به تناسب  تشدید درگیری های مسلحانه بین دو کشور روسیه و اوکراین و طولانی شدن روند تنش، علاقه بی سابقه به ارزهای دیجیتال و خرید حجم بالایی از بیت کوین در اوکراین ادامه دارد.

 

اوکراینی اکنون بیشتر از هر زمان دیگری در ارزهای دیجیتال و بیت کوین سرمایه گذاری می کنند، مردم این کشور بخاطر ایستادگی در برابر همسایه متجاوز خود و لزوم حفظ از اموال و دارائیهایشان اکنون سرمایه گذاری در رمزنگاری را گزینه ای قابل اطمینان و امن در حفاظت از دارائیهایشان می دانند

بر اساس گزارشی که روز سه ‌شنبه توسط تیم تحقیقات بلاکچین Arcane Research منتشر شد، اوکراینی‌ها از بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، برای خرید استیبل کوین تتر و بیت‌کوین با هریونیا استفاده می‌کنند (در حال حاضر یک گریونای اوکراینی حدود 0.033 دلار ارزش دارد). داده‌های Arcane نشان می‌دهد که حجم معاملات 24 ساعته Tether-hryvnia از کمی بیش از 6 میلیون دلار درست قبل از حمله به حدود 8.5 میلیون دلار افزایش یافته است. در طول شش هفته گذشته، حجم به ندرت از 3 میلیون دلار فراتر رفته بود. علاوه بر این، حجم معاملات 24 ساعته بیت کوین-hryvnia نیز با افزایش قابل توجه 200 درصدی تقریباً از 1 میلیون دلار به 3 میلیون دلار رسید.

در این گزارش آمده است: «اوکراینی‌ها نیز مانند روس‌ها، به طرز بی سابقه ای سرمایه گذاری های یشان را در رمزنگاری افزایش داده‌اند». آرکین ریسرچ انگیزه بالای اوکراینی ها و افزایش میل خرید رمزنگاری توسط آنها را ناشی از شرایط پر استرس جنگی در این کشور می داند، و پیش بینی می کند هجوم  اتباع این کشور به سمت خرید رمزنگاری بخاطر انتظارات آنها از احتمال سقوط سیستم بانکداری در اوکراین است بنا براین، رمزنگاری را در شرایط فعلی به عنوان امن ترین پناهگاه حفاظت از دارایی و بهترین نوع سرمایه گذاری می دانند. این گزارش اضافه می کند افزایش پناهندگان اوکراینی، و خروج حجم بالایی از مردم اوکراین از کشور باعث «افزایش نگهداری دارایی در شکل خاص شده که برای شرایط بحرانی جنگ مناسب باشد» و از این رو افزایش خرید رمزنگاری باعث افزایش حجم معاملات شده است.

لازم بذکر است از آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه سال جاری، علاقه به رمزنگاری در هر دو کشور در گیر جنگ به طرز محسوسی افزایش یافته است. همچنین دولت اوکراین امروز اعلام کرده است که پولکادوت (Polkadot) یازدهمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار را نیز پس از اهدای بیش از 20 میلیون دلاری بیت‌کوین، اتریوم و تتر (USDT) برای کمک به ارتش به سبد دارایی های رمزنگاری اهداکنندگان رمزنگاری افزوده است. همچنین با سقوط روبل، فعالیت ارزهای دیجیتال در روسیه نیز افزایش یافته است و جفت ارز معاملاتی روبل تتر دیروز به بالاترین حد خود رسیده است. بیشتر معاملات نیز مربوط به بیت کوین و بایننس کوین بوده است.

اوکراین پس از تهاجم نیروهای روسی، مبلغ 20 میلیون دلار از طریق کمک های بیت کوین که برای حمایت نظامی در نظر گرفته شده است، جمع آوری کرده است. اما اوکراین مطلع است که روسیه نیز به‌راحتی می تواند از ارز های دیجیتال برای دورزدن تحریم ها یا کاهش فشارهای اقتصادی  استفاده کند. بنابراین در آخر هفته، معاون نخست‌وزیر اوکراین و وزیر تحول دیجیتال، میخایلو فدوروف، ضمن درخواست رسمی « تقاضایی را مبنی بر همکاری همه صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال، برای مسدود سازی آدرس‌های کاربران روسی مطرح کرد». فدوروف در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «نه‌تنها آدرس‌های مرتبط با سیاستمداران روسی و بلاروسی، بلکه مسدود کردن آدرس ها ی کاربران عادی نیز جهت جلوگیری از دور زدن تحریم ها ضروری است».

در همین حال، صرافی‌ها در پاسخ به  فشار فزاینده‌ای که برای اعمال ممنوعیت‌های کلی برای تراکنش‌های مربوط به آدرس‌های روسی درخواست شده پاسخ مثبتی نداده اند و تا این زمان کوین بیس و کراکن هر دو از انجام این درخواست امتناع کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید