Skip to content

۱۹ میلیارد دلار جریمه پرداختی شرکت‌های کریپتویی به SEC در ۲۰۲۴

۱۹ میلیارد دلار جریمه پرداختی شرکت‌های کریپتویی به SEC در ۲۰۲۴
در
خواندن در ۱ دقیقه

در سال ۲۰۲۴، نهادهای نظارتی ایالات متحده از شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال بیش از ۱۹ میلیارد دلار در قالب تسویه‌ حساب‌های حقوقی دریافت کرده‌اند. این مبلغ تقریباً دو سوم از تمام تسویه‌ حساب‌های صورت‌گرفته تا به امروز را تشکیل می‌دهد. گزارشی که در ۹ اکتبر توسط سایت کوین گکو (CoinGecko) منتشر شد، نشان می‌دهد که عمده این تسویه‌ها از سوی صرافی ورشکسته FTX و شرکت مرتبط با آن، یعنی آلامدا (Alameda)، صورت گرفته است. در ماه آگوست، این شرکت‌ها مجموعاً ۱۲.۷ میلیارد دلار به کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) پرداخت کردند.

سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل، ۷۸ درصد افزایش در میزان تسویه‌ها را تجربه کرده است، در حالی که این افزایش در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به بیش از ۸,۳۲۷ درصد رسیده است. این تسویه‌ها شامل مصادره اموال، بازپس‌گیری درآمدهای غیرقانونی، جریمه‌های مدنی، و سود پیش‌ازصدور حکم بوده‌اند، اما شکایات فردی علیه مدیران اجرایی در این محاسبات لحاظ نشده است.

به گفته تحلیلگر پژوهشی کوین گکو ، لیم یو کیان (Lim Yu Qian)، سقوط شرکت‌هایی مانند سلسیوس و ترافورم لبز در اواسط سال ۲۰۲۲ از جمله رویدادهای کلیدی بودند که باعث انتقال بازار از وضعیت صعودی به نزولی شد. این سقوط‌ها نهایتاً به ورشکستگی FTX منجر شدند که موج جدیدی از بررسی‌های نظارتی در ایالات متحده را به همراه داشت. توافق ۴.۴۷ میلیارد دلاری ترافورم لبز با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در ارتباط با سقوط استیبل‌کوین الگوریتمی TerraUSD (UST) در سال ۲۰۲۲، دومین تسویه بزرگ سال را تشکیل می‌دهد.

جریمه های شرکت

همچنین شرکت جنسیس (Genesis) نیز با پرداخت ۲ میلیارد دلار در توافق با دفتر دادستان کل در آگوست ۲۰۲۴، در جایگاه سوم این لیست قرار گرفت. جنسیس در ژانویه ۲۰۲۳ اعلام ورشکستگی کرد.

افزایش فعالیت نظارتی در دو سال اخیر

فعالیت‌های نظارتی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. کیان معتقد است که با توجه به پافشاری نهادهای نظارتی، سال ۲۰۲۴ می‌تواند شاهد چند تسویه دیگر باشد، قبل از اینکه سال به پایان برسد. او اشاره کرده که حتی با وجود چند ماه باقی‌مانده، سال ۲۰۲۴ تاکنون ۷۸.۹ درصد افزایش در ارزش تسویه‌ها نسبت به سال ۲۰۲۳ داشته است.

جریمه ها

وی همچنین افزود که به دلیل ادامه‌دار بودن فشارهای نظارتی بر صنعت کریپتو، ممکن است تعداد تسویه‌ها در سال ۲۰۲۴ از سال گذشته نیز فراتر برود. یکی از توافق‌های چشمگیر در سال ۲۰۲۳ مربوط به شرکت بایننس بود که در حالی تسویه‌ای میلیارد دلاری را انجام داد که هنوز در حال فعالیت بود. بایننس و مدیرعامل سابق آن، چانگ‌پنگ ژائو (CZ)، در نوامبر ۲۰۲۳ با چندین اتهام از جمله نقض قوانین ضد پول‌شویی موافقت کردند و با نهادهایی مانند وزارت دادگستری، خزانه‌داری و CFTC به توافق رسیدند.

نقش کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) دو نهاد اصلی در نظارت بر بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال در آمریکا هستند. SEC مسئول نظارت بر بازارهای اوراق بهادار، از جمله سهام و اوراق قرضه و همچنین ارائه راهکارهایی برای حفظ شفافیت بازار و محافظت از سرمایه‌گذاران است. در حوزه ارزهای دیجیتال، SEC اغلب به مسائلی مانند عرضه اولیه کوین (ICO) و قراردادهای مرتبط با اوراق بهادار دیجیتال رسیدگی می‌کند.

در مقابل، CFTC مسئول تنظیم و نظارت بر معاملات آتی و بازارهای مشتقه است. این نهاد نیز نقش کلیدی در بررسی فعالیت‌های مرتبط با دارایی‌های دیجیتال ایفا می‌کند و به عنوان یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان تسویه‌ها از شرکت‌های کریپتویی شناخته می‌شود.

محبوب‌ترین ارز دیجیتال کسب سود از بیت کوین با تبدیل
خرید بیت کوین

منبع

دیدگاه‌ها

اخبار مرتبط

اخبار بیشتر
;