Skip to content

ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی: حمایت از پروژه‌های فرهنگی و هنری

متوسط

ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی: حمایت از پروژه‌های فرهنگی و هنری
در
خواندن در ۴ دقیقه

چکیده

ارزهای دیجیتال مدت‌هاست که تنها یک ابزار مالی برای انجام تراکنش به‌شمار نمی‌روند. امروز، بسیاری از ارزهای دیجیتال در حوزه‌های مختلف فرهنگی کاربرد دارند. ضمن اینکه برخی از ارزهای دیجیتال مانند میم کوین‌ ها، فرهنگ خاص خود را هم به‌همراه آورده‌اند. اگر کنجکاو هستید که کاربرد بلاک چین در پروژه‌های فرهنگی و هنری شامل چه حوزه‌هایی می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا پایان دنبال کنید. 

کاربرد بلاک چین در پروژه‌های فرهنگی و هنری 

فناوری بلاک چین با ویژگی‌هایی مانند امنیت، شفافیت و تمرکززدایی شناخته می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که زمینه حذف واسطه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و هنری بین خالقان آثار و علاقه‌مندان به‌آن‌ها فراهم شود. کوتاه شدن حلقه اتصال تولید کننده و مصرف کننده محصولات فرهنگی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. نه‌تنها مصرف کننده، هزینه کمتری بابت خرید کالای فرهنگی می‌پردازد؛ بلکه خالق اثر هم سهم بیشتری از فعالیت خود به‌دست می‌آورد. 

فناوری بلاک چین امکان توسعه بازار آثار فرهنگی و هنری در مقیاس گسترده را فراهم می‌کند. به‌این ترتیب دیگر نیاز نیست یک پروژه تنها در سطح محلی و منطقه‌ای فعالیت کند. موضوعی که در افزایش اثرگذاری و گردش مالی پروژه‌های فرهنگی نقش بسزایی دارد. ضمن اینکه سرعت تبادلات فرهنگی و هنری را افزایش می‌دهد. 

برخی از مهم‌ترین کاربردهای بلاک چین در پروژه‌های فرهنگی و هنری را در اینجا مرور می‌کنیم.

۱. پرداخت هزینه‌های آثار هنری و فرهنگی 

ساده‌ترین کاربرد بلاک چین در پروژه‌های فرهنگی و هنری، پرداخت هزینه خرید و فروش آثار هنری است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و تتر ماهیت جهانی یافته و انتقال پول در سراسر دنیا را به‌راحتی امکان‌پذیر کرده‌اند. به‌همین دلیل تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری می‌توانند از رمزارزها برای فروش محصولات خود استفاده کنند. 

ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی: حمایت از پروژه‌های فرهنگی و هنری

چکیده دنیای کریپتو در سکه‌نامه تبدیل
چکیده دنیای کریپتو در سکه‌نامه تبدیل معاملات شما با مطالعه ماهنامه اختصاصی تبدیل، سکه می‌شود.
دانلود رایگان سکه‌نامه

۲. تامین مالی پروژه‌های فرهنگی 

تامین مالی به‌روش جمع سپاری یکی از روش‌های رایج در بازار ارزهای دیجیتال است. پروژه‌های فرهنگی هم می‌توانند با استفاده از روش‌های جمع سپاری در بازار کریپتو مانند برگزاری عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO)، سرمایه مورد نیاز برای پیش‌برد برنامه‌های خود را تامین کنند. 

بلاک چین و کپی رایت پروژه‌های هنری

۳. مالکیت معنوی و کپی رایت آثار هنری و فرهنگی 

استفاده از ظرفیت ان اف تی برای تثبیت مالکیت معنوی و کپی رایت در پروژه‌های فرهنگی و هنری اهمیت زیادی دارد. روند دیجیتالی شدن فرآیند‌های هنری و فرهنگی به‌خصوص بعد از همه‌گیری کرونا در دنیا شتاب گرفته است. توکن‌های غیرمثلی مبتنی بر بلاک چین یک ظرفیت کاربردی برای جلوگیری از ضایع شدن حق مولف آثار هنری هستند. استفاده از این توکن‌ها برای عرضه آثار هنری در سال‌های اخیر روند افزایشی به‌خود گرفته است. 

توکن غیرمثلی آثار هنری

۴. برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری 

برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در قالب متاورس، ایده نوآورانه‌ای است که در سال‌های اخیر با جدیت دنبال می‌شود. فرض کنید امکان شرکت در کنسرت موسیقی خواننده محبوب خود را داشته باشید. در حالی که هزاران کیلومتر از محل برگزاری کنسرت او دور هستید ولی تجربه واقعی و عینی از این رویداد فرهنگی برای شما رقم می‌خورد. احتمالا در آینده نزدیک اخبار بیشتری درباره پروژه‌های متاورس مبتنی بر بلاک چین در زمینه فرهنگ و هنر خواهیم شنید. 

ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی: حمایت از پروژه‌های فرهنگی و هنری

۵. تسهیل برقراری ارتباط بین هنرمندان و اهالی فرهنگی 

فناوری بلاک چین امکان برقراری ارتباط بین افراد حاضر در یک شبکه را فراهم می‌کند. فارغ از اینکه در کجای این کره خاکی ساکن باشید، به‌کمک این تکنولوژی می‌توانید با اهالی فرهنگ و هنر در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید. این موضوع در توسعه ارتباطات فرهنگی هنرمندان در کشورهای مختلف نقش مثبت بسزایی دارد. 

۶. راه‌اندازی کمپین‌های فرهنگی و هنری 

کمپین‌های فرهنگی در دنیای امروز بسیار رایج هستند. این کمپین‌ها جدای از جنبه‌های تبلیغاتی، نقش جدی در پیش‌برد خواسته‌های اقشار مختلف مردم در جوامع دارند. استفاده از ظرفیت بلاک چین می‌تواند کار راه‌اندازی و پیش‌برد کمپین‌های فرهنگی و هنری در دنیا را تسهیل کند. 

ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی: حمایت از پروژه‌های فرهنگی و هنری

۷. توسعه صنعت گردشگری 

گردشگری یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی در بسیاری از کشورها است. فناوری بلاک چین و متاورس می‌تواند در خدمت توسعه صنعت گردشگری نقش آفرینی کند. توسعه صنعت توریسم در کشورها یک بستر مناسب برای آشنایی انسان‌ها با فرهنگ بومی آن‌ها به‌شمار می‌رود. 

کلام پایانی 

در این مطلب به بررسی کاربرد بلاک چین در پروژه‌های فرهنگی و هنری پرداختیم. حرکت به‌سمت استفاده از ظرفیت فناوری بلاک چین در حوزه‌های فرهنگ و هنر چند سالی است که آغاز شده و ادامه دارد. شما هم اگر از علاقه‌مندان یا فعالان عرصه فرهنگ و هنر هستید، باید دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. ضمن اینکه می‌توانید با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مرتبط از هم‌اکنون خود را برای آینده آماده کنید. 

دیدگاه‌ها

مقالات مرتبط
;