ایردراپ (Airdrop) معمولاً به‌عنوان یک روش بازاریابی شناخته می‌شود که به‌واسطه آن توکن‌های رایگان به کیف پول کاربران ارسال می‌شود. این تاکتیک اکنون محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از رمز ارزهای جدید از آن برای جذب کاربران جدید استفاده می‌کنند. در این مقاله، ایردراپ ارز دیجیتال و خطرات مرتبط با آن را بررسی می‌کنیم.

ایردراپ چیست؟

همان طور که گفتیم، ایردراپ روشی برای دریافت ارز دیجیتال رایگان است. معمولاً در ازای انجام یک سری وظایف خاص به کاربران اهدا می‌شود. هدف از ارسال توکن‌های رایگان افزایش آگاهی از پروژه، افزایش عرضه در گردش توکن، افزایش حجم معاملات و پرورش یک کامیونیتی فعال است.

علاوه بر ایجاد علاقه در کاربران به فضای کریپتو، ایردراپ باعث ارزشمند شدن توکن در زمان راه‌اندازی پروژه نیز می‌شود تا دارندگان آن بتوانند فوراً شروع به معامله آن کنند. زمانی که یک توسعه‌دهنده آماده است تا توکن رایگان به کاربران ارسال کند، پست‌های تبلیغاتی درباره ارز دیجیتال خود درست می‌کند. سپس این پست در تمام شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود تا افراد از راه‌اندازی این ارز دیجیتال جدید مطلع شوند.

ثبت نام با موفقیت انجام شد

عکس خبرنامه
چکیده دنیای کریپتو در یک ایمیل

با عضویت در خبرنامه تبدیل از جدیدترین مقالات آموزشی و تاثیرگذارترین اتفاقات ارزهای دیجیتال در یک ایمیل مطلع شوید.

انواع ایردراپ ارز دیجیتال

ایردراپ جدید

ایردراپ ممکن است به روش‌های مختلفی انجام شود. متداول‌ترین روش این است که توکن‌های رایگان به کیف پول کاربر در ازای انجام کارهای حداقلی مانند ثبت آدرس ایمیل یا ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شود. در ادامه به برخی از انواع ایردراپ اشاره می‌کنیم.

ایردراپ بانتی (Bounty Airdrop)

در ایردراپ بانتی، گیرنده باید در ازای دریافت توکن رایگان کاری انجام دهد. به‌عنوان مثال، ممکن است مجبور شود در مورد پروژه توئیت کند یا یک پست در اینستاگرام ارسال کند و دوستان خود را زیر آن تگ کنند.

این الزامات برای افزایش آگاهی در مورد پروژه است؛ هر چه افراد بیشتری در مورد آن بدانند، برای توسعه‌دهندگان بهتر است.

ایردراپ ثبت‌نامی (Sign Up Airdrop)

در ایردراپ ثبت‌نامی گیرندگان باید در ازای دریافت ارز دیجیتال رایگان در یک خبرنامه یا یک وب‌سایت ثبت‌نام کنند.

ایردراپ انحصاری

این ایردراپ‌ها به‌طور انحصاری برای برخی از کاربران، به‌ویژه آنهایی که کاربران وفادار یک جامعه، وب سایت یا پروژه خاص بوده‌اند، راه اندازی می‌شود.

ایردراپ هارد فورکی

ایردراپ هارد فورکی با ایردراپ معمولی متفاوت است زیرا در آن توکن جدید از بلاک چین موجود فورک می‌شود. در این نوع ایردراپ، مالکان فعلی توکن X زمانی که هارد فورک اجرا شد، مقدار مساوی توکن Y را در کیف پول خود دریافت می‌کنند.

یک مثال معروف آن بیت کوین کش (BCH) است. این هارد فورک در سال 2017 اتفاق افتاد که در آن کاربرانی که از قبل بیت کوین (BTC) داشتند، معادل آن ارز بیت کوین کش (BCH) در کیف پول خود دریافت کردند.

 ایردراپ استیکینگ (Staking Airdrop)

ایردراپ استیکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران خاصی که قبلاً توکن‌های خاصی در کیف پول خود دارند، توکن‌های جدید دریافت می‌کنند. این ایردراپ‌ها با ایردراپ هارد فورکی متفاوت هستند، زیرا توکن جدید، از طریق هارد فورک ساخته نمی‌شود. ضمن اینکه توکن جدید کاملاً با توکنی که کاربران در حال حاضر دارند متفاوت است.

خطرات امنیتی مرتبط با ایردراپ ارزهای دیجیتال

دریافت ایردراپ رایگان

اگرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌کار، ایردراپ را فرصتی برای کسب سود آسان می‌دانند، اکثر کارشناسان هشدار می‌دهند که خطرات خاصی در رابطه به ایردراپ وجود دارد.

نخست اینکه همیشه خطر کلاهبرداری وجود دارد. بسیاری از استارت‌آپ‌های جعلی، تبلیغات زیادی در مورد پروژه‌های خود ایجاد کردند و چیزی تولید نکردند. آنها به سرمایه‌گذاران گفتند که برای دریافت ایردراپ مبلغ مشخصی را واریز کنند، اما در نهایت هیچ توکنی ارائه نکردند.

یکی دیگر از خطرات احتمالی مرتبط با ایردراپ کاهش قیمت است. در روزهای اولیه ایردراپ، زمانی که تبلیغات زیادی در مورد یک توکن انجام می‌گردد، قیمت آن افزایش می‌یابد. با این حال، چند ماه بعد، سرمایه‌گذاران ممکن است با ضرر مواجه شوند.

برای کاهش این خطر، اگر قصد دارید ایردراپ دریافت کنید، مطمئن شوید که در اسرع وقت آن را معامله کنید.

مزایای ایردراپ

  • دریافت ارز دیجیتال رایگان: ایردراپ یک راه عالی برای دریافت ارز دیجیتال رایگان است. بسته به پروژه، می‌توانید چند توکن یا حتی هزاران توکن دریافت کنید.
  • افزایش نقدینگی توکن: ایردراپ می‌تواند نقدینگی توکن را با توزیع توکن‌ها به کاربران افزایش دهد. این می‌تواند تقاضای بیشتری برای توکن ایجاد کند و ارزش آن را افزایش دهد.
  • ابزار بازاریابی: ایردراپ می‌تواند یک ابزار بازاریابی مؤثر برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال باشد.

معایب ایردراپ

  • کلاهبرداری: متأسفانه، کلاهبرداری‌ها و ایردراپ‌های جعلی زیادی وجود دارد. آنها می‌توانند کاربران را فریب دهند تا اطلاعات شخصی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار دهند یا ارز دیجیتال خود را ارسال کنند.
  • زمان و تلاش: شرکت در ایردراپ می‌تواند به زمان و تلاش نیاز داشته‌باشد. بسته به پروژه، ممکن است لازم باشد کارهای خاصی مانند عضویت در گروه تلگرام یا معرفی دوستان به پروژه را انجام دهید.
  • تورم: اگر عرضه توکن‌ها سریع‌تر از تقاضا افزایش یابد، ایردراپ می‌تواند منجر به تورم شود. این می‌تواند ارزش توکن را کاهش دهد و به هولدرهای اولیه ضرر برساند.

چگونه از ایردراپ ها مطلع شویم؟

دریافت ایردراپ

چندین وب سایت وجود دارند که اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد پروتکل‌های مختلف را ارائه می‌دهند. DappRadar و DeFi Llama دو مورد از این وب‌سایت‌ها هستند.

پس از ورود به این وبسایت‌ها، لیست پروژه‌ها را بر اساس شبکه فیلتر کنید و سعی کنید به‌دنبال پروژه‌هایی بروید که سرمایه زیادی در آنها قفل شده‌است. این معمولاً نشانه‌ای از اعتماد افراد به پروتکل است و احتمال کلاهبرداری بودن آن را کاهش می‌دهد. اکنون به‌سادگی پروتکل‌هایی را پیدا کنید که هنوز توکن خود را منتشر نکرده‌اند.

همچنین وب‌سایت‌های اختصاصی ایردراپ وجود دارند که جدیدترین ایردراپ‌های بازار را به شما معرفی می‌کنند که معروف‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  1. airdrops.io
  2. Airdrop Alert
  3. airdropking.io
  4. AirDropBob

علاقمندان به سایت محبوب کوین مارکت کپ هم می‌توانند از طریق این سایت به دنبال اطلاع از ایردراپ های جدید باشند. بعد از ورود به سایت کوین مارکت کپ، در‌ بخش Products و انتخاب گزینه Airdrops می‌توانید این دست از پروژه‌ها را مشاهده کنید. البته لیست شدن یک ایردراپ در سایت کوین مارکت کپ به هیچ وجه به معنی کیفیت بالای آن نیست و حتما لازم است تا در این باره نیز نهایت دقت را داشته و جستجوهای لازم را انجام دهید.

مشاهده لیست ایردراپ ها چندان سخت نیست و سایت‌های زیادی برای این منظور وجود دارند که اطلاعات خوبی را هم از کیفیت پروژه ارائه می‌نمایند. در این بین نکته مهم انتخاب پروژه مناسب از میان صدها پروژه موجود در سایت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دقت به سرمایه‌گذاران پروژه، پلتفرمی که ایردراپ را برگزار می‌نماید و مواردی از این دست، دست روی پروژه‌هایی بگذارید که شانس موفقیت شما و رسیدن به پول در آنها به حداکثر برسد. وگرنه پیدا کردن ایردراپ جدید و شرکت در آن چندان پیچیده نیست.

معرفی چند نمونه ایردراپ های موفق

از همان سال‌های ابتدایی توسعه روزافزون ارزهای دیجیتال در بازار، شاهد رونمایی از ایردراپ های بسیار زیادی بودیم. این روش تبلیغاتی گویا به مذاق توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال خوش آمد و هر روز هم از روش‌ها و ابتکارهای جدیدی برای عرضه ایردراپ ها رونمایی شد. از انجام تسک‌های ساده برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا استیک کردن ارزهای دیجیتال، همگی در حقیقت یک هدف اصلی را برای شبکه یک رز دیجیتال دنبال می‌نمایند، آن هم ترغیب افراد برای ورود سرمایه‌های جدید و معرفی بیشتر پروژه است.

در این بین البته ایردراپ ها را می‌توانیم به سه دسته موفق، ناموفق و کلاهبرداری تقسیم کنیم. تکلیف دسته سوم که کاملا مشخص است. دوستان کلاهبردار راه نرفته برای پول درآوردن باقی نگذاشته‌اند. درباره ایردراپ های موفق و ناموفق هم باید عرض کنیم که کیفیت پروژه و استقبال کاربران را می‌توان در این باره دخیل دانست. همچنین وضعیت بازار ارز دیجیتال را نیز می‌توانیم بازیگر تاثیرگذاری در آن بدانیم. به هر حال بد نیست تا برای شناخت دقیق‌تر این روش درآمدزایی در بازار ارز دیجیتال، چند نمونه ایردراپ های موفق را به شما معرفی کنیم.

ایردراپ (airdrop) چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان

یونی سوآپ 2020

رکورد با ارزش‌ترین و احتمالا موفق‌ترین ایردراپ بازار کریپتوکارنسی را باید به یونی سوآپ نسبت دهیم. در ایردراپ 16 دسامبر سال 2020 صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ دست‌ودلبازی عجیب و غریبی را به خرج داد. توزیع 6.43 میلیارد دلار توکن UNI در میان کاربران آن هم به صورت رایگان، اتفاق عجیبی بود که این پلتفرم رقم زد و همین باعث شده تا آن را در صدر لیست موفق‌ترین ایردراپ های جهان قرار دهیم. البته بماند که این پروژه موفقیت‌های زیادی را نیز برای یونی سوآپ در بازار رقم زد.

ایردراپ (airdrop) چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان

ایپ کوین 2022

APE میمونی که این روزها کمتر از آن می‌شنویم و گویا در کوران ارزهای دیجیتال جدید با کیفیت بالا به گوشه انزوا رفته نیز رکورددار یکی از بهترین پروژه‌های ایردراپ در جهان است. این پلتفرم در سال 2022 در طی یک ایردراپ، 3.54 میلیارد دلار توکن را میان کاربران توزیع کرد. احتمالا باید از میان دریافت‌کنندگان این ایردراپ افراد ثروتمندی را نیز پیدا کنیم و در لیست ثروتمندان بازار ارز دیجیتال قرار دهیم.

ایردراپ (airdrop) چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان

دی وای دی ایکس 2021

این بار هم میزبان یکی از بزرگترین پروژه‌های ایردراپ در جهان یک صرافی غیرمتمرکز است که در سال 2021 در مجموع توکن‌هایی به ارزش نزدیک به 2 میلیارد دلار را در میان کاربران خود توزیع کرد. این پروژه محبوبیت و شهرت بالایی را برای این صرافی رقم زد، اما دی وای دی ایکس گویا این روزها دوباره نیاز به چنین ایردراپی دارد تا دوباره به سر زبان‌ها بیفتد.

ایردراپ (airdrop) چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان

آربیتروم 2023

آربیتروم در همین سال 2023 در یک تبلیغات گسترده توکن‌هایی به ارزش حدودی 1.9 میلیارد دلاری را در میان واجدین شرایط توزیع کرد. شاید اگر این ولخرجی را از پلتفرم آربیتروم نمی‌دیدیم، اکنون در چنین شرایطی از محبوبیت در بازار قرار نمی‌گرفت. پروژه‌ای که امیدواری بسیار زیادی نسبت به آن وجود دارد و هنوز هم به تعداد سرمایه‌گذاران آن اضافه می‌شود. آربیتروم می‌تواند حتی تبدیل به بهترین شبکه با پلتفرم لایه 2 بازار شود که البته تا رسیدن به این مقام فاصله قابل توجهی دارد.

ایردراپ (airdrop) چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان

سلستیا 2023

اگر هنوز هم به دنبال شرکت در ایردراپ موفق هستید، پلتفرم سلستیا را از یاد نبرید. این پلتفرم حتی با وجود قرار گرفتن در لیست بهترین ایردراپ های موفق در طول تاریخ بازار ارز دیجیتال، همچنان در حال برگزاری ایردراپ های جدید برای کاربران خود است. در سال 2023 سلستیا در یک رویداد ایردراپ توکن‌هایی با ارزش حدودی 0.73 میلیارد دلار را میان کاربران خود توزیع کرد. کاربران زیادی در این ایردراپ شرکت داده شدند. از توسعه دهندگان زیرساخت‌های پروتکل‌های شبکه گرفته تا افرادی که سلستیا را در کیف پول‌های مرتبط استیک کرده بودند، موفق به دریافت این توکن‌ها شدند. کیف پول کپلر یکی از کیف پول‌های نرم‌افزاری مناسب برای استیک سلستیا و شرکت در ایردراپ های آن است.

ایردراپ (airdrop) چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان

بونک 2023

بد نیست تا در لیست بهترین ایردراپ های ارز دیجیتال به پروژه یک میم‌کوین هم اشاره داشته باشیم. ایردراپ میم‌کوین بونک در جمع 10 ایردراپ بزرگ بازار ارز دیجیتال قرار داشته و در رویداد خود توکن‌هایی به ارزش 1.3 میلیارد دلار را در دسترس کاربران خود قرار داد. بونک همچنان یکی از میم کوین‌های محبوب و پررونق بازار است و سرمایه‌گذاران جدیدی را به شبکه خود جذب می‌نماید.

جایزه روزانه شبکه‌های اجتماعی تبدیل

تشخیص کیفیت پروژه‌های ایردراپ نیاز به بررسی فاکتورهای مختلفی دارد؛ در این بین هیچ تضمینی هم نیست که بتوانید در نهایت در پروژه مورد نظر به موفقیت رسیده و پول به دست آورید؛ اما در تبدیل در کنار شما هستیم تا امکان دریافت روزانه ارز دیجیتال را برای شما فراهم آوریم. در جایزه شبکه‌های اجتماعی تبدیل هر روز می‌توانید این جایزه را به دست آورید. فقط کافی است مقاله جایزه شبکه‌های اجتماعی تبدیل را مطالعه کرده و با یک ترفند بسیار ساده، هر روز توکن‌های جایزه را در حساب کاربری خود در تبدیل در اختیار داشته باشید.

ابزارهای مورد نیاز برای دریافت ایردراپ

برای کسانی که هنوز در هیچ ایردراپی شرکت نکرده و اصلا به خوبی نمی‌دانند که ایردراپ چیست و چه شرایطی دارد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های خود را در انتخاب و داشتن ابزارهای مورد نیاز برای دریافت ایردراپ می‌دانند. مشخصا برای هر پروژه‌ای و هر ایردراپی ممکن است نیاز به ابزارهای متفاوتی داشته باشید، اما به هر حال اکثر ایردراپ ها ابزارهای نزدیک به یکدیگری را نیاز خواهند داشت.

  • داشتن یک جیمیل فعال
  • داشتن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا تلگرام و ایکس (توییتر سابق)
  • داشتن یک کیف پول سازگار با شبکه مورد نظر

وضعیت حساب کاربری دی جیمیل و شبکه‌های اجتماعی کاملا مشخص است، درباره کیف پول مناسب برای شرکت در ایردراپ نیز باید به الگوریتم اصلی آن دقت کنید. به عنوان مثال برای شرکت در ایردراپ توکن‌های ERC20 که بر روی پلتفرم اتریوم توسعه پیدا کرده‌اند، کیف پول‌های سازگار با این استاندارد مانند تراست ولت گزینه مناسبی خواهند بود. برای شبکه‌های کازماس و سلستیا می‌توانید سراغ کیف پول نرم‌افزاری کپلر بروید. برای ایردراپ های شبکه کاردانو یورویی گزینه مناسبی خواهد بود. به همین ترتیب باید بر اساس شبکه بلاکچین فعال در ایردراپ، کیف پول مناسب را انتخاب کنید. البته معمولا در همان توضیح پروژه به کیف پول مناسب اشاره می‌شود.

آینده ایردراپ ها چیست؟

پیش‌بینی دقیق اینکه آینده ایردراپ ها چیست و قرار است چه اتفاقی در این روش تبلیغاتی در بازار ارز دیجیتال رخ دهد سخت است. ایردراپ ها هم اکنون هم به پروژه‌های موفق و ناموفق تقسیم می‌شوند. برخی از پروژه‌ها کاملا شکست خورده و هیچ ارزش آفرینی برای کاربران ندارند، برخی هم جذابیت‌های زیاد مالی را برای کاربران خود ایجاد می‌نمایند. در این بین انتخاب پروژه‌های موفق نیاز به بررسی‌های کاملا و جامع از شرایط پروژه‌ها دارد.

در آینده نزدیک می‌توانیم پروژه‌های جذاب زیادی را مشاهده کنیم که ایردراپ های جذابی داشته باشند. هم اکنون هم برخی از این پروژه‌ها را می‌توان در سایت‌های مرجع ایردراپ پیدا کرد؛ البته نکته بسیار مهم درباره این پروژه‌ها این است که در اکثر نمونه‌های موفق، کاربران نیازی به پرداخت هیچ پولی ندارند و همین موضوع باعث شه تا عملا سرمایه کاربران در تهدید جدی قرار نگیرد.

سخن پایانی

ایردراپ هم برای پروژه‌هایی که سعی در تبلیغ توکن‌های جدید خود دارند و هم برای کاربران عالی است، به شرطی که بدانند چگونه از آن به‌درستی استفاده‌کنند. ایردراپ‌ها مزایا و معایب خود را دارند و اینکه آیا ارزش زمان و تلاش شما را دارند یا خیر بستگی به شرایط فردی شما دارد. در حالی که ایردراپ می‌تواند راهی عالی برای دریافت ارز دیجیتال رایگان و افزایش نقدینگی توکن باشد، اما می‌تواند زمان‌بر و در برخی موارد ریسکی باشد. بنابراین قبل از شرکت در ایردراپ، حتماً خودتان در مورد پروژه تحقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید