Skip to content

 تاریخ هاردفورک جدید کاردانو مشخص شد؛ چیزهایی که باید بدانید

هاردفورک چانگ کاردانو
در
خواندن در ۲ دقیقه

 

هارد فورک چنگ (Chang) با هدف پیاده‌سازی یک چارچوب حاکمیت توزیع‌شده درون‌زنجیره‌ای، به منظور ارتقای مشارکت جامعه در توسعه شبکه، طراحی شده است.

 

یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های شبکه کاردانو قرار است در سه روز آینده پیاده‌سازی شود. این به‌روزرسانی ویژگی‌های جدیدی را اضافه می کند و شبکه کاردانو را به شبکه‌ای تحت مدیریت جامعه تبدیل خواهد کرد.

هارد فورک Chang ابتدا برای روز سه‌شنبه، ۲۷ اوت (۶ شهریور)، برنامه‌ریزی شده بود؛ اما چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار کاردانو، در تاریخ ۲۳ اوت اعلام کرد که زمان راه‌اندازی به ۱ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۱ شهریور) تغییر کرده است.

به گفته هاسکینسون، صرافی‌های ارز دیجیتالی مانند بایننس به زمان بیشتری نیاز دارند «تا اوضاع خود را سامان دهند، بنابراین موشک باید در سکوی پرتاب منتظر بماند تا وضعیت جوی بهبود یابد.»

هارد فورک چنگ چیست؟

توسعه شبکه کاردانو به پنج دوره تقسیم می‌شود: بایرون (بنیاد)، شلی (غیرمتمرکزسازی)، گوگن (قراردادهای هوشمند)، باشو (مقیاس‌پذیری) و ولتر (حاکمیت).

کاردانو ۳۰ مه ۲۰۲۴ وارد دوره ولتر شد. این دوره به شرکت‌کنندگان و ذینفعان شبکه این امکان را می‌دهد که پیشنهادات بهبود کاردانو (CIP) را از طریق فرآیند موجود استیکینگ ارائه و رأی‌گیری کنند. هارد فورک چنگ این امکان را فراهم خواهد کرد.

هارد فورک Chang با هدف پیاده‌سازی یک چارچوب حاکمیت توزیع‌شده درون‌زنجیره‌ای طراحی شده است. این هارد فورک شامل یک ساختار حاکمیت جامعه‌محور به حداقل میزان ممکن مطابق با CIP-1694 است و مسئولیت نگهداری شبکه را به جامعه کاردانو واگذار می‌کند.

به‌روزرسانی دوبخشی

این هارد فورک شامل دو بخش است: بخش اول در ۱ سپتامبر (۱۱ شهریور)‌ پیاده‌سازی خواهد شد و بخش دوم در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴ اجرایی می‌شود.

بخش اول به آغاز فاز فنی بوت‌استرپینگ کاردانو اشاره دارد. این شامل ایجاد قانون اساسی موقت کاردانو و کمیته قانون اساسی موقت (ICC) خواهد بود. قانون اساسی موقت به راهنمایی انتقال کاردانو در طول هارد فورک کمک خواهد کرد و کمیته قانون اساسی موقت به عنوان یک نهاد حاکمیتی موقت عمل کرده و اصول قانون اساسی را حفظ کرده و به پیشنهادات حاکمیتی اولیه رأی و حق وتو خواهد داد.

جامعه پیش‌نویس قانون اساسی اصلی را در کنوانسیون قانون اساسی کاردانو تدوین کرده و کمیته قانون اساسی واقعی را در سال جاری ایجاد خواهد کرد.

بخش دوم هارد فورک چنگ به شبکه امکان خروج از فاز فنی بوت‌استرپینگ را داده و نهادهای حاکمیتی جدیدی مانند نمایندگان منتخب (DReps) و اپراتورهای استیک پول (SPOs) و برداشت‌های خزانه‌داری تحت مدیریت جامعه را معرفی خواهد کرد.

این نهادهای حاکمیتی، شامل دارندگان توکن بومی کاردانو و کمیته قانون اساسی، قادر خواهند بود به پیشنهادات حاکمیتی رأی و حق وتو داده، درخواست‌های نمایندگی ADA، تولید گواهی‌نامه‌ها و برداشت‌های خزانه‌داری را انجام دهند.

ارز دیجیتال کاردانو خریدوفروش کاردانو در بازارهای تومانی و تتری تبدیل
خرید کاردانو

دیدگاه‌ها

;