Skip to content

رکود تورمی چیست و چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود؟

متوسط

رکود تورمی چیست و چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود؟
در
خواندن در ۵ دقیقه

چکیده

رکود تورمی یک وضعیت اقتصادی نسبتا غیرمعمول است که با رشد اقتصادی راکد، بیکاری بالا و تورم فزاینده شناخته می‌شود. این وضعیت در تضاد با تورمی است که در کنار رشد اقتصادی رخ می‌دهد. جایی که قیمت‌ها بالا می‌رود و اقتصاد هم گسترش می‌یابد. در این فضا معمولا بازارهای مالی سنتی تحت فشار هستند، اما ارزهای دیجیتال به دلیل ویژگی‌های خاص خود می‌توانند گزینه‌ای جذاب باشند. آیا برخی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به دلیل تمرکززدایی و عرضه محدود خود می‌توانند به عنوان پوششی در برابر تورم عمل کنند؟

رکود تورمی چیست؟

رکود اقتصادی به سناریویی اطلاق می‌شود که در آن اقتصاد به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت خود رشد نمی‌کند. رکود تورمی زمانی اتفاق می‌افتد که این رکود با تورم بالا نیز همراه شود و وضعیت متناقضی ایجاد کند. چرا که در آن هر دو شرایط به طور همزمان وجود دارند.

رشد اقتصادی در دوران رکود تورمی آن‌قدر پایین یا حتی صفر و منفی است که بیکاری افزایش می‌یابد. در عین حال، قیمت‌ها همچنان به افزایش خود ادامه می‌دهند، گویی کسب‌وکارها تمام تولید خود را می‌فروشند. با این حال، تقاضا برای کالاها و خدمات کاهش می‌یابد و به طور بالقوه منجر به افزایش بیکاری می‌شود.

چکیده دنیای کریپتو در سکه‌نامه تبدیل
چکیده دنیای کریپتو در سکه‌نامه تبدیل معاملات شما با مطالعه ماهنامه اختصاصی تبدیل، سکه می‌شود.
دانلود رایگان سکه‌نامه

رکود تورمی چه پیامدی دارد؟

در یک محیط با تورم بالا افراد برای پیش‌بینی قدرت خرید خود در آینده مردد هستند. این عدم اطمینان موجب پیچیده شدن روند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌شود، زیرا مردم نمی‌توانند میزان درآمد خود را با تحلیل فاندامنتال مشخص کنند. درنتیجه، این امر به عدم اطمینان بیشتر منجر می‌شود و رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد.

نمونه قابل توجهی از رکود تورمی در دهه ۱۹۷۰ رخ داد. زمانی که بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته با رشد آهسته، افزایش بیکاری و رشد تورم مواجه شدند. این مشکل عمدتا به دلیل کمبود جهانی نفت رخ داد. همچنین ناشی از سیاست‌های پولی یا مالی ایالات متحده برای جدا کردن دلار از پشتوانه طلا در آن زمان بود.

چه چیزی باعث رکود تورمی می شود؟

رکود تورمی می‌تواند از عوامل متعددی مانند افزایش هزینه‌های زندگی، بالا رفتن تقاضای مصرف‌کننده از سطوح تولید و همچنین کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) ناشی از اقدامات ریاضتی دولت ایجاد شود. سایر عوامل موثر شامل شوک‌های عرضه و خطا در سیاست پولی است.

شوک عرضه زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها بدون تغییر متناظر در تقاضای کل یا موجودی‌های تجاری افزایش می‌یابد. این شوک‌ها می‌تواند ناشی از اقدامات انسانی مانند درگیری‌های ژئوپلیتیکی باشد. جایی که قیمت نفت یا سایر نهاده‌های تولید ضروری افزایش می‌یابد. همزمان افزایش هزینه‌های دستمزد و مواد خام باعث تورم می‌شود.

اختلال در فرآیند تولید هم می‌تواند سبب شوک عرضه شود و درنتیجه به دلیل کاهش دسترسی به کالاها، قیمت‌ها افزایش یابد. اساسا هرگونه اختلال در فرآیند تولید به کاهش عرضه کالا و خدمات می‌انجامد.

اشتباهات در سیاست پولی به نحوه مدیریت عرضه پول توسط بانک‌های مرکزی اشاره دارد. اگر بانک‌های مرکزی مقادیر زیادی پول را برای وام‌دهی از طریق نرخ‌های بهره پایین در دسترس قرار دهند، فشارهای تورمی بر دستمزدها و قیمت‌ها ایجاد می‌شود. برعکس، اگر نرخ بهره خیلی بالا باشد، فعالیت اقتصادی را خفه می‌کند و به وضعیت رکود تورمی می‌انجامد. برای شناخت بیشتر این مسئله می‌توانید به مطلب نرخ بهره چیست مراجعه کنید.

رکود تورمی چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟

ارزهای دیجیتال یک طبقه دارایی نسبتا جدید هستند، بنابراین اطلاعات محدودی در مورد عملکرد آن‌ها در طول رکودهای تورمی وجود دارد و اینکه آیا چنین شرایط اقتصادی برای بازار کریپتو مفید یا مضر است. برای درک اینکه موضوع باید نگاهی به رفتار بازارهای سنتی در طول تورم و رکود تورمی داشته باشیم.

به طور کلی، رکود تورمی بر بازارهای سنتی تاثیر منفی دارد. همچنین بازار ارزهای دیجیتال اغلب همبستگی بالایی با شاخص‌های اقتصاد کلان نشان می‌دهد. بنابراین احساسات نامطلوب در امور مالی سنتی می‌تواند به کاهش خرید ارز دیجیتال هم سرایت کند.

در اینجا یک تفاوت ظریف وجود دارد و آن این است که سرمایه‌گذاران در ابزارهای مالی سنتی در مقایسه با سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال تمایل بیشتری به تحمل دوره‌های عدم اطمینان اقتصادی دارند. چرا که ارزهای دیجیتال تمایل بیشتری به نشان دادن نوسانات دارند. درنتیجه، تقاضا برای ارزهای دیجیتال ممکن است در طول دوره رکود تورمی کاهش یابد.

علاوه بر این، شرایط رکود همراه با تورم می‌تواند علاقه به ارزهای دیجیتال را در میان سرمایه‌گذاران خرد کاهش دهد. زیرا تورم بالا بر درآمد قابل تصرف تاثیر می‌گذارد و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را برای افراد چالش‌برانگیزتر می‌کند. چرا که اکثر درآمد افراد صرف برآورده کردن احتیاجات اولیه می‌شود.

رکود تورمی چیست و چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود؟

نحوه مبارزه با رکود تورمی چگونه است؟

دولت‌ها می‌توانند با ترکیبی از سیاست‌های مالی و پولی و سایر اقدامات با هدف تقویت رشد اقتصادی به نبرد رکود تورمی بروند. ارزهای دیجیتال نیز ممکن است در این تلاش نقش داشته باشند.

سیاست مالی

دولت‌ها می‌توانند سیاست‌های مالی انبساطی را با افزایش هزینه‌ها یا کاهش مالیات‌ها برای تحریک تقاضای کل و تقویت رشد اقتصادی اتخاذ کنند. در مقابل، آن‌ها ممکن است هزینه‌ها را کاهش دهند تا تقاضا برای کالاها و خدمات کاسته شود و به کاهش تورم کمک کند.

سیاست پولی

سیاست پولی شامل تعدیل نرخ بهره برای تحریک اقتصاد است. بانک‌های مرکزی ممکن است نرخ بهره را برای کاهش هزینه‌های استقراض و تشویق سرمایه‌گذاری کاهش دهند. از طرف دیگر، آن‌ها می‌توانند با افزایش نرخ‌های بهره، عرضه پول را کم کنند و تورم را در طول زمان مهار نمایند.

سیاست‌های بازار کار

تلاش برای کاهش بیکاری از طریق سیاست‌های فعال بازار کار نیز می‌تواند سودمند باشد. با این حال، این رویکرد خطر تورم بیشتر را به همراه دارد. جایی که تقاضا برای دستمزدهای بالاتر برای همگام شدن با هزینه‌های زندگی، کسب‌وکارها را به افزایش قیمت کالاها و خدمات سوق می‌دهد.

اگر این استراتژی‌ها در مبارزه با رکود تورمی ناکارآمد باشند، گزینه‌های دیگر شامل افزایش تعرفه‌ها یا کاهش ارزش پول ملی برای افزایش رقابت صادراتی است. فروش اوراق قرضه یا سایر ابزارهای مالی نیز با حذف نقدینگی از گردش می‌تواند عرضه پول را کاهش دهد.

حمایت از ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال ممکن است مستقیما به مبارزه با رکود همراه با تورم کمک کنند. زیرا مردم را در سراسر جهان قادر می‌سازند تا بدون اتکا به بانک‌ها یا موسسات دیگر در تجارت جهانی شرکت کنند. افزایش دسترسی به بازارهای بین‌المللی می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند و به طور کلی رشد پایدارتری را به وجود آورد.

رکود تورمی چیست و چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود؟

آیا رکود تورمی فرصت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است؟

برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است در دوره رکود و تورم، ارزهای دیجیتال را به دارایی‌های سنتی ترجیح دهند. چرا؟ چون ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاک چین عمل می‌کنند و برخلاف ارزهای فیات، مستقیما به سیاست پولی کشور خاصی مرتبط نیستند.

این بدان معناست که وقتی تورم در یک کشور افزایش می‌یابد اما در کشورهای دیگر افزایش نمی‌یابد، سرمایه‌گذاران همچنان می‌توانند از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال سود ببرند. حتی اگر ارزش پول محلی آن‌ها (مثل ریال) به دلیل فشارهای تورمی کاهش یابد.

در حال حاضر در کشورهایی مانند ونزوئلا یا آرژانتین هم مانند ایران دچار تورم شدید هستند و افراد اغلب به دنبال راه‌هایی برای محافظت از ثروت خود در برابر رکود تورمی می‌گردند. ابر تورم به افزایش سریع و غیرقابل‌کنترل قیمت کالاها و خدمات ضروری اشاره دارد.

در چنین شرایطی، ارزهای دیجیتال می‌توانند به عنوان یک جایگزین مناسب برای تراکنش‌ها و محافظی در برابر تورم شدید عمل کنند. به طوری که برخی از افراد کم‌کم وادار می‌شوند تا بخشی از دارایی‌های خود را به خرید بیت کوین (BTC) اختصاص دهند. چرا که با این کار می‌توانند از اقتصاد شکننده داخلی دور شوند و به یک اقتصاد نوظهور، غیرمتمرکز و با پتانسیل بالا بچسبند.

رکود تورمی برای بیت کوین چه معنایی دارد؟

رکود تورمی سناریوی پیچیده‌ای را برای بیت کوین (BTC) ارائه می‌دهد. از یک سو، بیت کوین را می‌توان به عنوان پوششی در برابر تورم در نظر گرفت. از سوی دیگر، دارایی بی‌ثباتی است که می‌تواند در طول رکود اقتصادی ارزش خود را از دست بدهد.

بیت کوین به خاطر توکنومیکس خود به طور سنتی محافظی در برابر تورم بوده است. اما به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود به عنوان یک روش پرداخت جهانی و خارج از کنترل مقامات مرکزی هم عمل می‌کند. این استقلال از نظارت دولت‌ها، بیت کوین را کمتر در معرض فساد و سیاست‌های پولی نامنظم قرار می‌دهد.

علاوه بر این، حداکثر عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است. ضمنا ماهیت ضد تورم آن با این واقعیت تقویت می‌شود که هر چهار سال یک‌بار نرخ ایجاد بیت کوین‌های جدید تقریبا به نصف کاهش می‌یابد. این کمبود و عرضه محدود به شهرت آن به عنوان «طلای دیجیتال» یا «ابزار ذخیره ارزش» کمک می‌کند.

بازار ارزهای دیجیتال همبستگی قوی با بازار سهام ایجاد کرده است. بنابراین عملکرد بیت کوین تا حد زیادی به این موضوع بستگی دارد که بتواند از بازارهای سنتی جدا شود. این فرآیند جداسازی ممکن است زمان ببرد.

در دوره رکود تورمی در کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

در طول دوره رکود تورمی، سرمایه‌گذاری‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه اغلب دچار تزلزل می‌شوند. در چنین زمان‌های پرتلاطمی، سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزین‌هایی برای محافظت در برابر تورم و حفظ ارزش پرتفوی خود هستند.

یکی از گزینه‌های محبوب، ارز دیجیتال است. برخلاف ارزهای فیات که به دلیل چاپ بیش از حد پول مدام در معرض کاهش ارزش هستند، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم اغلب روند رو به رشد دارند. این دارایی‌ها غیرمتمرکز هستند و کمتر در معرض دخالت دولت یا رکود اقتصادی قرار دارند.

صرافی ارز دیجیتال تبدیل با ارائه یک پلتفرم ایمن و کاربرپسند، دسترسی به طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. پلتفرم تبدیل نه‌تنها اجازه خرید و فروش رمز ارزها را به کاربران می‌دهد، بلکه خدمات وام ارز دیجیتال ،نگهداری امن رمز ارزها و اتصال با DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) را نیز ممکن می‌کند. بنابراین شما امکان می‌دهد تا حتی در شرایط سخت اقتصادی هم درآمد دلاری کسب کنید.

از آنجایی که دارایی‌های سنتی در طول رکود تورمی با مشکل مواجه می‌شوند، ارزهای دیجیتال جایگزین امیدوارکننده‌ای هستند. با صرافی تبدیل می‌توانید از این دارایی‌های دیجیتال بهره ببرید، سبد ارز دیجیتال خود را متنوع کنید و به طور بالقوه از ثروت خود در یک اقتصاد غیرقابل‌پیش‌بینی محافظت نمایید.

رکود تورمی چیست و چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود؟

جمع بندی

رکود تورمی می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش پذیرش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال عمل کند. به‌خصوص که اقتصاد مبتنی بر بدهی غالبا ناپایدار تلقی خواهد بود. در مواقع عدم اطمینان اقتصادی، بیت کوین و ارزهای دیجیتال معتبر ممکن است به‌عنوان جایگزینی بادوام یا محافظ در برابر سیستم مالی متزلزل تلقی شوند. اگر اعتماد عمومی به رمز ارزها از اعتماد به چارچوب اقتصادی موجود پیشی بگیرد، می‌تواند لحظه‌ای مهم رخ دهد!

 

منابع

cointelegraph.com

دیدگاه‌ها

مقالات مرتبط
;