در این مقاله سعی می‌کنیم چیستی سوشال تریدینگ را در بازارهای مالی برایتان توضیح دهیم و بهترین پلتفرم‌ها جهت فعالیت با روش سوشال تریدینگ را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر به این موضوعات علاقه دارید، لطفاً ما را تا پایان همراهی کنید.

احتمالاً عبارت سوشال تریدینگ (Social Trading) یا تجارت اجتماعی شما را به یاد سوشال مدیا (Social Media) یا شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و … می‌اندازد. سوشال تریدینگ همانند سوشال مدیا اجتماع بزرگی از افراد مختلف است، افراد موفق و حرفه‌ای در بازارهای اقتصادی و همچنین افراد تازه‌وارد. این نوع تجارت به شما کمک می‌کند تا اگر حرفه‌ای هستید، نظرات و تحلیل‌های خود را به اشتراک بگذارید و اگر تازه‌وارد هستید از نظرات افراد خبره بهره ببرید. تجارت اجتماعی یا سوشال تریدینگ برای اولین بار در اوایل سال 2000 آغاز شد.

درواقع، سوشال تریدینگ گونه‌ای از معاملات اقتصادی است که تریدر (Trader/ معامله‌گر) یا سرمایه‌گذار (investor) را قادر به همکاری با همتایان باتجربه و خبره می‌کند. آن‌ها می‌توانند استراتژی‌های بازار موردنظرشان را از معامله‌گران باتجربه کپی و اجرا کنند. این در حالی است که بسیاری از تریدرها تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی مربوط به بازار را خودشان انجام می‌دهند، اما دسته‌ای دیگر ترجیح می‌دهند از تحلیل‌ها و تجربیات دیگران نیز استفاده کنند. این فعالیت‌ها در سوشال تریدینگ انجام می‌گیرد.

نحوه‌ی کار با سوشال تریدینگ

برای اینکه فعالیت خود را به روش سوشال تریدینگ آغاز کنید باید پلتفرم‌هایی که در بازار آنلاین موجود است را بررسی کنید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. این پلتفرم‌ها همانند شبکه‌های اجتماعی عمل می‌کنند. می‌توانید به‌عنوان تریدر یک یا چند مورد را برگزیده سپس کپی و ترید استراتژی‌ها را آغاز کنید.

ثبت نام با موفقیت انجام شد

عکس خبرنامه
چکیده دنیای کریپتو در یک ایمیل

با عضویت در خبرنامه تبدیل از جدیدترین مقالات آموزشی و تاثیرگذارترین اتفاقات ارزهای دیجیتال در یک ایمیل مطلع شوید.

مزایای سوشال تریدینگ

  1. یکی از مزایای این روش، گروهی بودن و همفکری کردن در امور اقتصادی است.
  2. کار کردن و خط گرفتن از بزرگان بازار از طریق سوشال تریدینگ یکی از روش‌های آسان تریدینگ است.
  3. یکی از ویژگی‌های این روش، رتبه‌بندی تریدرها است.

معایب سوشال تریدینگ

  1. پس‌ازآنکه عضو شدید می‌توانید از راهنمایی‌ها استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که تمام سرمایه‌ی خود را به این روش وارد بازارهای اقتصادی نکنید. سعی کنید آرام‌آرام پیش بروید و هیجانات خود را کنترل کنید.
  2. فراموش نکنید که این روش برای استفاده از نظرات افراد دانا و آگاه روش خوبی است اما همیشه به آن اکتفا نکنید. درست است که ریسک کردن در بازار امری طبیعی است اما به‌قول‌معروف بی‌گدار به آب نزنید.
  3. اگر قصد دارید وارد بازار شوید، حتماً این را به یاد داشته باشید که نمی‌توان ره صدساله را یک‌شبه طی کرد. بنابراین انتظار نداشته باشید به‌محض ورود تبدیل به یکی از بهترین و باتجربه‌ترین تریدرها شوید. صبر و امید داشته باشید.
  4. انگیزه‌ها و خلقیات و اهداف خود را در نظر بگیرید. وقتی در این مسیر قرار می‌گیرید، پس از هر نکته یا نظری که بزرگان بازار اعلام کردند اقدام نکنید؛ بلکه باید نظرات را حلاجی کنید و با شرایط خود مطابقت بدهید. شاید چیزی که تریدر راهنما اعلام کرده است با وضعیت شما همخوانی نداشته باشد. معامله به روشی که شخص دیگری انجام می‌دهد لزوماً برای شخص شما ایده خوبی نیست.

هزینه‌ی استفاده از این روش برای کسب درآمد

اکثر پلتفرم‌های سوشال تریدینگ هزینه‌ای در ازای راهنمایی‌ها دریافت نمی‌کنند اما درعین‌حال اگر شما جزء تریدرهای راهنمای پلتفرم هستید، می‌توانید در ازای کمک و راهنمایی و مشخص کردن راه و روش برای مبتدی‌ها، از پلتفرم جایزه دریافت کنید. میزان درآمد نیز به تعداد فالوئرهایتان (Followers) بستگی دارد. تنها هزینه‌ای که می‌پردازید جهت کارمزد تراکنش‌های بازار است.

سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ چه تفاوتی دارند؟

سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ دو مفهوم مهم در دنیای مالی و بازارهای مالی هستند که به صورت گسترده در فعالیت‌های معاملاتی مردم جا افتاده‌اند. هر یک از این مفاهیم دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی هستند که اهمیت آنها را در دنیای سرمایه‌گذاری نمایان می‌سازد.

سوشال تریدینگ یک رویکرد نوین به معاملات مالی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجربیات، نظرات و معاملات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این پلتفرم‌ها امکان ارتباط مستقیم با سایر سرمایه‌گذاران و تحلیلگران را فراهم می‌کنند. همچنین، افراد می‌توانند به صورت آنلاین از تحلیل‌ها و نظرات دیگران بهره‌مند شده و به سرعت تصمیمات خود را با توجه به اطلاعات به دست آمده تصمیم‌گیری کنند.

در مقابل، کپی تریدینگ به معنای تقلید از معاملات و سیاست‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است. در این رویکرد، سرمایه‌گذاران مبتدی می‌توانند به صورت مستقیم معاملات موفق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را کپی کنند. این امکان به سرمایه‌گذاران تازه‌کار این فرصت را می‌دهد که از تجربیات و موفقیت‌های سرمایه‌گذاران با تجربه بهره‌مند شوند و بهترین تصمیمات مالی را بر اساس عملکرد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بگیرند.

به طور کلی، سوشال تریدینگ بر تبادل اطلاعات و تجربیات بین سرمایه‌گذاران تأکید دارد، در حالی که کپی تریدینگ بر تقلید از معاملات حرفه‌ای‌ترین سرمایه‌گذاران متمرکز است. هر یک از این رویکردها می‌تواند برای سرمایه‌گذاران با تجربه یا تازه‌کاران مزایا و فرصت‌های مناسبی را ارائه دهد.

انواع روش‌های سوشال ترید چیست؟

سوشال تریدینگ مجموعه‌ای از روش‌ها را برای سرمایه‌گذاران برای تعامل با بازار از اتوماسیون کامل تا پیروی از دیدگاه معامله‌گران با تجربه ارائه می‌دهد. در ادامه خلاصه‌ای از رایج ترین روش‌های سوشال تریدینگ را خدمت شما عزیزان بیان می‌کنیم:

کپی تریدینگ

این مورد خودکارترین رویکرد در سوشال تریدینگ است. شما معامله‌گری را که می‌خواهید کپی کنید انتخاب می‌کنید و بخشی از سبد خود را برای بازتاب خودکار معاملات خود اختصاص می‌دهید.

  • مزایا: بسیار راحت، ایده‌آل برای مبتدیانی که می‌خواهند از تجزیه و تحلیل پیچیده دوری کنند.
  • معایب: فاقد انعطاف‌پذیری است و به صورت کامل از استراتژی دیگران پیروی می‌کند.

میرور تریدینگ

مشابه کپی تریدینگ است اما یک تفاوت کلیدی دارد. میرور تریدینگ یا به معنای لغوی معاملات آینه‌ای همه معاملات معامله‌گر کپی را متناسب با اندازه حساب آنها تکرار می‌کند.

  • مزایا: اطمینان حاصل می‌شود که سبد شما دقیقاً منعکس‌کننده معامله‌گران کپی شده است.
  • معایب: تمام خطرات معامله‌گر کپی شده را تکرار می‌کند و برای منعکس کردن دقیق موقعیت‌های بزرگ به سرمایه قابل‌توجهی نیاز دارد.

سیگنال تریدینگ

این روش شامل سیگنال‌های معاملاتی است که توسط معامله‌گران با تجربه یا الگوریتم‌های خودکار ارائه می‌شود. این سیگنال‌ها معمولاً نقاط ورود و خروج را برای معاملات دارایی‌های مختلف نشان می‌دهند.

  • مزایا: کنترل بیشتری نسبت به کپی تریدینگ ارائه داده و به شما امکان می‌دهد سیگنال‌ها را قبل از اقدام تجزیه و تحلیل کنید و تصمیمات معاملاتی هیجانی را کاهش می‌دهد.
  • معایب: به دقت سیگنال‌ها متکی است، برای تفسیر موثر سیگنال‌ها به دانش نیاز دارد و عملکرد گذشته سیگنال‌ها تضمینی برای موفقیت در آینده نیست.

سوشال مدیا

این روش از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای پیروی از بینش‌ها و استراتژی‌های معامله‌گران با تجربه استفاده می‌کند. معامله‌گران می‌توانند تجزیه و تحلیل، ایده‌های معامله‌گری و نظرات خود را به اشتراک بگذارند که می‌توانید از آنها برای اطلاع از تصمیمات سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید.

  • مزایا: منبع اطلاعاتی آزاد است.
  • معایب: نیاز به زمان قابل‌توجهی برای بررسی اطلاعات دارد، دقت و کیفیت اطلاعات می‌تواند بسیار متفاوت باشد و مستعد دستکاری و اخبار جعلی است.

میرور پرتفوی

این روش شامل تکرار کل تخصیص پرتفوی یک معامله‌گر موفق است. این مورد به معنای تقلید از درصدهایی است که آنها به طبقات مختلف دارایی و سرمایه‌گذاری‌های خاص اختصاص داده‌اند.

  • مزایا: یک رویکرد متنوع بر اساس یک استراتژی اثبات شده ارائه می‌دهد، می‌تواند راه خوبی برای قرار گرفتن در طبقات مختلف دارایی باشد.
  • معایب: انعطاف‌پذیری محدود، نیاز به سرمایه قابل‌توجهی برای انعکاس یک سبد دارای تنوع می‌باشد، ممکن است با اهداف سرمایه‌گذاری یا تحمل ریسک شخصی شما همخوانی نداشته باشد.

به یاد داشته باشید، صرف نظر از روشی که انتخاب می‌کنید، سوشال تریدینگ باید مکملی برای تحقیق و استراتژی‌های مدیریت ریسک شما باشد. قبل از کپی کردن یک معامله، درک دلیل آن معامله مهم است.

استراتژی توضیح میزان موفقیت (٪) سطح ریسک
کپی تریدینگ  

تکرار معاملات معامله‌گران موفق

 

بالا متوسط
سوشال دنبال کردن معامله‌گران برتر و بینش آنها را در بازار

 

 

متوسط

کم-متوسط
کرود تریدینگ معاملات را بر اساس احساسات کلی بازار در میان گروهی از معامله‌گران قرار می‌دهد

 

متفاوت زیاد
میرور پرتفوی

 

منعکس کردن سبد یک معامله‌گر موفق به طور کامل

 

متوسط متوسط
عملکرد هیبرید و ترکیبی

 

استراتژی‌های مختلف سوشال تریدینگ را برای یک رویکرد معامله مناسب ترکیب می‌کند

 

شخصی سازی شخصی سازی

سوشال تریدینگ در ایران چگونه است؟

در ایران نیز اگر افراد به دنبال سوشال تریدینگ باشند باید به پلتفرم‌های بین‌المللی مراجعه کنند. البته ممکن است در ایران نیز پلتفرم‌هایی ساخته شوند که سوشال تریدینگ را ارائه دهند ولی باید به دقت انتخاب شوند. نکته بعدی این است که حتما باید به مقررات پلتفرم‌های بین‌المللی سوشال تریدینگ دقت کنید زیرا معمولا این بسترها برای ایرانی‌ها محدودیت‌هایی دارد. در ادامه این مقاله نیز به معرفی بعضی از پلتفرم‌های سوشال تریدینگ می‌پردازیم.

جدا از این موارد خیلی از افراد در ایران می‌توانند با اتکا به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام از معامله‌های دیگران کپی کنند و حتما این مورد را در نظر بگیرید که هدف و معامله‌گر خود را به دقت انتخاب کنید زیرا ممکن است سرمایه شما از بین برود.

معرفی بهترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ در سال 2024

سوشال تریدینگ به روشی محبوب برای مشارکت سرمایه‌گذاران، به ویژه مبتدیان در بازارهای مالی تبدیل شده است. این پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند با معامله‌گران باتجربه ارتباط برقرار کرده، استراتژی‌های آنها را کپی کنند و بازدهی خود را بهبود بخشند. در ادامه 6 پلتفرم‌ برتر سوشال تریدینگ در سال 2024 را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

1. ایتورو (eToro )

eToro یک پلتفرم سوشال تریدینگ برتر است که به دلیل رابط کاربر پسند و معاملات سهام و ETF بدون کمیسیون شناخته شده است. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد معاملات سرمایه‌گذاران موفق را کپی کرده و در دارایی‌های مختلف از جمله سهام، ETF و حتی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. با یک جامعه بزرگ و فعال، eToro مکانی عالی برای ارتباط با معامله‌گران دیگر و یادگیری از استراتژی‌های آنها است.

پرسشنامه آکادمی تبدیل لطفا با شرکت در پرسشنامه زیر، دیدگاه خود درباره آکادمی تبدیل و کیفیت مقاله‌ها را با ما در میان بگذارید.
شرکت در پرسشنامه

2. زولو ترید (ZuluTrade) (برترین برای سرمایه‌گذاران با تجربه)

ZuluTrade یک پلتفرم سوشال تریدینگ برای سرمایه‌گذاران باتجربه است. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد معاملات معامله‌گران موفق را بر اساس ابزارهای فیلترینگ پیشرفته کپی کنید. همچنین طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها و آمار عملکرد معامله‌گر را ارائه می‌دهد، اما رابط کاربری ممکن است برای مبتدیان کمتر کاربر پسند باشد.

3. آوا سوشال (AvaSocial)(بهترین برای کریپتو)

AvaSocial یک پلتفرم سوشال تریدینگ است که بر روی کپی کردن معاملات معامله‌گران باتجربه ارز دیجیتال متمرکز است. این مورد به کاربران اجازه می‌دهد تا با تقلید از استراتژی‌های موفق به راحتی در انواع ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. AvaSocial با یک رابط کاربر پسند و برنامه تلفن همراه، معاملات ارزهای دیجیتال را برای مبتدیان و سرمایه‌گذاران باتجربه در دسترس قرار می‌دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که آوا سوشال انتخاب محدودی از دارایی‌های غیر رمزارزی را ارائه می‌دهد و ممکن است برای کسانی که روی سهام یا ETF متمرکز هستند ایده‌آل نباشد.

4. NAGA

NAGA یک پلتفرم سوشال تریدینگ خاص است. بر روی محتوای تولید شده توسط کاربر و تعامل اجتماعی در کنار کپی تریدینگ تمرکز دارد. ترکیبی از اپلیکیشن X و یک پلتفرم معاملاتی را تصور کنید که در آن می‌توانید معامله‌گران را دنبال کنید، ایده‌ها را به اشتراک بگذارید و حتی استراتژی‌های آنها را کپی کنید.

5.داروین‌اکس (Darwinex)

داروینکس از طریق یک سیستم منحصر به فرد، معامله‌گران را با سرمایه‌گذاران مرتبط می‌کند. سرمایه‌گذاران می‌توانند استراتژی معامله‌گر را کپی کنند. داروینکس ریسک را برای سرمایه‌گذاران مدیریت می‌کند و ویژگی‌هایی را برای کمک به معامله‌گران برای ایجاد سابقه و جذب سرمایه ارائه می‌دهد.

6.تریدینگ ویو (TradingView)

تریدینگ ویو دروازه ورود شما به دنیای تحلیل‌های تخصصی و سیگنال‌های دقیق معاملاتی است. در این پلتفرم جامع، می‌توانید به تحلیل‌های تریدرهای باتجربه دسترسی پیدا کنید که بر اساس عملکردشان در سایت رتبه‌بندی شده‌اند و سابقه درخشان آنها در تحلیل بازار نیز قابل مشاهده است.

TradingView گنجینه‌ای از تحلیل‌های ارزهای دیجیتال و بازار فارکس را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با اتکا به دانش و تجربه دیگران، معاملات خود را به سطحی بالاتر ارتقا دهید.

به یاد داشته باشید، عملکرد گذشته لزوماً نشان‌دهنده نتایج آینده نیست. بسیار مهم است که قبل از کپی کردن هر معامله‌گر یا تریدر، تحقیق خود را انجام دهید و خطرات ذاتی موجود در بازارهای مالی را درک کنید. هنگام انتخاب پلتفرم سوشال تریدینگ، اهداف سرمایه‌گذاری، تحمل ریسک و سطح تجربه خود را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

اگر قصد فعالیت در بازار ارز دیجیتال از طریق سوشال مدیا را دارید باید تمام نکات ذکرشده را رعایت نمایید و مراحل را موبه‌مو اجرا کنید تا به مشکل برخورد نکنید.

 

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید