Skip to content

آیا کاردانو پس از هاردفورک جدید می‌تواند سولانای ۲۰۲۴ شود؟

کاردانو و سولانا
در
خواندن در ۳ دقیقه

 

هارد فورک Chang شبکه کاردانو در تاریخ ۱ سپتامبر به پایان رسید و حالا ممکن است شاهد یک رالی طولانی مدت باشیم.

کاردانو مانند سولانا، رقیب اتریوم در حوزه قراردادهای هوشمند مبتنی بر فناوری بلاکچین است. اما منتقدان کاردانو معتقدند که این شبکه برای یک ارز دیجیتال بیش از حد متمرکز است.

به همین دلیل، سولانا در مجموع ارزش بازار از کاردانو پیشی گرفته است و آوالانچ  (AVAX) نیز در حال نزدیک شدن به آن است. تمایل بازار به سولانا به‌ویژه در بازدهی میم کوین‌ها طی ۲۴ ماه گذشته چشمگیر بوده است.

شبکه سریع و کارمزدهای پایین سولانا نیز به سلطه آن بر نمودارهای ارزش بازار کمک کرده است. اما ارتقاء Chang قصد دارد با افزایش ظرفیت پردازش بلاکچین، سرعت شبکه کاردانو را بهبود بخشد.

در عین حال، تدابیر امنیتی اضافی به محافظت از کاربران شبکه در برابر تهدیدات رایج Web3 کمک خواهد کرد.

آیا کاردانو می‌تواند با غلبه بر این انتقادات و ایجاد محصولی با حاکمیت مستقلِ‌تر، شک و تردیدها را از بین ببرد و به نوعی از دستاوردهای بازار مشابه سولانا دست یابد؟

در اینجا پنج نشانه وجود دارد که کاردانو می‌تواند این کار را انجام دهد:

کاردانو به تمرکززدایی کریپتو روی آورده است

چارلز هاسکینسون، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، کاردانو را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد. از آن زمان، این شبکه با این تصور عمومی مواجه بوده است که یک بلاکچین بیش از حد متمرکز است.

این موضوع تا حدی به طراحی شبکه و تمرکز نقش‌آفرینان کلیدی و سهامداران آن باز می‌گردد. به عنوان مثال، یک پست در Reddit در بخش /r/Cardano در سال ۲۰۲۱ اشاره کرده بود که «کاردانو غیرمتمرکز نیست، قرارداد هوشمند ندارد، مقیاس‌پذیر نیست، حاکمیت متمرکز دارد و فقط یک مد زودگذر است!»

در ماه مه  ۲۰۲۴ (اردیبهشت گذشته) بنیان‌گذار و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری (CIO) صندوق کریپتوی اروپایی Cyber Capital در یک رشته توییت جنجالی، کاردانو را به دلیل داشتن «کلیدهای Genesis»، که یک کیف پول چند امضایی است که می‌تواند قوانین کل شبکه را به‌صورت یک‌جانبه تغییر دهد، مورد انتقاد قرار داد.

اما با ظهور هارد فورک Chang، کلیدهای Genesis دیگر از بین رفته‌اند و افراد ناشناس دارنده توکن شبکه حاکمیت کاردانو را حفظ خواهند کرد.

 

پیش‌بینی‌های قیمتی تحلیلگران سرمایه‌گذار

اگر پیش‌بینی‌های قیمتی ADA توسط تحلیلگران سرمایه‌گذار در فضای کریپتو را مدنظر قرار دهیم، ممکن است این توکن در آستانه یک روند صعودی بزرگ باشد.

تحلیلگر محبوب تئوری موج الیوت، XForceGlobal، اخیراً هدف قیمتی ۳ دلاری را برای ADA در اواسط سال ۲۰۲۵ منتشر کرده است. این تحلیلگر نوشت که کاردانو در آخرین روند صعودی خود یک رشد ۱۸۰۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

برای پیش‌بینی یک جهش قیمتی بزرگ، تحلیلگر معروف کریپتو، King Crypto Aryan، هدف ۷۵ دلاری را برای ADA در اوج چرخه صعودی ۲۰۲۵ تعیین کرده است. برای اینکه قیمت ADA به این حد برسد، او هدف ۵۰۰,۰۰۰ دلاری برای بیت‌کوین تا سال ۲۰۲۵ را تعیین کرده است.

در حالی که این پیش‌بینی‌های قیمتی خارق‌العاده هستند، اما نشان‌دهنده اعتقاد قوی جامعه توکن ADA به یک رالی صعودی نمایی در آینده است. همان‌طور که XForceGlobal اشاره کرد، قیمت کاردانو قبلاً چنین عملکردی را از خود نشان داده است.

سرعت شبکه کاردانو

وارن بافت، “پیشگوی اوماها” و موفق‌ترین سرمایه‌گذار سهام در تاریخ، یک بار گفت که سهام‌ها فقط خطوطی نیستند که در یک نمودار بالا و پایین می‌روند. آن‌ها نشان‌دهنده سهام کسب‌وکارهای واقعی هستند که در فعالیت‌های تجاری و صنعتی مشغولند.

SOL، ADA، و ETH چیزی بیشتر از ابزارهای مالی برای تریدرهای اینترنتی و سرمایه‌گذاران پس‌اندازکننده هستند. این‌ توکن‌ها قابل برنامه‌ریزی برای استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین هستند. بنابراین، هزینه، سرعت، و سهولت استفاده در ارزش‌گذاری بازار آن‌ها نقش دارند.

بلاکچین کاردانو قبل از ارتقاء Chang سریع‌تر از بیت‌کوین و اتریوم بود. این بلاکچین با توانایی پردازش بیش از ۲۵۰ تراکنش در ثانیه (TPS) می‌توانست از بیت‌کوین با ۴.۶ TPS و اتریوم ۱.۰ با ۱۵ تا ۴۵ TPS پیشی بگیرد.

اما با ارتقاء Chang که انتظار می‌رود ظرفیت کاردانو را به بیش از ۱۰۰۰ TPS افزایش دهد، این شبکه از نظر توان عملیاتی با سولانا هم‌رده خواهد شد.

با ثبت ۱,۰۵۳ TPS برای سولانا در ماه مه ۲۰۲۴، Chang می‌تواند کاردانو را در صدر لیست پلتفرم‌های Web3 از نظر سرعت تراکنش قرار دهد.

استفاده از شبکه و استیکینگ ADA

بلاک چین کاردانو در ماه‌های اخیر از توسعه فعال و استفاده شبکه بسیار برجسته‌ای برخوردار بوده است. به عنوان مثال، در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳، کاردانو بیشترین فعالیت توسعه را در بین تمامی بلاکچین‌ها داشته است.

گریسی چن، مدیرعامل Bitget، اخیراً به Forbes گفت: «تعداد قراردادهای هوشمند روی کاردانو تنها در سه هفته در مارس ۲۰۲۴ به میزان ۶۷ درصد افزایش یافته است و ۹۶۷۱ قرارداد جدید اضافه شده است که رشد سریع و پذیرش پلتفرم قرارداد هوشمند کاردانو را نشان می‌دهد.»

در همین حال، کاردانو از نظر امنیت در برابر حملات بلاکچینی و همچنین از نظر اقتصادی از لحاظ درصد ADA استیک شده بسیار امن است. به شکل حیرت‌انگیزی، ۶۵ درصد از اقتصاد ۱۲ میلیارد دلاری ADA  استیک شده است.

نهنگ‌های کاردانو در حال بلعیدن Chang

بازارهای بلاکچین همیشه در حال بهره‌برداری از بهترین چیز بعدی هستند.

حمایت‌های بزرگ از قیمت کاردانو در حوالی زمان ارتقای Chang در حال افزایش است. در واقع، نهنگ‌های بزرگ کیف پول ۱۷۰ میلیون توکن ADA را در یک دوره ۴۸ ساعته در اواخر آگوست به دارایی‌های خود اضافه کرده‌اند.

این نشان‌دهنده اشتیاق زیادی برای Chang و کاردانو از سوی برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ در Web3 است.

ارز دیجیتال کاردانو خریدوفروش کاردانو در بازارهای تومانی و تتری تبدیل
خرید کاردانو (ADA)

دیدگاه‌ها

;