Skip to content

صرافی ارز دیجیتال مشهور از رئیس SEC شکایت کرد

شکایت صرافی مشهور از SEC
در
خواندن در ۲ دقیقه

کریپتو‌دات‌کام پس از دریافت اخطاریه از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، علیه این نهاد و رئیس آن، گری گنسلر، شکایت کرده است. این اخطاریه که در تاریخ ۲۲ اوت (اول شهریور) ارسال شد، به عنوان هشداری در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد SEC در حال بررسی این است که آیا باید علیه این صرافی ارز دیجیتال اقدام قانونی کند یا خیر.

کریس مارسزالک، مدیرعامل کریپتو‌دات‌کام، در پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که این پرونده برای جلوگیری از «گسترش غیرقانونی صلاحیت SEC» و «حفاظت از آینده کریپتو در ایالات متحده» به دادگاه ارسال شده است. وی اظهار داشت که این شکایت پاسخی ضروری به رژیم اجرای قوانین از سوی SEC است که بیش از ۵۰ میلیون دارنده ارز دیجیتال در آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس اسناد دادگاه، کریپتو‌دات‌کام از دادگاه درخواست کرده است تا مانع از گسترش غیرقانونی صلاحیت SEC به بازار ثانویه فروش برخی از توکن‌های شبکه‌ای که در این پلتفرم فروخته می‌شوند، شود. این شکایت از سوی شرکت Foris DAX Inc.، که تحت نام تجاری کریپتو‌دات‌کام فعالیت می‌کند و در ایالت دلاور به ثبت رسیده، به دادگاه ارائه شده است.

این شکایت بیان می‌کند که SEC تمام توکن‌های شبکه‌ای را به جز بیت‌ کوین (BTC) و اتر (ETH) به عنوان اوراق بهادار تعریف کرده و بنابراین اخطاریه‌ای را به کریپتو‌دات‌کام ارسال کرده است، که این صرافی را به «فعالیت به عنوان کارگزار اوراق بهادار بدون مجوز» و «مرکز تسویه اوراق بهادار» متهم می‌کند.

همچنین، کریپتو‌دات‌کام در یک درخواست جداگانه از SEC و کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) خواسته است که به طور مشترک تفسیر کنند که برخی از محصولات مشتقات ارز دیجیتال تحت نظارت CFTC قرار دارند.

سخنگوی SEC به بلومبرگ اعلام کرد که این نهاد در مورد وجود یا عدم وجود یک تحقیق احتمالی اظهار نظر نمی‌کند

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این پرونده، SEC بیش از دو سال است که در حال بررسی فعالیت‌های کریپتو‌دات‌کام است و یک تحقیق رسمی از تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۳ (فروردین ۰۳) آغاز شده است.

پرونده کریپتو‌دات‌کام

کریپتو‌دات‌کام در این پرونده ادعا می‌کند که SEC همه توکن‌های شبکه‌ای را به عنوان اوراق بهادار تعریف کرده است و تنها به‌طور دلخواه بیت ‌کوین و اتر را از این تعریف مستثنی کرده است. بر اساس این شکایت، SEC اعلام نکرده که کدام توکن‌ها در پلتفرم کریپتو‌دات‌کام به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته می‌شوند. کریپتو‌دات‌کام به دنبال حکمی است که تأیید کند هیچ‌یک از توکن‌های موجود در این پلتفرم اوراق بهادار نیستند و این صرافی به عنوان کارگزار اوراق بهادار بدون مجوز یا مرکز تسویه اوراق بهادار فعالیت نمی‌کند.

صنعت ارزهای دیجیتال مدت‌هاست که از دولت آمریکا خواسته است قوانینی مشخص و اختصاصی برای این حوزه وضع کند تا به فعالان این بخش وضوح و شفافیت بیشتری ارائه شود. در ماه مه، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه گسترده‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال به نام قانون نوآوری مالی و فناوری قرن ۲۱ (FIT21) را تصویب کرد، اما این لایحه هنوز در سنای ایالات متحده بررسی نشده است.

قیمت توکن کرونوس  (CRO)، که توکن بومی بلاکچین Cronos است و از سوی کریپتو‌دات‌کام معرفی شده، پس از انتشار پست مارسزالک در X حدود ۴.۷٪ کاهش یافت و در نهایت با کاهش ۲.۴٪ معامله شد.

دیدگاه‌ها

اخبار مرتبط

اخبار بیشتر
;