنندگان این دو ورزشکار در اینستاگرام بیش از ۵۸۰ میلیون نفر است، تبلیغ یک میم‌ کوین نسبتا کوچک مبتنی بر سولانا از سوی این ستاره های ورزشی، قطعا جلب توجه کرده و حتی طرفداران ارزهای دیجیتال را حیرت زده کرده است.

پس ماجرای WATER چیست؟

برخلاف میم‌کوین‌هایی که پیش از این با تبلیغ افراد مشهور ایجاد می‌شدند، مسی و رونالدینیو  این بار, مانند توکن MOTHER ایگی آزالیا یا توکن Daddy Tate که اندرو تیت از آن حمایت می‌کند، توکنی جدید مرتبط با خودشان را تبلیغ نکرده‌اند. در عین حال هیچ مدرکی مبنی بر هک شدن یا به خطر افتادن حساب‌های آن‌ها وجود ندارد.

استوری تبلیغاتی مسی در اینستاگرام که روز دوشنبه منتشر شد، به مدت ۲۴ ساعت کامل در دسترس باقی ماند، در حالی که او همچنان به انتشار محتوای حرفه‌ای مرتبط با کوپا آمریکا، تورنمنتی که در حال حاضر در آن شرکت دارد، ادامه داد. سپس، رونالدینیو، ستاره بازنشسته‌ی برزیلی، روز سه‌شنبه تبلیغ مشابهی منتشر کرد.

در چند هفته‌ی اخیر شاهد هک شدن حساب‌های کاربری افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم که برای تبلیغ میم‌کوین‌ها استفاده شده‌اند. این نوع تبلیغ‌ها معمولا بخشی از کلاهبرداری‌های «پامپ و دامپ» هستند: حساب هک‌شده طرفداران را به خرید توکن تشویق می‌کند، ارزش توکن بالا می‌رود، و سپس سازنده‌ توکن آن را می‌فروشد که معمولا باعث سقوط قیمت می‌شود.

اما برخلاف اتفاقی که برای متالیکا، ۵۰ سنت، هالک هوگان و اخیرا دوجا کت افتاد، پست‌های تبلیغاتی مسی و رونالدینیو به سرعت حذف نشدند، که به معنی نبودن نشانه‌های فوری از تقلب در این موارد است.

علاوه بر این، هر دوی مسی و رونالدینیو سابقه‌ فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتال را دارند. برای مثال، مسی سفیر برند پلتفرم توکن هواداری Socios و بازی فانتزی فوتبال مبتنی بر NFT به نام Sorare است، در حالی که رونالدینیو اخیرا از پروژه‌ای به نام Lingo حمایت کرده است. در سال ۲۰۲۳، رونالدینیو هرگونه ارتباط با یک طرح هرمی ارز دیجیتال که با نام و تصویر او فعالیت می‌کرد را رد کرد.

با این حال، تلاش‌های وب سایت خبری Decrypt برای برقراری ارتباط با مسی، رونالدینیو، تیم تبلیغاتی مشترک آن‌ها و همچنین تیم توسعه‌دهنده‌ WATER تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

ماهیت WATER چیست؟

WATER یک میم‌کوین مبتنی بر سولانا است که در روز ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) پس از یک پیش‌فروش که چند روز قبل برگزار شد، راه‌اندازی شد. این راه‌اندازی همزمان با یک «همکاری» با میم‌کوین BEER انجام شد. این پروژه به هولدرهایی که بیش از ۱ میلیون توکن BEER دارند قول داده بود که پس از راه‌اندازی WATER، ایردراپی از توکن‌های WATER دریافت کنند.

این موضوع ممکن است نشان دهد که این پروژه‌ها توسط یک تیم ساخته شده‌اند، اگرچه هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که آن‌ها از یک منبع واحد نشأت گرفته باشند.

در وب‌سایت توکن Water، این پروژه به عنوان یک «توکن خیریه» معرفی می‌شود، اما جزئیات آن مبهم است. وب‌سایت به یک کیف پول خیریه «عمومی» اشاره می‌کند که کاربران می‌توانند به آن وجوهی را اهدا کنند، اما آدرس آن را ذکر نمی‌کند. همچنین ادعا می‌کند که هر هفته، ۲۵ درصد از توکن‌هایی که برای «توکن سوزی» فرستاده می‌شوند، به جای آن به سازمان‌های خیریه‌ای نامشخص هدایت خواهند شد.

این میم‌کوین در نقشه راه خود، قول یک مجموعه توکن غیر مثلی (NFT) در آینده، پروژه‌های پایدار برای جلوگیری از جنگل‌زدایی و همچنین کمک به توزیع آب و پاداش برای دارندگان توکن WATER را می‌دهد. این جوایز شامل یک تعطیلات در مالدیو، یک کشتی‌کروز جهانی و قرعه‌کشی یک قایق تفریحی شخصی می‌شود.

آیا می‌توان به این پروژه اعتماد کرد؟

براساس اطلاعات CoinGecko، BEER از زمان رسیدن به سقف قیمت خود در ۱۰ ژوئن, ۹۴ درصد ریزش کرده است. مقدار زیادی از BEER در ۱۳ ژوئن فروخته شد که باعث کاهش ۷۰ درصدی قیمت آن شد و باعث ایجاد بی‌اعتمادی در میان برخی از معامله‌گران شد.

وازکریپتو، یک کارآگاه آنلاین ناشناس، در توییتر با برجسته کردن ۱۳ کیف پولی که در طی چند روز مجموعاً ۱۵ میلیون دلار را نقد کرده‌اند، نوشت: «تیم/رانتی ها بیش از ۵۰ درصد از عرضه را در اختیار داشتند.» او اضافه کرد: «این یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین کلاهبرداری‌های میم‌کوینی است که تا به حال دیده‌ام.»

با توجه به اینکه پروژه‌های BEER و WATER شباهت‌های مشکوکی دارند و سابقه‌ی کلاهبرداری در پروژه‌ی BEER وجود دارد، باید با احتیاط زیادی با WATER برخورد کرد. جزئیات مبهم در مورد خیریه و پاداش‌ها نیز نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. در نهایت، توصیه می‌شود قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در WATER، تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید و با احتیاط کامل عمل کنید.

آیا این یک کلاهبرداری بزرگ است؟

تردیدهای جدی‌ای در مورد مشروعیت WATER وجود دارد، به خصوص با توجه به سابقه‌ی مشکوک پروژه‌ی BEER که با آن همکاری داشته است.

ادعای دستکاری بازار در BEER: یک صندوق پوشش ریسک بازارگردان به نام گات‌بیت که روی راه‌اندازی BEER کار کرده بود، ادعا می‌کند که این ریزش قیمتی یک «حمله‌ی هماهنگ» توسط گروهی از نهنگ‌های بازار بوده است. با این حال، صحت این ادعا تایید نشده است.

کنترل توزیع توسط خودی‌ها در WATER: براساس توییت‌های Bubblemaps، ظاهرا ۳۰ درصد از کل توکن‌های WATER توسط تیم پروژه کنترل می‌شود. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد احتمال وقوع یک «پامپ و دامپ» دیگر ایجاد می‌کند، به این معنی که تیم پروژه قیمت را به طور مصنوعی بالا می‌برد، مردم را به خرید تشویق می‌کند و سپس با فروش توکن‌های خود، سود هنگفتی به جیب می‌زند و باعث سقوط قیمت می‌شود.

جزئیات مبهم در مورد خیریه و پاداش‌ها نیز نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. وب‌سایت پروژه به یک کیف پول خیریه «عمومی» اشاره می‌کند که کاربران می‌توانند به آن وجوه اهدا کنند، اما آدرس آن را ذکر نمی‌کند. همچنین ادعا می‌کند که هر هفته، ۲۵ درصد از توکن‌هایی که به «قرارداد سوزاندن» فرستاده می‌شوند، به جای آن به سازمان‌های خیریه‌ای نامشخص هدایت خواهند شد. این اظهارات تاکنون تایید نشده‌اند.

 

با توجه به موارد ذکر شده، توصیه می‌شود قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در WATER، تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید و با احتیاط کامل عمل کنید.

دیدگاه‌ها

اخبار مرتبط

اخبار بیشتر
;